تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۹
جالب است ۰
بورس برای فتح قله جدید خیز برداشت

سوخت بهاری بازار سهام

شاخص کل بورس با صعود ۳۲۶۰ واحدی فاصله خود تا قله تاریخی را به حدود سه درصد رساند. فروکش بدبینی‌های سیاسی در کنار پتانسیل‌های داخلی شرکت‌ها به‌ویژه در فصل مجامع مهم‌ترین محرک‌های این رشد بودند.
سوخت بهاری بازار سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،همزمان انتشار گزارش‌های عملکرد ماه اردیبهشت در عمده نمادها نشان از بهبود وضعیت به‌ویژه در نرخ‌های فروش دارد که می‌تواند سوخت تازه‌ای برای رونق سهام باشد. به عقیده کارشناسان، عمده این اتفاق‌های مثبت در صورت‌های مالی، ناشی از روند تدریجی اصلاح سیاست‌ها در حوزه ارزی است.

طی روزهای اخیر تعداد قابل توجهی از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها منتشر شده است. برخی از شرکت‌ها با چنان عملکرد درخشانی مواجه شده‌اند که امید به رشد قیمتی سهام را بیش از پیش تقویت کرده‌اند. اثر رشد نرخ نیمایی کاملا در عملکرد شرکت‌های صادراتی مشخص است و درخصوص سایر شرکت‌ها نیز سیگنال‌های بنیادی را به قیمت سهام شاهد هستیم. حجم قابل توجهی از عملکرد شرکت‌های بزرگ در اردیبهشت پس از پایان معاملات روز یکشنبه این خوش‌بینی را میان فعالان بازار سهام به وجود آورده است که باید در انتظار انعکاس این سیگنال‌های بنیادی در قیمت‌های سهام در معاملات امروز (سه‌شنبه)بود. گرچه نگرانی‌ها از سمت ریسک‌های سیستماتیک معاملات سهام را تهدید می‌کند با این حال به نظر می‌رسد تا حدی اثر این ریسک کمرنگ شده است. در این شرایط سیگنال‌های بنیادی می‌توانند سوخت رشد سهام را فراهم کنند با این حال همچنان نگرانی از بازار جهانی کاملا محسوس است و نمی‌توان نسبت به این موضوع بی‌اعتنا بود.

درخشش فولادی در روز یکشنبه
روز یکشنبه پس از پایان معاملات شرکت‌های فلزی عملکرد فروش چشمگیر اردیبهشت را منتشر کردند. در این خصوص فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده فولاد کشور در یک عملکرد قابل‌توجه فروش بیش از 3500 میلیارد تومانی را به ثبت رساند. فروش این شرکت در نخستین ماه سال حدود 2326 میلیارد تومان بود. عملکرد فروردین نیز به نوبه خود توجه ویژه‌ای را از سمت بازار به خود جلب کرد.

با این حال فروش 3500 میلیارد تومانی قطعا فراتر از انتظارات بازار بوده است. علاوه بر مبلغ فروش شاید بتوان به عملکرد چشمگیر فولاد مبارکه در زمینه تولید اشاره کرد. رشد مقدار تولید محصولات گرم و اسلب در فولاد مبارکه نشان از قدرت این شرکت برای سال جاری دارد که می‌تواند چشم‌انداز سودآوری مناسبی را فراهم کند. علاوه بر فولاد مبارکه دیگر فولادسازان بزرگ کشور نیز عملکردی قابل توجه در بخش فروش را به نمایش گذاشتند. فولاد خوزستان نیز در ادامه مسیر صعودی مبالغ فروش خود در اردیبهشت به فروش بیش از 1300 میلیارد تومانی دست یافته است. رشد نرخ‌های فروش داخلی صادراتی نقش محسوسی را در افزایش مبالغ فروش این شرکت ایفا کرده است. هرمز به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه نیز با فروش نزدیک به 560 میلیارد تومانی توجه تحلیلگران بازار را به خود جلب کرده است. فولاد هرمزگان بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده سال مالی 97 بیش از 190 هزار تن موجودی اسلب داشته است که طی دو ماه نخست سال مالی 98 تا حدود 60 هزار تن از این موجودی را به فروش رسانده است. با توجه به افزایش نرخ دلار در سامانه نیما و در صورتی‌که قیمت‌های جهانی فولاد اصلاح محسوسی را ناشی از ریسک‌های موجود تجربه نکند می‌توان به ادامه رشد نرخ فروش شرکت‌های فولاد همچنان در ماه‌های آینده امیدوار بود.

عملکرد شایسته از فلزات رنگی
فروش نزدیک به 2800 میلیارد تومانی ملی مس ایران نیز برای فعالان بازار سهام جذاب بود. مشکلات فروش صادراتی این شرکت در پاییز و زمستان کاملا محسوس بود؛ با این حال این شرکت رویه بهبود نسبی را از بهمن در پیش گرفت. ملی مس در اردیبهشت موفق به فروش بیش از 19 هزار تن کاتد شده است که البته با توجه به آمار بورس کالا، سهم فروش داخلی کاملا چشمگیر است. با این حال نمی‌توان فروش صادراتی این شرکت را نادیده گرفت (عملکرد فروش داخلی و صادراتی تفکیک نشده است). در این خصوص یک نشانه خوب از فروش صادراتی احتمالا به فروش کنسانتره‌ بازمی‌گردد. معمولا کنسانتره این شرکت مقاصد صادراتی را در پیش می‌گرفته است و در حالی‌که تقریبا از تیر سال گذشته خبری از فروش این محصول میانی ملی مس نبود فروش بیش از 68 هزار تنی درآمد بیش از 1080 میلیارد تومانی را برای این شرکت به دنبال داشته است. همین موضوع در جهش مبلغ فروش این شرکت نقش مهمی را ایفا کرده است و پس از ضعف فروش این شرکت در فروردین و اردیبهشت می‌تواند در رویه قیمتی سهام این شرکت موثر واقع شود. در ملی مس یکی از نکات قابل توجه ذخایر چشمگیری است که به دنبال رویه مناسب تولید و از سوی دیگر ضعف فروش در ماه‌های پایانی سال گذشته برای این شرکت توفیق اجباری را به همراه آورد. آمار از صورت‌های مالی و عملکرد ماهانه از این موضوع حکایت دارد که ملی مس تا بیش از 90 هزار تن موجودی کاتد مس را در انبارهای خود دارد. ارزش این موجودی اگر با نرخ‌های فروش اردیبهشت (عملکرد ماهانه) در نظر گرفته شود بیش از 6 هزار میلیارد تومان است. بر این اساس اگر مسیرهای صادراتی این شرکت هموار باشد شاید بتوان مبالغ فروش بیش از این را بتوان برای «فملی» در ماه‌های آینده متصور بود.  آلومینیوم ایران دیگر شرکتی است که مبلغ فروش چشمگیری را به ثبت رسانده است. این شرکت نیز پس از انتشار صورت‌های مالی سال گذشته و پوشش نسبتا مناسب سودآوری توانسته با نرخ‌های بالای خود در بخش فروش رویه پرقدرت را حفظ کند.

این شرکت در اردیبهشت فروش 346 میلیارد تومانی را به ثبت رساند و گرچه درآمد ماهانه شرکت از اسفند پایین‌تر است با این حال نمی‌توان وضعیت مناسب فروش اردیبهشت را منکر شد.  در گروه روی نیز گرچه همچنان ضعف فروش محسوس است اما همچنان می‌توان گفت این پتانسیلی نهفته است که در این گروه جمع شده و می‌تواند ناگهان به جهش مبالغ فروش در عملکرد ماهانه منجر شود. در این خصوص کالسیمین بر اساس عملکرد 9 ماهه و همچنین گزارش‌های ماهانه خود موجودی بیش از 20 هزار تنی را دارا است که این موجودی می‌تواند با هموار شدن مسیر فروش به جهش مبالغ فروش در عملکرد ماه‌های آتی ختم شود.

نقطه‌های درخشان از سایر گروه‌ها
در کنار فلزی‌ها دیگر شرکت‌ها نیز با عملکرد مناسب همراه بودند. برای مثال در گروه سیمان بعضا نشانه‌های قدرتمند از فروش مشاهده می‌شود که در شرایط کنونی می‌تواند به رشد محسوس سودآوری این شرکت‌ها نیز کمک کند. رویه رو به پیشرفت فروش در این شرکت‌ها قابل رصد است اما این رویه باید با دقت و با توجه به وضعیت رکودی احتمالی داخلی دنبال شود. با این حال بعضا جهش نرخ فروش صادراتی در عملکرد سیمان خوزستان تا سطح 500 هزار تومان جالب توجه است (در اصلاحیه عملکرد فروردین). رشد نرخ فروش صادراتی کلینکر و سیمان به دلیل افت محسوس ارزش ریال در برابر سایر ارزها انگیزه‌ها را برای صادرات تقویت کرده است. پس از عملکرد جالب توجه اسفند در اردیبهشت نیز شرکت‌های سیمانی بعضا با وضعیت نسبتا مناسبی همراه بودند. متانول‌سازان نیز وضعیت نسبتا مناسبی داشتند. در این خصوص درخشش «زاگرس» کاملا چشمگیر بود. پتروشیمی زاگرس با ثبت نرخ فروش بیش از 3 میلیون تومانی به ازای هر تن از نرخ تبدیل دلار حدود 9700 تومانی در اردیبهشت خبر داده است.

رشد محسوس نرخ ارز در ماه‌های گذشته را بر اساس عملکرد پتروشیمی زاگرس می‌توان دنبال کرد. این عدد برای این شرکت پتروشیمی در عملکرد فروردین در مرز 9 هزار تومان قرار داشت. البته نرخ فروش ارز پتروشیمی‌ها نسبت به میانگین نیما پایین‌تر بوده و باید به آن توجه داشت.  بر این اساس باید گفت عملکرد «زاگرس» و قیمت دلاری فروش متانول کاملا جالب توجه است. در گروه روانکار پس از صدور مجوز افزایش نرخ فروش محصولات داخلی انتظار برای جهش نرخ فروش و به دنبال آن مبلغ فروش وجود داشت. در این میان عملکرد نفت سپاهان از موارد قابل توجه در معاملات یکشنبه بود. این عملکرد به رشد قیمتی این سهم تا سقف قیمتی در ساعات پایانی معاملات منجر شد. فروش حدود 480 میلیارد تومانی این شرکت با جهش نرخ فروش محصولات اصلی و همچنین افزایش محسوس مقدار فروش رقم خورده است.

در سایر گروه‌ها نیز نکات قابل توجهی نهفته است. جهش نرخ فروش «شیران» که عملکرد آن طی روزهای قبل منتشر شد خود خبر از حذف ارز 4200 در محاسبه خوراک می‌داد که در ادامه این موضوع از سوی شرکت شفاف‌سازی شد، در این میان رویه نرخ فروش شوینده‌ها نیز جالب توجه خواهد بود. در گروه روغن خوراکی نیز همچنان شاهد رویه صعودی نرخ فروش صنایع بهشهر ایران با وجود ضعف تولید هستیم که این موارد می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات جالب توجه در این صنعت باشد. در برخی شرکت‌های کوچک و سایر گروه‌ها مانند دارویی نیز نشانه‌های مثبت از بهبود فروش مشاهده می‌شود.  با تمام مواردی که در بالا اشاره شد، لازم است که فعالان بازار سهام توجه داشته باشند که آنچه در عملکرد ماهانه قابل رصد است تنها به بخش درآمدهای عملیاتی شرکت بازمی‌گردد و در تحلیل صنایع باید به هزینه‌ها توجه داشت.

فازهای بعد سورپرایز بنیادی سهام؟
همان‌طور که اشاره شد عملکرد درخشانی را برای شرکت‌ها در اردیبهشت شاهد بودیم که فعالان بازار سهام بعضا با مشاهده آنها غافلگیر شدند. در این میان بسیاری از شرکت‌هایی که در بالا اشاره کردیم عملکرد سال مالی 97 را طی هفته‌های آتی منتشر می‌کنند و بعضا این موضوع نیز با توجه به مجامع پیش رو می‌توانند در نوسان قیمتی سهام موثر واقع شوند. علاوه بر تراکم مجامع در دو ماه آینده عملکرد مالی بهار 98 و همچنین خرداد که در تیرماه منتشر می‌شود نیز می‌تواند سیگنال‌های بعدی بنیادی به سهام ارسال کند. در این میان همچنان باید به نوسان قیمتی بازار جهانی توجه داشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdff0k.yt0f96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما