تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۶
جالب است ۰
شماری از سیاستمداران و نمایندگان پارلمان انگلیس با تقبیح اقدام امریکا در خروج از برجام و تشدید تحریم ها علیه ایران نگرانی خود را از اقدامات تلافی جویانه تهران و کاهش سطح تعهدات خود در برجام ابراز کردند و از دولت انگلیس خواستند در حفظ برجام و کاهش تنشها بکوشد .
 نگرانی اروپایی ها از واکنشهای ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، روز سه شنبه این هفته (17 اردیبهشت ماه) زمانی که خبرنگاری به مایک پمپئو، وزیر خارجه رژیم آمریکا گفت:" ایران می خواهد بعضی از همکاری هایش را در برجام متوقف کند"، وی پاسخ داد: " آن ها دو سال است که خیلی تهدید می کنند" و همین اشتباه محاسباتی، بیانیه شورای امنیت ملی ایران را نادیده گرفت که دیگر تهدید نبود.

شورایعالی امنیت ملی ایران در سالروز خروج غیر قانونی امریکا از برجام در اطلاعیه ای اعلام کرد : جمهوری اسلامی ایران در طول یکسال گذشته و پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آن‌ها قرار داد اما اکنون در صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های 26 و 36 برجام، از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.
در نشست اعضای مجلس عوام انگلیس، پرسش فوری نمایندگان از معاون وزیر خارجه انگلیس در این باره مطرح شد.
نماینده ارشد حزب کارگر در پارلمان انگلیس و وزیر خارجه دولت سایه این کشور گفت : روز غم انگیزی برای همه ما و طرف هایی است که برجام را به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای دیپلماسی در دوران معاصر می دانند.
امیلی تورنبری با بیان اینکه برجام می تواند راهی برای پیشرفت های بعدی در همه زمینه ها باشد افزود : امروز باید پرسید دولت ما، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای پیشگیری از تنش و درگیری، چه کاری بایدانجام دهند .
استفن گتینز نماینده دیگر مجلس عوام انگلیس و سخنگوی حزب ملی اسکاتلند در امور بین الملل نیز با ابراز نگرانی از تحولات اخیر گفت : برای همه اعضای مجلس، بسیار نگران کننده است و ما از پیامدهای آن ها بر امنیت منطقه و جهان نگرانیم.
وی افزود : اگر بریتانیا نفوذی دارد باید آمریکا و ایران را به گفتگو و توافق ترغیب و در جهت کاهش تنش ها تلاش کند.
در حالیکه نمایندگان پارلمان انگلیس با بروز نگرانی ها خواستار تلاش طرف ها برای کاهش تنشها شدند پاسخ معاون وزیر خارجه انگلیس نشان داد که پیام لازم از بیانیه ایران در دولت انگلیس دریافت نشده است.
مارک فیلد معاون وزیر خارجه انگلیس در این باره گفت : انگلیس با نگرانی فراوان بیانیه ایران را درباره تعلیق بخش هایی از تعهداتش در برجام را به دقت بررسی و با شرکایمان در برجام گفتگو می کنیم.
وی اقدام ایران را باصطلاح گامی ناخوشایند دانست و افزود : ما از ایران می خواهیم گام های تنش زای بیشتر بر ندارد و به تعهداتش وفادار بماند.
معاون وزیر خارجه انگلیس گفت : در این مرحله از اعمال دوباره تحریم های سخن نمی گوییم اما همگان می دانند که برداشتن تحریم ها، در ازای محدودیت های هسته ای بود و اگر ایران به تعهداتش در برجام عمل نکند، بدیهی است پیامدهایی وجود دارد."
واکنشها به پاسخ معاون وزیر خارجه انگلیس نشان داد " ظاهرا این سخنان برای نمایندگان مجلس نیز چندان قانع کننده نبود."
جان بارون، نماینده حزب حاکم محافظه کار در مجلس عوام انگلیس در این باره گفت : من نمی خواهم به معاون وزیر خارجه یاداور کنم که برجام در پی ده سال فعالیت دیپلماتیک به دست آمد و موجب کاهش تنش در منطقه شد.
وی افزود : باید به یاد بیاوریم که سازمان ملل بارها اعلام کرده که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و خروج آمریکا از این پیمان، یکجانبه بوده است.
بارون گفت : مایلم به نمایندگان مجلس یاداوری کنم که اگر برجام از بین برود، همان گونه که بسیاری با من هم عقیده اند، احتمال فراوان وجود دارد سلاح های هسته ای در منطقه گسترش یابد که در آن صورت، همگان بازنده اند."
فعالان ضد جنگ و سلاحهای هسته ای و همچین گروههای مختلف حقوق بشری بارها با انتقاد از تحریم های امریکا بر ضد مردم ایران ، اقدام امریکا را در خروج از برجام گامی برای تنش زایی و توسعه رقابت های هسته ای در جهان دانستند و بر ضرورت تلاشها برای فشار بر امریکا به منظور اجرای تعهداتش تاکید کردند .

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjxoex.uqehizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین