تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۸
جالب است ۰
چین همزمان با اجرای تعرفه‌های بالاتر روی کالاهای آمریکایی، تهدید کرد لیست سیاه از شرکت‌ها، گروه‌ها و افراد غیرمطمئنی تهیه کند که به منافع شرکت‌های چینی ضربه می‌زنند.
تهدید چین برای تهیه لیست سیاه از شرکت‌های خارجی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، وزارت بازرگانی چین به کشور یا شرکتی اشاره نکرد اما این تهدید ممکن است تنش‌ها با واشنگتن را که ماه میلادی گذشته هواوی را در لیست سیاه گذاشت و همکاری تجاری شرکت‌های آمریکایی با این غول سازنده تجهیزات مخابراتی را ممنوع کرد، تشدید کند.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد فهرست نهادهای غیرمطمئن برای کسانی به کار گرفته خواهد شد که مقررات بازار و شرایط قراردادها را نقض کرده و به دلایل غیرتجاری مانع عرضه به شرکت‌های چینی می‌شوند و به حقوق و منافع مشروع آنها به شدت ضربه می‌زنند.

سیل انتقادات و هشدارهای شدید از سوی چین در دو هفته اخیر جنگ لفظی پکن با آمریکا را تشدید کرده و ممکن است هر گونه دیدار ماه آینده میان رهبران دو کشور را پیچیده کند.

واشنگتن اوایل ماه مه تعرفه روی واردات 200 میلیارد دلار کالای چینی را به 25 درصد افزایش داد و پکن را متهم کرد از وعده‌های قبلی خود برای ایجاد تغییرات ساختاری در شیوه‌های اقتصادی عقب کشیده است. پکن در واکنش به این اقدام، تعرفه واردات 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی را افزایش داد که از روز شنبه اجرایی شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده قصد دارد در نشست گروه 20 که روزهای 28 و 29 ژوئن در اوساکای ژاپن برگزار می‌شود با همتای چینی خود دیدار کند اما چین رسماً این دیدار را تأیید نکرده است.

یک مقام بلندپایه سابق چین اظهار کرد ترامپ و شیء احتمالاً پیشرفت بزرگ برای پایان دادن به جنگ تجاری را دشوار خواهند یافت.

دای شیانگ لونگ، که از سال 1995 تا 2002 ریاست بانک مرکزی چین را برعهده داشت و یک چهره پرنفوذ مانده است، گفت: رویکرد آمریکا در مذاکرات تجاری آزار و شعار آمریکا نخست بود در حالی که اصول چین در مذاکرات، کیفیت و همکاری بود.

جنگ رسانه‌ای چینی‌ها

از زمانی که آخرین دور تعرفه‌های آمریکا به اجرا درآمد و پکن را غافلگیر کرد رسانه‌های دولتی چین رویکرد تهاجمی از خود نشان داده‌اند.

روزنامه خلق چین که نشریه حزب کمونیست حاکم است هشدار داده که چین آماده است از برتری خود در بازار عناصر خاکی نادر که مواد معدنی استراتژیک مورد استفاده در ساخت دستگاه‌های الکترونیک هستند در جنگ تجاری با آمریکا استفاده کند.

تاکنون صادرات عناصر خاکی نادر چین مشمول تعرفه‌های تنبیهی آمریکا قرار نگرفته است و واشنگتن روی واردات این مواد و سایر مواد معدنی مهم از چین تعرفه بالاتر وضع نکرده است. با این حال پکن تعرفه روی واردات سنگ عناصر خاکی نادر آمریکا را از اول ژوئن از 10 به 25 درصد افزایش داد و فرآوری این سنگ‌ها در چین دیگر چندان اقتصادی نیست.

بر اساس گزارش رویترز، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات ترامپ که پنج شنبه گذشته گفته بود چین در حال تبدیل شدن به یک کشور بسیار ضعیف است زیرا شرکت‌ها به دلیل تعرفه‌های بالاتر چین را ترک می‌کنند واکنش نشان داد و گفت: برای اولین یا دومین بار نیست که طرف آمریکایی چنین دروغ‌هایی را می‌گوید اما به نظر می‌رسد طرف آمریکایی اصرار زیادی به تکرار این دروغ‌ها دارد.

ترامپ که حمایت گرایی را در راستای شعار "نخست آمریکا" خود اتخاذ کرده، تهدید کرده است روی واردات دیگر کالاهای چینی به ارزش 300 میلیارد دلار تعرفه 25 درصدی وضع خواهد کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfv0dt.w6dy0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما