تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱
جالب است ۰
محموله بزرگ برنج خریداری شده از هند از راه بندر چابهار وارد افغانستان می شود.
برنج هند از مسیر چابهار به افغانستان ارسال می شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، «خانجان الکوزی»، معاون اتاق تجارت و بازرگانی می‌گوید که این محموله اکنون به بندر چابهار رسیده است.

به گفته الکوزی، واردات از طریق بندر چابهار در ایران ادامه دارد و به زودی محموله 500 تنی برنج خریداری شده از هند که اکنون در این بندر تخلیه شده در افغانستان دریافت خواهیم کرد.

نخستین محموله فرآورده‌های داخلی افغانستان، در حدود دو ماه پیش از استان نیمروز به ‌سوی چابهار حرکت کرد و از این مسیر به هند ارسال شد و به این ترتیب مسیر بندر چابهار به شکل رسمی رو به صادرات کالاهای افغانستان گشایش یافت.

در نخستین محمولهٔ افغانستان 570 تن سنگ تالک و ماش، از شهر زرنج به ‌سوی بندر چابهار فرستاده شد.
اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان همچنین اعلام کرده است که برای صادرات محمولهٔ دوم صادراتی خود که شامل میوه‌های خشک، ماش و تالک است آماده می‌شود.

به دنبال انتشار خبرهایی که بر تداوم روند صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار منتشر می شود ، برخی تحلیلگران اقتصادی نگران تأثیر منفی تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر فعالیت هند و افغانستان در بندر چابهار هستند که البته به گفته مقامات این دو کشور ، چابهار از این تحریم ها معاف شده است.

در همین زمینه «عصمت الله اسحاق زی»، کارشناس امور اقتصادی می‌گوید، افغانستان خواهان روابط تجاری خوب با ایران است و این مستلزم آن است که ایران نیز طرح های ترانزیتی را سرعت ببخشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز در مراسم افتتاح رسمی مسیر صادراتی بندر چابهار در شهر زرنج گفت، در سال جاری حجم تبادلات تجاری افغانستان در مسیر بندر چابهار به 2 میلیارد دلار خواهد رسید.
بندر چابهار، هند را از راه افغانستان به آسیای مرکزی متصل می‌کند و زمینه را برای داد و ستد کالاهای افغانستان با هند فراهم می‌سازد.

گفته می‌شود که موقعیت بندر چابهار در منطقه آزاد چابهار ایران سبب شده است که این بندر از امکانات و امتیازات ویژه برای داد و ستد بازرگانی برای افغانستان برخوردار باشد.

از همین رو دولت‌های هند و افغانستان تلاش دارند که با به‌کارگیری از این بندر زمینه‌های بازرگانی و ترانزیت کالاها را در دو کشور فراهم سازد.

«من پریت وهرا»، سفیر هند در کابل در این باره می‌گوید، ما اطمینان داریم که با همکاری دولت ایران مسیر ترانزیتی از چابهار تا افغانستان هیچ گاهی شاهد بسته شدن نخواهد بود.

«محمد رضا بهرامی»، سفیر ایران در افغانستان نیز اظهار داشته است که تهران و دهلی نو در مورد توسعه بندر چابهار پروژه‌های بسیار بزرگی در سر دارند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbawba.rhb9zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما