تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴
جالب است ۰
ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ معادل ارزشی ۲۲.۲ میلیارد دلار کالا بدون محاسبه نفت خام به کشورهای همسایه صادر کرده و در مقابل از این کشورها ۱۰.۲ میلیارد دلار کالا وارد کرده است.
تصویر تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه بدون نفت خام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت کالای بدون نفت خام ایران با کشورهای همسایه طی 11 ماهه نخست سال 1397 پرداخت.

براین اساس طی یازده ماهه نخست سال 1397، بیش از 55 درصد ارزش صادرات کالایی بدون نفت خام ایران (معادل ارزشی 22.2 میلیارد دلار)، به کشورهای همسایه بوده است. حدود 26 درصد ارزش واردات کشور (معادل ارزشی حدود 10.2 میلیارد دلار) نیز از این مبادی صورت گرفته است.

براساس ارزش دلاری، ایران با کشورهای عراق و افغانستان دارای تراز تجاری مثبت و نسبتا قابل ملاحظه ای در مقایسه با سایر کشورهای همسایه است. تراز تجاری ایران با کشورهای روسیه، امارات متحده عربی و ترکیه نیز منفی بوده است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که صادرات ایران به امارات 8 میلیارد و 239 میلیون دلار و واردات از آن تنها 54 میلیون دلار بوده است. بنابراین تراز تجاری ایران با عراق 8 میلیارد و 185 میلیون دلار مثبت بوده است.

از سوی دیگر ایران 2 میلیارد و 727 میلیون دلار صادرات غیرنفتی به افغانستان در مدت مشابه داشته است و در مقابل تنها 10 میلیون دلار کالا وارد کرده است و بنابراین تراز تجاری با این کشور 2 میلیارد و 717 میلیون دلار به نفع ایران مثبت بوده است.

اما تراز تجاری ایران با فدراسیون روسیه 893 میلیون دلار به نفع همسایه شمالی بوده است. آمارها نشان می دهند که در 11 ماهه نخست سال قبل ایران 246 میلیون دلار صادرات به روسیه داشته و از این کشور یک میلیارد و 139 میلیون دلار کالا وارد کرده است.

در مدت زمان مشابه نیز ایران 5 میلیارد و 543 میلیون دلار کالا به امارات صادر کرده و در مقابل 5 میلیارد و 919 میلیون دلار از این کشور وارد کرده است. بنابراین تراز تجاری دو کشور در پایان بهمن ماه سال گذشته، 375 میلیون دلار به نفع امارات متحده عربی بوده است.



در 11 ماهه نخست سال گذشته، بیش از 51 درصد مقدار صادرات کالایی بدون نفت خام ایران (معادل وزنی 55 میلیون تن) به کشورهای همسایه بوده است. حدود 26 درصد مقدار واردات کشور (معادل وزنی حدود 7.5 میلیون تن) نیز از این مبادی صورت گرفته است.

تراز تجاری ایران برحسب وزن کالاها، با اغلب کشورهای همسایه به جز روسیه منفی بوده است. با کشور امارات نیز اگرچه تراز تجاری ایران بر حسب ارزش منفی به نفع امارات بوده اما تراز تجاری بر حسب مقدار با این کشور مثبت بوده است. بدین معنی که کالاهایی که از این کشور وارد می شود، به مراتب گران تر از کالاهایی است که به امارات صادر می شود.



https://sarmayegozarionline.ir/vdcf00dj.w6dtmagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین