تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۲
جالب است ۰
مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز عواید خودکفایی کشور در تولید مرکاپتان (ماده بودارکننده گاز) را تشریح کرد.
عواید خودکفایی در تولید مرکاپتان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، اواسط زمستان سال گذشته بود که حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از از توانایی ایران در زمینه تولید مواد بودار کننده گاز (مرکاپتان) خبر داد و گفت ایران بعد از فرانسه و روسیه سومین تولیدکننده این ماده می‌شود که گاز را در زمان نشتی بودار می‌کند.

بر این اساس در روزهای پایانی سال 1397 و هم‌زمان با افتتاح فازهای 13 و 22 تا 24 میدان گازی پارس جنوبی با حضور ریس جمهور، از پروژه تولید مرکاپتان داخلی با ظرفیت تولید سالانه ٨۰۰ تن بهره برداری شد.

در این راستا، مجیدرضا جانسریان، مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مصرف سالانه مرکاپتان در کشور حدود 500 تن است، افزود: ظرفیت پالایشگاهی که ساخته شده 800 تن است. بنابراین مازاد تولید را می‌توانیم صادر کنیم.

وی ادامه داد: برای صادرات بخش بازرگانی شرکت ملی گاز و مدیریت بین‌الملل در حال مذاکره هستند. از آنجایی که پروژه به تازگی راه اندازی شده است باید به سقف تولید برسد و بعد از آن امکان صادرات وجود دارد. البته این پروژه با 800 تن ظرفیت به صورت آزمایشی تولید شده است اما به طور کلی مشکلی برای تولید وجود ندارد.

مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز در مورد مزایای مرکاپتان توضیح داد: گاز طبیعی بدون بو است. بویی که حس می‌شود بوی مرکاپتان است. این ماده تا کنون وارد می‌شد که با راه اندازی این واحد دیگر واردات صورت نمی‌گیرد. این ماده در ایستگاه‌های CGS مبادی ورودی به تأسیسات شهری تزریق می‌شود تا مشترکان بتوانند نشت گاز را تشخیص دهند.

جانسریان در مورد جلوگیری از خروج ارز از کشور با راه اندازی واحد ساخت مرکاپتان توضیح داد: این ماده حدوداً کیلویی 6 تا 7 یورو قیمت دارد. اما مزیت تولید آن در داخل کشور فقط این نیست. زمانی که مرکاپتان از کاندنسیت ورودی جدا می‌شود که ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند. زیرا میعانات شیرین مشتری بهتری نسبت به میعانات ترش دارند. در واقع مرغوبیت کاندنسیت تولیدی نیز افزایش می‌یابد. به طور کلی حدود 100 مترمکعب بر ساعت خوراک وارد می‌شود که این صد مترمکعب شیرین شده و ارزش افزوده زیادی دارد.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcaeuny.49nm015kk4.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما