تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۲
جالب است ۰
روز گذشته، بازار سهام فرابورس معاملات خود را در حالی آغاز کرد که عرضه نسبت به سمت تقاضا از قدرت بیشتری برخوردار بود. امری که شاخص کل را در مسیری نزولی به حرکت درآورد و بیش از ۵/ ۱ درصد از ارتفاع آن کاست. این بیشترین افتی است که شاخص کل از ۱۴ بهمن ۹۷ تجربه کرده است.
بیشترین افت آیفکس در دو ماه اخیر
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،به این ترتیب، بازدهی بهار فرابورس تا انتهای معاملات دیروز به 8/ 8 درصد رسید.

در بازار بدهی نیز متوسط بازدهی اوراق اخزا رشد محدود دیگری را تجربه کرد و همزمان متوسط قیمت فروش امتیاز مسکن در کف 6‌سال اخیر قرار گرفت.  پس از آنکه شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات روز دوشنبه در آستانه کانال 2500 واحدی قرار گرفت و غالب سهام بازارهای اول و دوم در مدار مثبت به معاملات خود پایان دادند، فرابورس مسیر اصلاحی را در پیش گرفت. طی این روز معامله‌گران به منظور حفظ سود کسب شده در سمت عرضه با قدرت بیشتری وارد شدند و فشار بیش از 38 واحدی را بر شاخص کل وارد کردند. در این میان پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهنده را بر آیفکس وارد کرد که بیش از 22 واحد از ارتفاع آن کاست. «ذوب» و «دماوند» نیز در مجموع منجر به عقب‌نشینی حدود 12 واحدی شاخص مزبور شدند. در مقابل نماد «ارفع» که مورد توجه خریداران حقیقی بود، به میزان افزون بر سه واحد بر شاخص کل تاثیر مثبت گذاشت.
عقب‌نشینی خریداران حقیقی

پس از چهار روز متوالی معاملاتی که سهامداران حقیقی خرید قدرتمندتری نسبت به بازیگران حقوقی رقم زدند، تغییر مالکیت غالب سهام به نفع سهامداران عمده تغییر یافت. در این روز بیشترین خالص خرید فعالان عمده بازار به‌طور برابر در سهام پتروشیمی غدیر و همچنین ریل‌پرداز سیر رقم خورد. «کگهر» نیز در رده سوم ترجیحات این دسته از بازیگران قرار گرفت. در مقابل، کانون توجه سهامداران خرد در سهام فولاد ارفع بود که به تغییر مالکیت بیش از پنج میلیارد تومانی «ارفع» به نفع این دسته از سهامداران انجامید. در ادامه، نماد «کپرور» نیز با خالص خرید بیش از سه میلیارد تومانی سهامداران حقیقی به‌عنوان انتخاب دوم آنها شناخته شد. سرمایه‌گذاری سبحان نیز ترجیح دیگر آنها بود. به این ترتیب، بیشترین برآیند مثبت خریدهای حقیقی به ترتیب در صنایع «فلزات اساسی»، «استخراج زغال سنگ» و «سرمایه‌گذاری» محقق شد. در مقابل، بیشترین خالص خرید سهامداران عمده در صنایع «حمل و نقل» و سپس «محصولات شیمیایی» بود. در نهایت پس از اتمام معاملات، نزدیک به 20 میلیون سهم به ارزش افزون بر دو میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران خرد به سبد سهامداران عمده جابه‌جا‌ شد.
پیشروی آهسته بازدهی در بازار بدهی

دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت افزون بر 167 هزار ورقه به ارزش بیش از 147 میلیارد تومان دست به دست شد که حدود نیمی از آن در خرید‌و‌فروش‌های اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. به این ترتیب، ارزش معاملات اوراق خزانه نسبت به روز دوشنبه افزایش تقریبا 22 درصدی را تجربه کرد. به‌طور کلی معاملات اوراق خزانه اسلامی طی این روز، قیمت‌ها را در محدوده کم‌عمق‌تری به نوسان درآورد. بیشترین رشد قیمتی برابر با 83/ 0 درصد بود، که به «اخزا712» تعلق گرفت و کم‌ترین نرخ سود موثر در سطح 3/ 20 درصد را برای اوراق مزبور رقم زد. بیشترین نرخ سود موثر 23 درصد نیز به اوراق «اخزا711» اختصاص یافت. به این ترتیب، متوسط بازدهی اوراق «اخزا»ی معامله شده در بازار بدهی با پیشروی محدود 1/ 0 واحد درصد، به سطح 2/ 22 درصد رسید.
کف‌نشینی بهای متوسط اوراق «تسه»

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن حدود 57 هزار ورقه «تسه» به ارزش نزدیک به سه میلیارد تومان داد و ستد شد که حدود 60 درصد از این نقدینگی در معاملات اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند 97 به گردش درآمد. با توجه به دوره اصلاحی اخیر در این بازار، بهای میانگین اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای سال جاری تا 25 فروردین، به 50 هزار و 600 تومان رسید. این سطح از قیمت با کاهش 19 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، کف شش سال اخیر به حساب می‌آید. با عقبگرد قیمت‌های اوراق مزبور طی روزهای اخیر و قرار گرفتن آنها در سطوح قابل توجه از فشار عرضه بر معاملات دیروز کاسته شد. بازه قیمت‌ها طی این روز در دامنه 51 هزار و 600 تومان تا 47 هزار و 200 تومان تعیین شد و بهای متوسط طی این روز، نسبت به معاملات روز دوشنبه افزایش اندکی را رقم زد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین 97 پرشیب‌ترین مسیر صعودی را طی کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfjjdj.w6dvcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما