تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۵
جالب است ۰
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته یکی از تاریخی‌ترین عملکردهای هفتگی خود را پشت‌سر گذاشت.
ثبت بازدهی ۳ درصدی در کارنامه هفتگی بازار سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، به‌طوری‌که نه تنها در این دوره رکورد تاریخی شاخص کل شکسته شد، بلکه بازدهی بازار سهام در این هفته به بیش از 3درصد رسید. هفته گذشته همه عوامل دست به دست هم داد تا شاخص کل بتواند تاریخ‌ساز ظاهر شود؛اخبار موجود در بازار ارز و خبرهای احتمالی از حذف ارز 4هزار و 200تومانی، رشد بهای جهانی نفت و فلزات و تداوم ورود نقدینگی از سوی افراد حقیقی و حقوقی باعث شد تا نماگر اصلی بازار بتواند با شکستن رکورد 195هزار واحدی به سمت 200هزار واحد حرکت کرده و این سطح را نیز لمس کند. هر‌چند در پایان هفته، عرضه‌های سنگین شاخص را به زیر مرز 200هزار واحد بازگرداند، اما ثبت بازدهی 1/ 3درصدی در هفته گذشته و 9/ 11درصدی در فروردین ماه کاملا بازار سرمایه را به‌عنوان یک مدعی پیشرو در لیست سرمایه‌گذاری‌های سال جاری فعالان اقتصادی قرار داده است. اکثر کارشناسان اقتصادی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و بازارهای موازی که در حالت اشباع قیمتی به سر می‌برند، شانس بالایی برای بازار سرمایه در سال جاری قائل هستند. در این شرایط نگاه‌ها به تحولات آتی و سیاست‌های دولت است که چگونه بتواند از موقعیت کنونی استفاده کند یا با اتخاذ سیاست‌های نامناسب فرصت به وجود آمده را از میان ببرد. در این شرایط روز چهارشنبه بازار در حالت استراحت و اصلاح قیمتی بود که موجب کاهش هزار و 979واحدی شاخص کل شد. با این افت یک درصدی، شاخص کل در پایان معاملات به رقم 199 هزار و 911 واحد رسید. نمادهای چادرملو، سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین، مپنا، فولاد مبارکه، بانک تجارت و مخابرات بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند. در همین راستا شاخص کل هم‌وزن نیز 271 واحد افت کرده و به رقم 39 هزار و 462واحد رسید.

در همین حال در بازار جهانی، وضعیت برای بازار سرمایه همچنان امیدوار‌کننده است؛ در بازار جهانی بهای نفت در کانال 71تا 72دلار برای هر بشکه نفت خام برنت در حال نوسان است. بهای هر تن مس 6هزار و 463دلار و بهای فلزات روی و سرب به ترتیب 2هزار و 794دلار و هزار و 942دلار رقم خورده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن کاهش تمایل به خرید بین خریداران چینی و کاهش نگرانی‌ها از محدودیت عرضه جهانی، قیمت این ماده اولیه را کمی پایین آورد. بر این اساس آخرین متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد 5/ 1 دلار نسبت به دوشنبه اخیر افت داشت و به رقم 30/ 94 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. از سوی دیگر میزان سنگ‌آهن صادراتی 5 تولید‌کننده اصلی جهانی از 7 تا 13 آوریل نسبت به هفته قبل 3/ 11 درصد رشد داشته و به رقم 86/ 18 میلیون تن رسید.

در مهم‌ترین خبرهای موثر برای بازار سرمایه همچنین روز پنج‌شنبه اولین جلسه هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی برگزار شد و براساس شنیده‌ها مدیرعامل سابق صرافی بانک ملی به‌عنوان مدیرعامل این بازار انتخاب شده است. مدیرعامل فرابورس نیز با توجه به سهم 20درصدی فرابورس در این شرکت به‌عنوان عضو هیات مدیره این شرکت انتخاب شد. بازار متشکل ارزی قرار است جایگزین دیگر بسترهای معامله ارزی در کشور شود. در همین حال هفته گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌دهد نظام بانکی 131هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد؛ بررسی گزارش تهیه شده توسط مرکز مدیریت بدهی و دارایی‌های مالی عمومی دولت نشان می‌دهد، نظام بانکی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، دارندگان اوراق بهادار و اشخاص خصوصی و تعاونی مهم‌ترین‌ طلبکاران از دولت هستند.

بر این اساس، سهم بدهی دولت به نظام بانکی از کل بدهی حدود 41 درصد و رقم برآورد شده آن در انتهای سال 96 حدود 131 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین موسسات و نهادهای عمومی غیر‌دولتی (از جمله تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی) به‌عنوان دیگر طلبکاران دولت، سهم 24 درصدی از کل بدهی دولت را به خود اختصاص داده‌اند که رقم آن نزدیک به 74 هزار میلیارد تومان است. به عقیده کارشناسان این پدیده یعنی سهم بالای طلب صندوق‌ها و نظام بانکی از دولت، به دلیل تخصیص حجم بالایی از یارانه بدون وجود منابع پایدار برای تامین آن است. در میان اخبار منتشر شده بنگاه‌های اقتصادی نیز، انتشار گزارش 6ماهه پتروشیمی پردیس نگاه‌ها را به سمت این شرکت چرخانده است؛ پتروشیمی پردیس در این گزارش از حذف نرخ دولتی اوره خبر داده و با این نرخ‌گذاری میزان سود سه ماه دوم شرکت به 889میلیارد تومان بالغ شده است که دوبرابر رقم 401میلیارد تومان سه ماه اول بوده است. در گزارش «شپدیس» آمده است طی صدور اخطاریه، مورخ اسفندماه سال 97 دیوان عدالت اداری به کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اجرای مفاد کامل دادنامه قبلی دیوان عدالت اداری، ظرف مدت 7روز از زمان ابلاغ از یک طرف و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار به سازمان خدمات حمایتی کشاورزی با پیگیری انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از طرف دیگر موجب شد نرخ اوره داخلی از ابتدای مهر ماه 1397بر‌اساس میانگین وزن نرخ اوره فروش رفته در بورس کالا در محاسبات لحاظ شود. بر این اساس، «شپدیس» طی اصلاحیه‌ای، میانگین نرخ فروش اوره داخلی در سال 97 را از 620 تومان به 1700 تومان افزایش داد که به دنبال آن فروش اوره داخلی 623 میلیارد تومان افزایش یافت و فروش کل سال مالی 97 از 1823 میلیارد تومان در گزارش قبلی به 2445 میلیارد تومان رسید. در گروه واسطه‌گری مالی، اعتلا البرز خبر از افزایش سرمایه داده است؛ گزارش توجیهی هیات‌‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 60میلیارد تومان به مبلغ 80میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به تصویب هیات‌مدیره رسیده است. افزایش سرمایه 33درصدی مزبور برای حفظ نقدینگی شرکت، عدم خروج نقدینگی مذکور و همچنین ارتقای بیشتر سودآوری خواهد بود. در همین راستا سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز در مجمع 18تومان سود تقسیم کرد. فروش برخی زیرمجموعه‌های زیان‌ده یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال مالی گذشته «وآتی» بود. در این گروه همچنین سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در مجمع عمومی فوق‌العاده شاهد تصویب افزایش سرمایه 21درصدی بود. براساس این مصوبه سرمایه شرکت از مبلغ 280میلیارد تومان به مبلغ 340میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش یافت.

در گروه سیمانی یک کارشناس قدیمی صنعت سیمان از تقاضای جدید هند و چین برای خرید سیمان ایران خبر داد. علی‌محمد بُد در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ورود تقاضای جدید برای خرید سیمان ایران از طرف هند و چین، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت انرژی در دنیا، تقاضا برای خرید سیمان ایران افزایش پیدا کرده و درخواست‌های جدیدی از سوی خریداران هندی و چینی داشته‌ایم.وی تصریح کرد: اگر قیمت جهانی فولاد را 400 دلار در نظر بگیریم، حدود 100 دلار برای تامین انرژی در این بخش هزینه می‌شود، در حالی که در ایران قیمت انرژی پایین‌تر است.این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: در مورد سیمان نیز قیمت جهانی حدود 60‌دلار است که 15 تا 20 دلار آن سهم انرژی است.

به گفته بُد، علاوه بر کویت، آفریقا و بنگلادش که قبلا خریدار سیمان ایران بوده‌اند، حالا تجار هندی و چینی نیز تقاضاهایی برای خرید سیمان از ایران ارائه کرده‌اند و به دنبال عقد قراردادهایی برای خرید یک و نیم میلیون تنی سیمان هستند.وی در ادامه با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت برای استفاده صادرکنندگان از ارز حاصل از صادرات برای واردات مواد اولیه، گفت: این بخشنامه می‌تواند تاثیر مناسبی بر افزایش صادرات داشته باشد، هر چند با مشکلاتی در زمینه حمل‌‌و‌نقل‌ کالا روبه‌رو هستیم. از سوی دیگر در نماد «های وب» نیز سرمایه‌گذاری تدبیر با خرید 42میلیون سهم، وارد ترکیب سهامداران شرکت شد. پیش از تدبیر نیز شرکت آوای عرصه پارس به فهرست سهامداران درصدی شرکت پیوسته بود. در گروه غذایی نیز ملی کشت وصنعت ودامپروری پارس شاهد برگزاری مجمع سالانه بود. در این مجمع سودی معادل 75تومان معادل 85 درصد سود محقق شده، به ازای هر سهم تقسیم شد.از سوی دیگر، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان نیز به هر سهم 5تومان سود داد.در گروه فلزی فولاد آلیاژی ایران در مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه را تصویب کرد. در این مجمع افزایش سرمایه 20درصدی «فولاژ» از مبلغ 499میلیارد تومان به 600میلیارد تومان مصوب شد. همچنین از 20درصد افزایش سرمایه مزبور 10درصد قطعی بوده و 10درصد دیگر در اختیار هیات‌مدیره قرار گرفته است. 50میلیارد تومان از افزایش سرمایه مزبور از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و مابقی نیز از محل سود انباشته خواهد بود.در گروه لیزینگی نیز لیزینگ ایران و شرق تقسیم سودی معادل 35 تومان به ازای هر سهم را تصویب کرد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی و در حال استراحت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس معادل رقم هزار و 859میلیارد تومان بود و در فرابورس 780میلیارد تومانی رقم خورد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات در بورس با رشد 47درصدی به رقم 7هزار و 181میلیارد تومان رسید.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchzmnk.23n-idftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما