تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۷
جالب است ۰
تغییرات جدیدِ عرضه‌ نفت در بورس در سال ۹۸

تامین نفتکش و بیمه، مهمترین چالش خریداران

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: در قانون بودجه سال ۹۸ تکلیفی بر عهده وزارت نفت گذاشته شده که ماهانه حداقل ۶ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در رینگ صادراتی عرضه شود و اگر تقاضای بیش از این هم داشته باشیم عرضه را افزایش می‌دهیم.
تامین نفتکش و بیمه، مهمترین چالش خریداران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، امیرحسین تبیانیان در خصوص نقش تحریم نفتکش‌ها و بیمه آنها در فروش نرفتن نفت در بورس اظهار داشت: ما بطور کلی بابت تامین نفتکش برای حمل نفت خام و سایر فرآورده‌ها تحریم هستیم و خریداران ما  به هر طریقی بخواهند خرید انجام دهند از این جهت محدودیت‌های جدی دارند که باید با راهکارهایی که مرسوم نیست نسبت به حل مسئله اقدام کنند. بنابراین این موضوع در داخل و خارج بورس تفاوتی ندارد یک محدودیت جاری است و این محدودیت در مبادلات مالی هم وجود دارد و خریداران بورس با اشراف بر این موضوع نسبت به خرید نفت اقدام می‌کنند اگر بتوانند این موضوع را حل کنند، خرید انجام می‌شود و اگر نتوانند این ریسک را بپذیرند، اقدام نمی‌کنند.

وی افزود: مهمترین مسئله این است که در حال حاضر فروش نفت ایران دچار چالش جدی است و سایه محدودیت بر راهکارهای متعددی که وزارت نفت استفاده می‌کند، افتاده است و تفاوتی هم نمی‌کند، اگر این محدودیت از بین برود در همه شیوه‌ها، فروش افزایش می‌باید و اگر  تداوم داشته باشد همه شیوه‌های فروش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بورس شیوه‌ای جدید است که عمده مشتریان و کسانی که می‌خواهند در این عرصه فعالیت کنند با آن آشنایی ندارند و ریسک‌های جدیدی برای خریدار ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه به لحاظ حجمی حدود یک میلیون بشکه نفت فروخته شده است، گفت: تاکنون 8 مورد عرضه نفت خام و سه عرضه میعانات گازی داشته‌ایم که در نفت خام 3 معامله صورت گرفته و در میعانات هم معامله‌ای نداشته‌ایم.

تبیانیان درباره تغییرات عرضه نسبت به سال قبل بیان کرد: از سال جاری روزهای سه شنبه روز عرضه در نظر گرفته شده است، در سال 97 بر اساس مجوز شورای هماهنگی اقدام کردیم اما در سال 98 بر اساس الزام قانونی بودجه 98 عمل می‌کنیم، سال 97 به لحاظ حجم معاملات محدودیت داشتیم، در سال 98 این محدودیت را نداریم، سال 97 مجموعا مجوز 4 میلیون بشکه داده شده بود در سال 98 محدودیتی وجود ندارد، در سال 98 در قانون بودجه تکلیفی بر عهده وزارت نفت گذاشته شده که ماهانه حداقل 6 میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در رینگ صادراتی عرضه شود و اگر تقاضای بیش از این هم داشته باشیم عرضه را افزایش می‌دهیم و محدودیتی بابت افزایش حجم عرضه نداریم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcip5a5.t1aqr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما