تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۲
جالب است ۰
در نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد تاکید شد؛

عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا راهی برای رونق تولید

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر امور اقتصاد و دارایی، رؤسای بانک‌ها و بیمه‌ها و معاونان وزارت اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بر عرضه حداکثری کالاهای اساسی در بورس کالا به عنوان یکی از راهکارهای تحقق رونق تولید تاکید شد.
عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا راهی برای رونق تولید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،تلاطم خرید و فروش کالاهای اساسی و به خصوص آن دسته از اقلامی که با ارز دولتی و تحت یارانه دولت وارد کشور شده و برای رفاه حال مردم، باید با قیمت مناسب عرضه شوند، این روزها به یکی از معضلات اصلی تنظیم بازار در کشور تبدیل شده است. بر این اساس دولت تاکنون روش‌های متفاوتی را برای عرضه کالاهای اساسی در نظر گرفته است که از جمله آن، ارائه کالاهای اساسی به مردم از طریق دریافت کارت ملی و بر اساس کد ملی و یا حتی ارائه کالاها از طریق پست مطرح شده است.

حال دولت و مجلس به عنوان یکی از راهکارهای عملیاتی برای توزیع متعادل کالاهای اساسی میان توزیع‌کنندگان اصلی، اقدام به بررسی طرحی کرده است که بر مبنای آن، کالاهای اساسی بتوانند در بورس کالا عرضه شده تا خرید و فروش آن از سمت واردکنندگان و توزیع کنندگان عمده، شفاف شده و این کالاها به دست جامعه هدف اصلی برسد.

بر این اساس به تازگی جلسه‌ای میان اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و رؤسای بانک‌ها و بیمه‌ها برگزار شده که یکی از راهکارهای مطرح شده در آن، در خصوص عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا بوده است.

در این رابطه، احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص موارد مطرح شده در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر امور اقتصاد و دارایی، رؤسای بانک‌ها و بیمه‌ها و معاونان وزارت اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که دوشنبه هفته جاری انجام شد، گفت: در این جلسه موضوعاتی از قبیل راهکارهای تحقق شعار سال (رونق تولید)، بورس کالا، کسری‌ها و نیازهای وزارتخانه و دستگاه‌ها، قیمت ارز، ثبات قیمت‌ها، ثبات قوانین مصوب در اجرا، بهبود شرایط کسب و کار و مباحث پولی و بانکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه در کشور شاهد رانت‌ها و فسادهای گسترده در حوزه کالاهای اساسی هستیم، بر همین اساس به وزیر اقتصاد پیشنهاد شد تا از ظرفیت‌ها و ساز و کارهای علمی و کارشناسی بورس کالا برای ورود تمامی کالاهای اساسی استفاده شود که وزیر نیز بر این موضوع تاکید داشت.

انارکی ادامه داد: به طور یقین با معامله کالاهای اساسی در بورس کالا نه تنها شاهد واقعی شدن قیمت‌ها و شفافیت در معاملات خواهیم بود، بلکه خریدار و فروشنده به عنوان هر دو طرف معامله به دلیل واقعی بودن قیمت‌ها به دور از دخالت‌های دستوری، رضایت خواهند داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: وزیر اقتصاد در این نشست اعلام کرد با برگزاری جلسات کارشناسی، راه را برای ورود تمامی کالاهای اساسی در بورس کالا به منظور تحقق رونق تولید هموار می‌کند.

انارکی محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه رونق تولید در فضای غیرشفاف و از طریق بازارهای غیررسمی محقق نخواهد شد، گفت: اقتصاد کشور از چند جبهه همچون تحریم، نوسانات ارزی و وجود واسطه‌های مخرب مورد فشار است که این عوامل می‌تواند به طور مستقیم کالاهای اساسی و مواد اولیه را تحت تأثیر قرار دهند؛ از این رو داد و ستد کالاهای اساسی در بازارهای غیررسمی که امکان نظارت بر آنها وجود ندارد، بر مشکلات می‌افزاید و باید زمینه عرضه حداکثری محصولات در بورس کالا که دارای شفافیت آماری است را فراهم کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تصریح کرد: بورس کالا در تلاش است تا با معرفی ابزارهای مالی جدید، خدمات متنوعی را به فعالان صنعت ارائه دهد که این ابزارهای در دنیا پرکاربرد و برای اقتصاد مفید هستند؛ به این ترتیب باید فرهنگ استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا به منظور حمایت از تولید، تأمین نیاز آسان مواد اولیه و پوشش ریسک نوسانات قیمتی در بین صنایع نهادینه شود که این امر همکاری همزمان مجلس، دولت و تشکل‌های تولیدی را می‌طلبد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfmjdj.w6dv1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما