تاریخ انتشار :شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۰
جالب است ۰
ارزش معاملات بورسی ۶ برابر شد

بورس می‌تواند سپر تورم باشد

مدیر عامل بورس تهران از افزایش ۳۸۵ درصدی صدور کد معاملاتی جدید در بورس و همچنین افزایش ۶.۵ برابری ارزش معاملات در بورس تهران خبر داد و گفت: هدایت درست نقدینگی موجود در جامعه به بورس می‌تواند سپر تورم شود و منجر به خلق ثروت و افزایش تولید ملی خواهد شد.
بورس می‌تواند سپر تورم باشد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،علی صحرایی درباره عملکرد بورس تهران در سال 1398، اظهار کرد: بازار سهام در فروردین ماه به دلیل ویژگی‌های چندگانه مانند شفافیت بیشتر، در دسترس بودن بازار برای همگان، توسط 1800 ایستگاه معاملاتی و 21 تالار منطقه‌ای مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته وی، تسهیل دسترسی مردم به معاملات برخط، نقدشوندگی بازار را افزایش داده است و نشان می‌دهد مردم به اهمیت بازار سرمایه بیش از پیش پی برده‌اند.

صحرایی با اشاره به رکوردشکنی ‌های شاخص کل طی هفته‌های گذشته، گفت: شاخص کل در ابتدای سال، 178 هزار و 659 واحد بود که به 204 هزار و 376 واحد رسید و بیانگر 14 درصد افزایش است. شاخص کل هم وزن نیز که برای فعالان بازار حائز اهمیت است و نشانگر اقبال مردم به بیشتر صنایع و شرکت‌های بورسی است، در ابتدای سال 32 هزار و 968 واحد بود که به 40 هزار و 653 واحد رسید و بیانگر 23 درصد افزایش است.

ارزش بازار سهام از 784 هزار میلیارد تومان گذشت

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: ارزش بازار سهام از 680 هزار میلیارد تومان به بیش از 784 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به ابتدای سال با افزایش 15 درصدی همراه است. ارزش اسمی بازار از 173 هزار میلیارد تومان به 194 هزار میلیارد تومان رسیده که رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد. نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی برابر 3.9 است. ارزش بازار 30 شرکت بزرگ برابر 491 هزار میلیارد تومان و معادل 63 درصد ارزش کل بازار است.

وی افزود: ارزش اسمی بازار بدهی با 27 اوراق مختلف مشارکت، صکوک و گواهی سپرده، بیش از 76 هزار میلیارد ریال است. همچنین ارزش صندوق‌های قابل معامله با 11 صندوق، بیش از 9,000 میلیارد ریال است.

صحرایی درباره تعداد شرکت‌هایی که در بورس عرضه شدند، گفت: در فروردین ماه یک شرکت حذف و به فرابورس منتقل شد. این در حالی است که تعداد کل شرکت‌های حاضر در بورس 326 مورد است و 138 شرکت در بازار اول و 188 شرکت در بازار دوم حضور دارند.

مدیر عامل بورس تهران به تأمین مالی از طریق بورس در فروردین ماه اشاره و اظهار کرد: 213 هزار میلیارد ریال تأمین مالی در فروردین 1398 از روش افزایش سرمایه صورت گرفته که نسبت به دوره مشابه سال قبل (10 هزار میلیارد ریال) 2040 درصد افزایش داشته است.

افزایش 6.5 برابری ارزش معاملات در بورس تهران

وی با اشاره به افزایش ارزش معاملات گفت: ارزش کل معاملات از 21 هزار میلیارد ریال به 160 هزار میلیارد ریال رسید که افزایش 662 درصدی را نشان می‌دهد. حجم معاملات نیز 64 میلیارد انواع اوراق بهادار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 560 درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط روزانه کل معاملات بیش از چهار میلیارد انواع اوراق بهادار به ارزش 10 هزار میلیارد ریال به ازای هر روز بوده است.

صحرایی درباره دفعات معاملات بیان کرد: دفعات معامله نیز حدود چهار میلیون دفعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 464 درصد افزایش داشته است. ارزش معاملات برخط در این دوره از 12 هزار میلیارد ریال به 144 هزار میلیارد ریال افزایش رسیده که نشانگر 1100 درصد افزایش در معاملات برخط است.

مدیرعامل بورس تهران به آموزش و فرهنگ‌سازی برای معاملات مستقیم و غیر مستقیم را مهم و سبب کاهش رفتار توده‌وار در بازار دانست و گفت: سهم خرید و فروش برخط از معاملات نرمال به 51 درصد رسید. این نسبت در دوره مشابه سال قبل برابر 37 درصد بوده است. نسبت قیمت به درآمد 12 ماه گذشته به 7.93 مرتبه رسید، این نسبت در ابتدای سال برابر 6.41 مرتبه بوده است. اشخاص حقیقی 62 درصد خریدها و 58 درصد فروش‌ها را پوشش داده‌اند. در خالص جابجایی‌ها بیش از 6,478 میلیارد ریال از حقوقی به سمت حقیقی بوده است.

صدور بیش از 12 هزار کد معاملاتی جدید در بورس

صحرایی در پاسخ به اینکه چند کد معاملاتی در فروردین صادر شده است؟ اظهار کرد: بیش از 12 هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 385 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به سوالی درباره درآمد واقعی شرکت‌ها بر اساس مجامع ناشران، گفت: درآمد واقعی شرکت‌ها به رقم 6,000 میلیارد ریال رسید و 3,000 میلیارد ریال تقسیم شد. در مدت مشابه سال قبل از 5,000 میلیارد ریال درآمد واقعی 3,000 میلیارد ریال تقسیم شده بود که درآمد واقعی 12 درصد افزایش و سود نقدی 15 درصد را افزایش نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی در بورس تهران چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: در حوزه آموزش 18 هزار و 500 نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و فرهنگ‌سازی، ناشران، کارگزاران، فعالان بازار پیش‌بینی و 160 هزار نفر ساعت دوره‌های عمومی و فرهنگ‌سازی در تالارهای مناطق برنامه شده است.

مدیرعامل بورس تهران به تنوع‌سازی ابزارهای نوین مالی به ابزار فروش استقراضی اشاره و اظهار کرد: ابزار فروش استقراضی یک ابزار کلاسیک در بازار سرمایه است که مقررات آن تصویب شده و به تأیید کمیته فقهی سازمان بورس رسیده است. تلاش می‌کنیم در سه ماهه ابتدای سال جاری با آماده‌سازی زیر ساخت‌ها و مشارکت شرکت‌های OMS با روش‌های بومی سازی راه اندازی شوند. همچنین تقویت زیر ساخت‌های فنی جزو برنامه‌های اصلی بورس تهران است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdci3qa5.t1aq52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما