تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۹
جالب است ۰
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نقش بازار سرمایه را در اقتصاد مالی کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: با تقویت بورس هم بنگاه ها و شرکت های تولیدی تامین مالی می شوند و هم گامی بزرگ در اشتغال واقعی کشور برداشته می شود.
تقویت بورس، گامی بزرگ در اشتغالزایی است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهدی تقوی گفت: مهم ترین کار در زمینه تحقق شعار سال و بازگشت رونق به تولید، هدایت نقدینگی به سمت تولید و از جمله بازار سرمایه است که بسیاری از  شرکت های تولیدی، سهام خود را در این بازار عرضه کرده اند.

وی تاکید کرد: با رونق تولید، بسیاری از مسایل مانند بیکاری، ‌کاهش قدرت خرید و ارزش پول ملی حل می‌شود.

این اقتصاددان با تاکید بر ضرورت ثبات نرخ ارز برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان کالا اظهار داشت: در شرایط نابسامانی نرخ ارز، بیش از همه سفته‌بازان و معامله‌گران بازار ارز سود می‌کنند و صادرکنندگان و واردکنندگان و نیازمندان واقعی ارز در نوسانات شدید، متضرر می‌شوند. همچنین مردم با افت ارزش دارایی های خود مواجه می شوند؛ به ویژه کارگران و حقوق بگیران ثابت فقیر و فقیرتر خواهند شد.

وی افزود: البته افزایش نرخ ارز می تواند برای کشورهایی با اقتصاد پویا که توان تولیدی آنها بالاست و از طرفی میزان واردات محدودی هم دارند، مطلوب باشد. اما رشد نرخ ارز در زمانی که وابستگی به واردات زیاد باشد، قطعا به روند تازنده و پرشتاب نرخ تورم دامن خواهد زد.

تقوی با بیان اینکه تنش تورمی، فضا را برای سرمایه گذاری های جدید ناامن می کند، تصریح کرد: لازمه پیروزی در جنگ فعلی اقتصادی، اتخاذ تصمیمات سخت است، لذا باید در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های اقتصادی بازنگری جدی صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: البته این موضوع تنها از عهده دولت ها برنمی‌آید و همکاری دیگر قوا مانند قوه قضائیه و مقننه به خصوص در مباحثی نظیر ثبت شرکت‌ها، معاملات و برداشتن موانع حقوقی و مقررات‌زدایی و تنقیح قوانین ضروری است.

تقوی تاکید کرد: لازم است دولت و مجلس و دستگاه های قانونگذار، در اسرع وقت با سیاستگذاری دقیق و حذف مقررات زائد و بعضا متناقض، فضا را برای تنفس فعالیت بخش خصوصی واقعی در کشور مهیا کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه بسیاری از گرانی ها و دیگر اتفاقات تلخ اقتصادی رخ داده در ایران دلیل اقتصادی ندارد و ردپای سیاست در تصمیم گیری های کلان اقتصادی، پیداست، بیان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای جهان بر اساس محاسبات اقتصادی، تصمیمات سیاسی می‌گیرند و در واقع به اقتصاد ملی خود به نوعی باج می دهند در حالی که اقتصاد ایران غالبا در حلقه تنگ سیاست گرفتار بوده  است.

تقوی تاکید کرد: اقتصاد ایران اگر از زیر سایه سیاست خارج شود،  ادبیات تحریم هم در جهان دچار تغییر  و اهرم های فشار بی اثر خواهد شد.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjivei.uqevozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین