تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۳
جالب است ۰
صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه توانستند همگام با فضای مثبت و رونق ایجاد شده در بازار، عملکردی مناسب در کارنامه خود ثبت کنند. در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام درخشش بیشتری داشتند به‌طوری‌که ۱۰صندوق در این حوزه از شاخص کل بورس نیز سبقت گرفته و حتی بازدهی تا محدوده ۱۹درصدی را نیز به نمایش گذاشتند.
درخشش بهاری صندوق‌های سهامی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بورس تهران در حالی با ثبت بازهی 4/ 14درصدی در نخستین ماه سال 98 توانست از دیگر بازارهای موازی سبقت گیرد که به این ترتیب درخشان‌ترین عملکرد را در تاریخ فعالیت فروردین ماه ثبت کرد. در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در رالی صعودی حاکم بر بازار سرمایه توانستند پیشتاز شوند به‌طوری‌که در این ماه تنها دو صندوق با زیان مواجه شده که این صندوق‌ها نیز با توجه به سرمایه‌گذاری در طلا و سکه، عملکردی منفی داشتند. همچنین با توجه به ثبت عملکردی خنثی (بازدهی صفر درصدی) توسط بخشی از صندوق‌ها، عمده این نهادهای مالی خوش درخشیدند. بر این اساس 77درصد از کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه با سوددهی همراه بودند. به این ترتیب بیشترین بازدهی به ثبت رسیده در میان این نهادهای مالی به یکی از صندوق‌های سهامی اختصاص یافت که با سودی در حدود 19درصد همراه شد. بررسی روند تغییر و تحولات در عملکرد فروردین‌ماه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله نشان از آن دارد که جوی مثبت بر فعالیت این صندوق‌ها حاکم بود که بعضا به ثبت بازدهی بیشتر از شاخص کل بورس انجامید. به این ترتیب در ماهی که گذشت از مجموع 156 صندوق فعال در بازار سرمایه در حوزه‌های یادشده، 33صندوق با عملکردی خنثی همراه شده و 2صندوق نیز زیان‌ده بودند. بر این اساس 121صندوق دیگر توانستند سرمایه‌گذاران را با سوددهی همراه کنند. در میان این صندوق‌ها نیز 10 نهاد، با بازدهی به مراتب بیشتر از عملکرد شاخص بورس روبه‌رو‌ شدند که تمامی این 10صندوق نیز از نوع سهامی بودند.

در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله مبتنی بر طلا، تنها صندوق‌های منفی در این دوره بودند که بخش عمده‌ای از این عملکرد مربوط به جو نه‌چندان مثبت حاکم بر بازار سکه در فروردین‌ماه بود. به‌طوری‌که قیمت سکه در فروردین‌ماه با رشد 4/ 2درصدی همراه شد و به‌تبع آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این بخش نیز همگام با نوسان قیمت مزبور، به فعالیت پرداختند که در نهایت ثبت زیان 36/ 0درصدی از نتایج این موضوع بود.
  نگاهی دقیق‌تر به عملکرد صندوق‌ها

بررسی عملکرد صندوق‌های سهامی نشان از آن دارد که تمامی نهادهای مالی فعال در این حوزه توانستند در نخستین ماه از سال 98 با سوددهی همراه باشند. همان‌طور که عنوان شد 10صندوق در این حوزه از شاخص کل بورس نیز سبقت گرفتند. در حالی بازدهی شاخص در ماه گذشته معادل 4/ 14درصد بود که در این میان صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی توانست به سودی در حدود 19درصد دست یابد. در ادامه نیز صندوق‌های گنجینه رفاه، سپهر اول کارگزاری بانک صادرات، آوای ثروت‌کیان، مشترک دماسنج، بانک توسعه تعاون، مشترک توسعه ملی، مشترک رشد سامان، کارگزاری پارسیان و مشترک سرمایه دنیا از دیگر صندوق‌هایی بودند که در این ماه موفق به ثبت بازدهی به مراتب بیشتر از شاخص کل بورس شدند. بازدهی این نهادهای یادشده از 15 تا 18درصد در نوسان بود.

در این میان صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی توانست به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شود. صندوق مزبور بازدهی 166درصدی را در سال 97 به ثبت رساند. بررسی پرتفوی صندوق مزبور نشان از آن دارد که این صندوق بیش از 97درصد از پرتفوی خود یعنی رقمی بیش از 38میلیارد تومان را به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داده است. یک درصد نیز به سپرده بانکی و وجه نقد و مابقی نیز به سایر دارایی‌ها اختصاص دارد.

در ادامه نیز صندوق گنجینه رفاه توانست با ثبت بازدهی حدود 5/ 18درصدی رتبه‌ دوم برترین صندوق‌های سهامی در فروردین را به خود اختصاص دهد. صندوق مزبور نیز 99درصد از پرتفوی خود را به خرید سهام اختصاص داده است. این سرمایه‌گذاری رقمی معادل 25میلیارد تومان است. بررسی سهم صنایع در پرتفوی صندوق گنجینه رفاه نیز نشان از آن دارد که بیش از 14درصد از دارایی بورسی آن به خرید سهام محصولات غذایی تعلق دارد. همچنین 5/ 17درصد نیز به خرید سهام فلزات اساسی اختصاص دارد. سهام گروه‌های معدنی، شیمیایی و پالایشی نیز از دیگر صنایع موجود در پرتفوی این صندوق هستند.
  صندوق‌های بادرآمد ثابت چه کردند؟

بررسی روند فعالیت صندوق‌های بادرآمد ثابت در فروردین نیز نشان از آن دارد که بیشترین بازدهی به ثبت رسیده در این نوع از صندوق‌ها مربوط به صندوق بادرآمد ثابت مشترک صبای هدف بود که توانست سودی در محدوده 7درصد را به همراه داشته باشد. همچنین صندوق‌های گنجینه آینده روشن، توسعه سرمایه نیکی،کوثر یکم و سپهر خبرگان نفت نیز به ترتیب بازدهی6/ 3، 5/ 2، 5/ 2 و 4/ 2درصدی را به ثبت رساندند.
  نگاهی به صندوق‌های مختلط

بررسی روند عملکردی صندوق‌های مختلط نیز در ماه گذشته نشان از آن دارد که در این نهادهای مالی دو صندوق توسعه پست‌بانک و ارمغان یکم ملل هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی 6/ 12 و 5/ 12درصدی در رتبه‌های برتر قرار گرفتند. در این میان صندوق توسعه پست بانک در سال 97 نیز موفق شد بازدهی 57درصدی را در کارنامه خود ثبت کند.در همین راستا صندوق‌های مشترک امین‌آوید، مشترک پارس و کارگزاری بانک تجارت نیز توانستند سودی در محدوده 8 تا 10درصد به نمایش گذاشته و در فهرست برترین صندوق‌های بادرآمد ثابت فروردین‌ماه قرار گیرند.
  برترین صندوق‌های قابل‌معامله

در این میان صندوق‌های قابل معامله نیز توانستند عملکرد مناسبی در سال گذشته بر‌جا گذارند. بر این اساس صندوق آرمان آتیه درخشان مس به‌عنوان برترین صندوق در این حوزه شناخته شد که بازدهی بیش از 14درصدی را تجربه کرد. همچنین این صندوق در سال 97 نیز بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد که با سودی معادل 137درصد همراه بود.

در ادامه این روند نیز صندوق سپهر کاریزما با ثبت بازدهی 2/ 13درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص داد. همچنین صندوق‌های تجارت شاخصی کاردان، آسمان آرمانی سهام و هستی بخش آگاه هر‌کدام با ثبت بازدهی در محدوده 10 تا 11درصدی به‌عنوان برترین صندوق‌های قابل‌معامله در ماه گذشته شناخته شدند.

بررسی صندوق‌های قابل‌معامله کالایی نیز نشان از آن دارد که این نهادهای مالی به دنبال شرایط نه‌چندان مناسب که در بازار سکه و طلا که در  فروردین ماه ایجاد شد، با مسیری کم‌نوسان همراه شدند. در حالی بازدهی سکه در فروردین ماه به 4/ 2درصد رسید که بیشترین بازدهی کسب شده در این حوزه به صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید اختصاص یافت که سودی در محدوده 56/ 0درصدی بود. در همین راستا صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان نیز توانست بازدهی 05/ 0درصدی را تجربه کند.  این در حالی است که دو صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان و پشتوانه طلای لوتوس تنها صندوق‌های منفی در این ماه بودند که هر‌کدام به ترتیب زیان 1/ 0 و 36/ 0درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند. صندوق‌های مرتبط با این موضوع نیز در همین محدوده قرار گرفت. به این ترتیب پشتوانه طلای لوتوس توانست سود 174درصدی را در سال گذشته کسب کند. این صندوق در 3ماه اخیر بازدهی بیش از 84درصدی و در دوره 6ماهه نیز سود قابل‌توجه 146درصدی را به همراه داشته است. همچنین صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان نیز در سال گذشته به سود بیش از 146درصدی دست یافت. صندوق با پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان نیز دیگر صندوق فعال در این حوزه بود که بازدهی 127درصدی را به نمایش گذاشت.



https://sarmayegozarionline.ir/vdccseq0.2bqee8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین