تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۳
جالب است ۰
جمهوری خلق چین از دیرباز مشتری نفتی ایران بوده و ...
چین به حمایت‌های خود از ایران ادامه خواهد داد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،اختلافات 2 قطب تجاری شرق و غرب جهان به تنگ‌نا کشیده شده است و از صحبت‌های رد و بدل شده میان مسئولان چین و آمریکا چنین بر می‌آید که این تنگ‌نا می‌تواند رفته رفته به بن‌بست تجاری بین غول‌های شرق و غرب نزدیک‌تر شود و پس از سفر وزیر امور خارجه ایران به پکن موضوع تحریم ایران از سوی آمریکا، آشکارا وارد این اختلافات شده است. به‌نظر می‌آید اختلافات بین چین و آمریکا پس از تحریم یک‌طرفه علیه ایران و حمایت چینی‌ها برای خرید نفت و ادامه همکاری‌های تجاری با جمهوری اسلامی وارد فاز جدیدی شده است.

هنگامی که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در دیدار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود گفت که این کشور با تحریم‌هایی یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی مخالف است و از ایران برای حفاظت از منافع خود حمایت قطعی می‌کند گویا به مزاج آمریکایی‌ها خوش نیامد و باعث شد تا به این موضوع واکنش نشان بدهند. این حمایت همه جانبه چین از ایران باعث شد تا روز شنبه (28 اردیبهشت) مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با همتای چینی خود تماس تلفنی داشته باشد. در توضیح کوتاهی که از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده آمده است که مایک پامپئو با وزیر خارجه چین درباره مسایل دوجانبه و نگرانی‌های آمریکا درباره ایران صحبت کرده است ولی از سوی دیگر وانگ یی در این گفت‌وگو تاکید کرده که اظهارات و اقدامات اخیر مقام‌های آمریکایی به ضرر منافع چین و شرکت‌های چینی خواهد بود و واشنگتن باید از خود خویشتن‌داری بیشتری در این مورد نشان دهد.

آلبرت بغزیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و اقتصاددان در مورد حمایت چین از ایران در برابر تحریم‌های یک طرفه آمریکا معتقد است که چین یکی از قدیمی‌ترین مشتریان نفتی ایران محسوب می‌شود و به همین دلیل نمی‌خواهد در برابر رقیب تجاری خود یعنی آمریکا کوتاه بیاید در این خصوص آنچه مشخص است چین حمایت‌های خود را از ایران و خرید نفت را ادامه خواهد داد.

آلبرت بغزیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و اقتصاددان در مورد حمایت دولت چین از ایران و اعتراض وزیر امور خارجه آمریکا به این هواداری از جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با ایلنا گفت: جمهوری خلق چین از دیرباز مشتری نفتی ایران بوده است و همچنین در خرید و تامین سایر اقلام هم همکاری‌های زیادی بین دو کشور وجود دارد. این موضوع می‌رساند که آنها نمی‌‌خواهند در خرید و فروش نفت و سایر اقلام بین ایران و چین خللی وارد شود و همین‌طور همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

استادیار دانشگاه تهران با بیان اینکه مبادلات بین ایران و چین احتیاجی به رد و بدل کردن ارز و به خصوص دلار ندارد، ادامه می‌دهد: مبادلات نفتی و کالایی بین ایران و چین احتیاجی به ارز و دلار ندارد و 2 کشور می‌توانند از راه تهاتر(تبادل کالا با کالا) که نیازی به تبادلات ارزی ندارد به همکاری‌های تجاری خود ادامه دهند و این می‌رساند که تحریم آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران عملا به سرانجامی نخواهد رسید. این نکته در واکنش وزیر امور خارجه آمریکا کاملا مشخص است و او در این مورد ابراز نگرانی کرده است و می‌خواهد تا چین از حمایت ایران دست بردارد که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

او با اشاره به جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا که از ابتدای روی کار آمدن دونالد ترامپ آغاز شده است، اضافه می‌کند: موضوع تحریم و خرید نفت ایران از سوی چین تنها یکی از اختلافات گسترده بین چین و آمریکا است. فراموش نکنیم که از زمان روی کار آمد دونالد ترامپ به‌عنوان رییس جمهور آمریکا روابط بین 2 کشور رفته رفته رو به تاریکی می‌رود در این خصوص باید به این موضوع اشاره کنم که امروز در خبری عنوان شد که چین در حال فروش گسترده اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا است.

بغزیان با اعتقاد بر اینکه چین  به حمایت از ایران ادامه خواهد داد و حتی روابط خودش را هم گسترش دهد خاطرنشان می‌کند: چین خودش را برای مقابله با آمریکا آماده می‌کند و همچنین تلاش می‌کند تا رفت و آمدهای خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ کند و حتی رابطه تجاری و سیاسی را گسترش بدهد و این موضوعات همچنان ادامه خواهد داشت تا اینکه آمریکا از مواضع خودش در مورد افزایش تعرفه تجاری با چین و افزایش مالیات کالاهای چینی تجدید نظر کند که این موضوع هم بعید به‌نظر می‌رسد، حداقل تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا نمی‌توانیم متصور تغییر رفتار آمریکا در تعرفه‌ها و مالیات اجناس چینی داشته باشیم. به‌نوعی چین می‌خواهد با حمایت از ایران به آمریکا اعتراضی هم داشته باشد و این رویکرد برای ایران می‌تواند بسیار مهم باشد.»

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که وظیفه اروپا در قبال پایبندی به برجام و برقرار کردن روابط اقتصادی با ایران چیست و آیا می‌توان در انتظار رفتار مشابه از سوی اروپا باشیم، می‌گوید: باتوجه به توافق نامه موسوم به برجام باید از اروپا انتظار داشته باشیم که به آن پایبند باشند و از ایران حمایت کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchvvnm.23nzidftt2.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما