تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۴
جالب است ۰
با تدبیر استاندار وقت استان گلستان در سال گذشته رخ داد:

کاهش شدید نرخ بیکاری در استان گلستان

معضل بیکاری در کنار مشکلات کلان اقتصادی، سبب ایجاد بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز شده است...
کاهش شدید نرخ بیکاری در استان گلستان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،، با گذشت هر دهه معضل بیکاری در کشور به قدری شدت پیدا کرده که حل و رفع پاره‌ای از آن به یکی از شعار‌های انتخاباتی اصلی نامزدهای ریاست جمهوری تبدیل شده است.

در واقع راهکارها و شعارهای این گروه  با استقبال خود مردم رو به رو بود اما تاکنون اقدام موثری برای رفع این اختلال به چشم نخورده است.
استان گلستان یکی از شهرهای بزرگ کشور با جمعیتی قابل توجه به حساب می‌آید در نتیجه حل مشکل مذکور در این استان به اندازه پایتخت حائز اهمیت است.
با توجه به سیاست‌های پیش گرفته شده روال پیش رویی این مسئله در استان گلستان تغییر پیدا کرده است و دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری در فروردین ماه سال جاری آماری از بهبود این وضعیت منتشر کرد و در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:
براساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کل کشور در سال 1396 بالغ بر 9.11 درصد ثبت شد و این آمار در سال ۱۳۹۷ با پشت سرگذاشتن تجربه رشد 0.1 درصدی به نرخ 12 درصد رسید.
نرخ بیکاری استان گلستان در سال گذشته حدود 8.9 درصد تخمین زده شد که در مقایسه با نرخ بیکاری سال قبل که 2.12 درصد بوده کاهشی نزدیک به 4.2 درصد در پی داشته است .
در یک سال گذشته بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که در 15 استان شاهد افزایش نرخ بیکاری و در 15 استان دیگر شاهد کاهش نرخ بیکاری بوده‌ایم و در یک استان نرخ بیکاری به طور حدودی ثابت ماند، ضمن اینکه میانگین نرخ بیکاری کشور نیز روالی افزایشی داشته است.
بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری با 3.3 درصد رقم خورد و پس از آن استان های خراسان جنوبی، کرمانشاه و گلستان به ترتیب با 7.2 ، 5.2 و 4.2 درصد بیشترین کاهش نرخ بیکاری را داشته اند.
نکته جالب توجه در تحلیل نرخ بیکاری استان گلستان این است که نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۶ از 8.37 درصد به 3.38 درصد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته و به عبارت دیگر این امر نشان دهنده افزایش تعداد افراد ورودی به بازار کار است و این در حالی است که اگر نرخ مشارکت اقتصادی ثابت می‌ماند، شاهد کاهش بیشتری در نرخ بیکاری می بودیم.
فارغ از حساسیت های آماری و نمونه گیری که بر تخمین های نرخ بیکاری فصلی موثر است، عواملی از جمله تحرک مدیریت اقتصادی استان در 18 ماه گذشته (در زمان استانداری آقای دکتر سید مناف هاشمی) و جهش چشمگیر در تخصیص اعتبارات رفع موانع تولید، بازسازی و نوسازی صنایع استان و به بار نشستن پروژه‌های مشمول این طرح در سال گذشته و عملکرد مناسب استان در جذب اعتبارات تخصیصی از محل منابع اشتغال پایدار روستائی و عشایری، عملکرد بسیار بالا استان در ایجاد اشتغال و ثبت آن در سامانه رصد و.. بر کاهش قابل توجه نرخ بیکاری اثرگذار بوده است.
عملکرد مناسب استان گلستان در زمان استانداری سید مناف هاشمی سبب کسب رتبه های بالا در جذب تسهیلات و همچنین کاهش نرخ بیکاری شد.
ضمنا اثرگذاری تسهیلات مذکور بر کاهش نرخ بیکاری اثر چشم گیری داشته است.
در این راستا تلاش مجدانه استاندار وقت گلستان (دکتر سید مناف هاشمی)، معاونان، مدیران حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری که بخش زیادی از وقت خود را در زمینه جذب سرمایه‌گذار، کمک به بنگاه‌های اقتصادی، پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و رفع مشکلات واحدهای تولیدی صرف کردند و با برگزاری جلسات متعدد رونق تولید، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و .. توانستند هماهنگی ثمربخشی بین بانک های عامل و دستگاه های اجرائی برقرار کنند.
کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و بانک‌ها با پرداخت تسهیلات رونق تولید که حدود از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است قادر به جذب بیش از 180 درصدی اعتبار تخصیص یافته از طریق اشتغال پایدار روستایی و عشایری شود. به این واسطه ضمن وصول اعتبار مذکور نرخ بیکاری در سال گذشته کاهش یافت.
با تداوم تسهیلات پرداختی از محل رفع موانع تولید، اعتبارات پرداختی مستقیم بانک ها به واحدهای تولیدی، اعتبارات طرح اشتغال فراگیر، تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و آغاز عملیات اجرائی طرح های با سرمایه گذاری و تخصیص اعتبارات اشتغال زایی و زیربنایی خسارات سیل و اعتبارات مصوب سفر رئیس محترم جمهور این استان را به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل کرد.
از طرفی با افزایش ساخت و سازها در جهت بازسازی و نوسازی ناشی از خسارت سیل شاهد تداوم رشد اشتغال استان و رونق اقتصادی خواهیم شد.
در سال ۱۳۹۶ دست‌آورد ۱۱۰درصدی در اشتغال‌زایی برای استان گلستان در زمان استانداری دکتر سید مناف هاشمی هدف‌گذاری شده بود و این مسیر نوید بخش در سال 1397 موجب تحقق اشتغال 29 هزار و 500 نفر بر اساس سامانه رصد شد.
پیش‌بینی می‌شود با توجه به تحقق 147 درصدی هدفگذاری کشور در سال گذشته برای سال جاری شاهد تداوم تک رقمی شدن نرخ بیکاری باشیم.
اگرچه با لحاظ فشارهای ناشی از تحریم و تورم، روال سرمایه‌گذاری‌های جدید در امسال نرمال پیش بینی نمی‌شود و به طور قطع با چالش مواجه خواهد شد اما به نظر می رسد، فرصت جدیدی برای افزایش ظرفیت تولیدی و احیا واحدهای راکد ایجاد شده است که با اتکا به آن ها و الزامات سیاسی و اقتصادی، جامعه برای تامین نیازهای خود از داخل کشور و تحقق "رونق تولید" آمادگی کامل دارد.
لازم به ذکر است نتایج مرکز آمار ایران نشان می دهد، در هر 4 فصل سال گذشته باتوجه به فعالیت‌های نام‌برده نرخ بیکاری فصول سال 1397 کمتر از نرخ بیکاری متناظر خود در سال 1396 بود؛ به‌طوری‌که نرخ بیکاری استان در فصل های بهار ، تابستان ، پائیز و زمستان سال گذشته به ترتیب 8.8 درصد ، 9.8 درصد ، 7.10 درصد و 7.10 درصد بوده که در همین فصول در سال 1396 به ترتیب 6.13 درصد ، 6.11 درصد ، 7.12 درصد و 2.11 درصد به ثبت شده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccmmq0.2bqeo8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین