تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۱
جالب است ۰
نگاهی به آمار تجارت خارجی در ۱۱ ماهه ۹۷؛

تراز تجاری ۱.۵ میلیارد دلار مثبت شد

آمارهای تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد در این مدت واردات کاهش یافته است.
تراز تجاری ۱.۵ میلیارد دلار مثبت شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بر اساس جدیدترین آمارهایی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده در 11 ماهه سال 97، شرکت‌های ایرانی بدون محاسبه نفت خام توانسته‌اند حدود 106 میلیون تن کالا صادر کنند که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش 6.4 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین ارزش کل صادرات انجام شده در این مدت به حدود 40 میلیارد دلار رسیده که در قیاس با سال 96، کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند با وجود تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران، ثبت این آمارهای جدید نشان از آن دارد که ایران توانسته بازارهای خود را تا حد زیادی حفظ کند.

آمارها در حوزه واردات مثبت بوده‌اند. بر اساس آخرین محاسبات صورت گرفته در 11 ماهه سال 97، ایران 29 میلیون تن واردات کالا داشته که در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهش 17.4 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین ارزش کل کالاهای وارداتی به ایران 38.5 میلیارد دلار بوده که این عدد نیز در قیاس با سال قبل کاهشی 21.5 درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در طول ماه‌های سپری شده از سال 97، تراز تجاری ایران مثبت 1.5 میلیارد دلار بوده است.

نمودار مقایسه‌ای ماه‌های سپری شده از سال 97 نیز نشان می‌دهد که اردیبهشت با ثبت 4.6 میلیارد دلار، بهترین ماه از نظر عملکرد صادراتی بوده و فروردین با 3.1 میلیارد دلار، کمترین عملکرد را میان ماه‌های سال جاری داشته است. همچنین شرکت‌های ایرانی در بهمن ماه 3.7 میلیارد دلار صادرات داشته‌اند.

در حوزه واردات نیز اردیبهشت با 4.8 میلیارد دلار بیشترین واردات سال را به خود اختصاص داده و فروردین با 2.5 میلیارد دلار، کمترین واردات را داشته است. شرکت‌های ایرانی در بهمن ماه 2.8 میلیارد دلار واردات داشته‌اند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciyza5.t1awr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما