تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۷
جالب است ۰
نخستین عرضه نفت‌خام در بورس انرژی در سال ۱۳۹۸ و هفتمین عرضه از ابتدا تاکنون، روز ۲۰ فروردین‌ماه صورت خواهد گرفت.
بورس باز هم نفتی می‌شود؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،اطلاعیه هشتمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی با قیمت پایه 63 دلار و 36 سنت برای هر بشکه توسط شرکت ملی نفت منتشر شد. شرایط عرضه در این دوره نیز مانند دوره پیشین است. امکان واریز پیش پرداخت شش درصد به صورت ارزی فراهم شده است و برای تسویه باقیمانده وجه المعامله، خریداران می‌توانند از سازوکارهای ارزی مورد تائید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند.

همچنین خریداران می‌توانند تا چهار ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تائید شرکت ملی نفت ایران است. در صورت درخواست خریداران امکان تحویل محموله به صورت زمینی از مخازن نفت پالایشگاه تبریز نیز امکان پذیر شده است.

در مرحله هشتم عرضه نیز همانند نوبت قبل یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد 35 هزار بشکه و قیمت پایه 63 دلار و 36 سنت برای هر بشکه تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، چراغ نفت خام در رینگ بین‌المللی بورس انرژی در آبان‌ماه سال گذشته روشن و وزارت نفت مکلف شد به صورت هفتگی نفت خام را در بورس عرضه کند. 18 مهر ماه سال 1397 بود که شرکت ملی نفت ایران با انتشار پیش‌اطلاعیه‌ای اعلام کرد برای تحقق بند 13 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی و همچنین اجرای بند (ح) ماده 4 قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه در نظر دارد یک میلیون بشکه نفت خام را در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه کند؛ تصمیمی که با فراهم شدن زمینه‌های قانونی و نهایی‌سازی چارچوب و اصول کلیدی موضوع توسط مراجع ذی‌صلاح، با همکاری شرکت ملی نفت ایران، بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در دستور کار قرار گرفت و شرایط تسویه وجوه، سازوکار اجرایی و جزئیات عرضه طراحی و جمع‌بندی شد. از آبان‌ماه تاکنون نفت خام هفت مرتبه در بورس انرژی عرضه شده که تنها سه مرتبه به فروش رسیده است. با این حال به گفته وزیر نفت این وزارت‌خانه مکلف است طبق قانون وزارت نفت، در سال آینده نفت را به صورت ماهانه در بورس عرضه کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchkink.23nmxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما