تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۷
جالب است ۰
آغاز عرضه سهام بانک‌های نظامی؛

باید و نبایدهای ادغام بانک ها

عرضه سهام بانکهای ادغامی از امروز ۱۸ فروردین ماه آغاز خواهد شد و اتاق فرمان بانک مرکزی، بایدها و نبایدهای لازم برای ادغام موفق و فروش سهام آنها را رسما ابلاغ کرده است.
باید و نبایدهای ادغام بانک ها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،با تصمیم دولت فرآیند ادغام 5 بانک و مؤسسه نظامی کشور در بانک سپه آغاز شده و قرار است که از این پس، این بانک‌ها و مؤسسات تحت مکانیزم خاصی، زیر پرچم یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های کشور فعالیت کنند. گام‌های متنوعی در ادغام بانک‌های نظامی از سوی دولت و بانک مرکزی طراحی شده که در گام دوم آن، قرار است از امروز (یکشنبه 18 فروردین ماه) سهام بانک‌های ادغامی عرضه شود و هر یک از سهامدارانی که به هر دلیلی تقاضای نقل و انتقال سهام خود را دارند، وارد عمل شده و سهام خود را عرضه نمایند و در مقابل، افرادی که سهام این بانک‌ها برایشان جذاب است نیز، فرصتی داشته باشند تا با خرید سهم بانک‌های ادغامی، سرمایه‌گذاری جدیدی را کلید بزنند.

آنگونه که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید، ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، از اقدامات مهمی بوده که باید انجام می‌شده و البته راجع به آن، بحث‌های فراوانی در شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی سران قوا صورت گرفته تا تمام مراحل تصویب، طراحی و انجام شود و حال، این ادغام، قانونی است که برای بانک مرکزی تدوین شده و باید اجرا شود.

بانک‌های ادغامی پیش از ادغام چه وضعیتی داشتند؟

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات نظامی حدود 24 میلیون سپرده‌گذار با 214 هزار میلیارد تومان سپرده دارند که به گفته رئیس کل بانک مرکزی، قرار نیست هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده‌گذاران آنها فعلاً صورت گیرد.

آنگونه که آمار بانک مرکزی حکایت دارد، رقم تسهیلات این بانک‌ها نیز 130 هزار میلیارد تومان است که این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه خواهد یافت و مردم به همان شکل قبلی باید نسبت به پرداخت اقساط تسهیلات خود اقدام کنند؛ ضمن اینکه کارکنان این بانک‌ها نیز فعلاً، بر اساس قراردادها به کار خود ادامه خواهند داد.

نگرانی سهامداران چقدر به جا است؟

نکته حائز اهمیت، سهامداران و سپرده‌گذاران بانک‌های ادغامی هستند که البته بانک مرکزی هر دو گروه را از این ادغام منتفع می‌داند. سپرده‌گذاران بر اساس قول‌های بانک مرکزی نباید نسبت به سپرده‌های خود نگران باشند و سود مصوب و ذکر شده در قراردادهای خود را دریافت می‌کنند و سهامداران نیز به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، آینده خوبی را پیش رو خواهند داشت. همانطور که رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید، تکلیف سهام‌داران وابسته به نیروهای مسلح که مشخص است و 130 هزار سهام‌دار جز حقیقی نیز وجود دارد که مشکلی با ادغام برای آنها به وجود نخواهد آمد.

در این میان بانک مرکزی به این 5 بانک و مؤسسه ادغامی چهار ماه فرصت داده تا مجامع خود را برگزار کنند؛ البته این بانک‌ها با دستور بانک مرکزی در حال حاضر تحت مدیریت بانک سپه قرار گرفته‌اند، اما از حدود خردادماه امسال، به طور رسمی در بانک سپه ادغام خواهند شد.

دستورات بانک مرکزی به مدیران بانک‌های ادغامی

موضوع دیگری که در ادغام وجود دارد، صورتهای مالی این 5 بانک است که دارای نوسانات بسیار زیادی در کیفیت دارایی‌های مالی‌شان وجود دارد. یک مقام مسئول در نظام بانکی، در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: برخی از بانک‌ها از صورت‌های مالی بسیار مناسب و قابل قبولی برخوردار هستند و برخی دیگر ناترازی‌هایی دارند که باید اصلاح شود.

وی افزود: بانک مرکزی که سکاندار اجرای رسمی این ادغام است، به نیروهای مسلح مرتبط با هر بانک نیز دستور داده تا مبالغ و دارایی‌هایی را منتقل کنند که این کار، توازن را در صورت‌های مالی ایجاد می‌کند.

برخی از بانک‌های ادغامی نیز از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند و مشکلات نقدینگی خود را از طریق بانک مرکزی برطرف می‌کردند که بعد از این هم قرار است که بانک مرکزی به آن‌ها کمک کند؛ در عین حال، آنگونه که همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید، با هماهنگی سازمان بورس نماد این بانک‌ها از امروز (18 فروردین ماه) باز می‌شود و سهام‌داران می‌توانند سهام خود را بر اساس ارزش اسمی سهام یا ارزش زمان بسته‌شدن - هر کدام که بیشتر باشد- به مجموعه ادغامی بفروشند و اگر سهام‌داری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است، می‌تواند چهار ماه صبر کند و پس از ارزش‌گذاری مجدد، آن را بفروشد.

بانک‌های ادغامی چند شعبه دارند؟

این 5 بانک و مؤسسه به صورت کلی حدود 2500 شعبه دارند و با 1600 شعبه بانک سپه، 4100 شعبه خواهند داشت که از شعب بانک ملی نیز بیشتر خواهد شد، اما آنگونه که مقامات بانک مرکزی می‌گویند، مراعات و حفظ پرسنل بانک‌ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده‌گذاران موضوع مهمی است که به مرور زمان راهکارهایی برای آنها در پیش گرفته خواهد شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciqpa5.t1awz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما