تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۹
جالب است ۰
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز ارز به ۱۴ هزار تومان رسیده، اما به آن اندازه صادرات رشد نداشته و باید علت ریشه یابی شود.
ارز ۱۴ هزار تومانی هم صادرات را رونق نداد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،«رضا رحمانی» شامگاه شنبه در نشست مشترک با هیات رئیسه فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه وزارت صنعت، حمایت از تولید است، افزود: باتوجه به شرایط ارزی، صادرات توجیه پذیر و واردات و قاچاق توجیه ناپذیر شده، با این حال انتظار می رفت صادرات در سال گذشته افزایش یابد، اما اینگونه نشد و نیاز به ریشه یابی دارد.

وی تصریح کرد: همه تشکل ها متفق القول بودند که با افزایش نرخ ارز به 6 هزارتومان، صادرات رونق می یابد، درحالی اکنون ارز به 14 هزار تومان رسیده،ولی صادرات به آن اندازه رشد نیافته است.
رحمانی با بیان اینکه صادرات به کشورهای منطقه در اولویت قرار گرفته، گفت امسال، به عنوان «رونق تولید» و راهکار اصلی آن توسعه صادرات است، بنابراین در مقابل کسانی که خلاف این شعار عمل کنند، می ایستیم.
وزیر صنعت، بازگشت ارز حاصل از صادرات و ارائه مشوق های صادراتی را 2 مساله مهم بخش تجارت قلمداد کرد و گفت: اکنون صادرات به کشورهای همسایه 23 میلیارد دلار است که 2 درصد واردات این کشورها را تشکیل می دهد، اما برای دستیابی به چهار درصد تلاش می شود.
** صادرات ناچیز به کشورهای آفریقایی


رحمانی اضافه کرد: کشورهای آفریقایی نیز ظرفیت خوبی برای واردات محصولات ایرانی دارند، اما صادرات به این کشورها ناچیز است و در این زمینه برنامه ریزی نیاز داریم.
وی ضمن تاکید بر اینکه برای صادرات به کشورهای همسایه، باید زیرساخت ها را فراهم و تقویت کرد، افزود: دولت هم در این ارتباط کم و کاستی هایی دارد، چنانچه در زمینه رایزن های بازرگانی مشکلاتی وجود دارد، باید آن را برطرف ساخت.
وزیر صنعت، صادرات 9 میلیارد دلاری به عراق و 2 میلیارد و 600 میلیون دلاری به افغانستان را یادآور شد و گفت: رونق صادرات، نیاز به اصلاح زیرساخت ها دارد، اما باید باور کرد، اقلام مصرفی را نمی توان در شرایطی که مردم نیاز دارند، صادر کرد.
وی اضافه کرد: درباره پیمان سپاری ارزی نیز ضرورت دارد کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و نواقص آن بررسی و راهکار ارائه شود.
رحمانی خاطرنشان ساخت: چنانچه صادرات اهمیت دارد، باید مبلغ مشخصی را برای ایجاد این زیرساخت ها تخصیص دهیم و از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا با تخصیص اعتبار برای این منظور، به حل مشکلات و تقویت زیرساخت های صادرات کمک کنند.
پارسال 44 میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات غیر نفتی و 42 میلیارد و 600 میلیون دلار واردات کشورمان ثبت شده است .

https://sarmayegozarionline.ir/vdcipya5.t1aq32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما