تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۶
جالب است ۰
حقوق‌های پایین بازنشستگان در حالی همواره مورد اعتراض بوده و مدتی است که برای بهبود وضعیت آن منابعی در بودجه در نظر گرفته می‌شود که با این وجود در حال حاضر حدود ۷۵ درصد از بازنشسته‌ها کمتر از ۲.۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.
۷۵ درصد بازنشسته‌ها کمتر از ۲.۵ میلیون حقوق می‌گیرند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بررسی وضعیت پرداخت حقوق به بازنشسته‌های دولت از این حکایت دارد که در حال حاضر حدود دو میلیون و 111 هزار بازنشسته از دولت حقوق می‌گیرند که از این تعداد حدود 723 هزار و 37 نفر یعنی 34 درصد آنها کمتر از دو میلیون تومان در ماه و یک میلیون و 577 هزار و 814 نفر کمتر از 2.5 میلیون تومان در ماه دریافتی دارند.

این در حالی است که دریافت حقوق بالا بین بازنشسته‌ها بسیار محدود بوده و فقط 43 هزار و 770 نفر از مجموع حدود دو میلیون و 111 نفری دریافتی بالای چهار میلیون تومان دارند که البته سقف آن مشخص نیست.

پایین بودن حقوق کارکنان دولت و به ویژه بازنشسته‌ها با توجه به شرایط تورمی موجود موجب شد تا لایحه بودجه سال آینده در بخش پرداخت حقوق‌ها شرایط متفاوتی را گذرانده و پیشنهاد افزایش 20 درصدی حقوقی که دولت مطرح کرده بود کنار گذاشته شده و افزایش یکسان 400 هزار تومانی برای تمام حقوق‌بگیران به علاوه پنج درصد به تصویب برسد.

بر این اساس اگر این قانون به مرحله‌ی اجرا در بیاید حقوق‌بگیران زیر دو میلیون تومان از جمله بازنشستگان حقوقی در حد دو میلیون و 500 هزار تومان و کمتر از 2.5 میلیون تومان در سال جاری به دو میلیون و 797 هزار تومان در سال آینده افزایش حقوق خواهند داشت.

این در شرایطی است که طبق ماده (30) قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهند.

در همین راستا دولت در لوایح بودجه سال گذشته، سال جاری و سال آینده منابعی را برای تناسب‌سازی حقوق پیش‌بینی کرده بود؛ به طوری که در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه حدود 1,000 میلیارد تومان منابع در نظر گرفته که مجلس شورای اسلامی 2400 میلیارد به آن اضافه کرده و در مجموع 3400 میلیارد برای این موضوع پرداخت انجام داد.

برای سال جاری نیز پیشنهاد دولت به مجلس شورای اسلامی 1,000 میلیارد تومان بود که 1000 میلیارد دیگر نیز نمایندگان به آن اضافه کردند و رقم 2000 میلیاردی بار دیگر افزایش پیدا کرد؛ به گونه‌ای که دولت با استفاده از اختیارات قانونی خود حدود 3,400 میلیارد تومان را برای تناسب حقوق بازنشستگان اختصاص داد.

برای سال آینده با توجه به افزایش حقوقی که در نظر گرفته شده، دولت 5000 میلیارد دیگر را تأمین خواهد کرد تا بتواند برای رسیدگی به وضعیت حقوقی بازنشستگان اختصاص دهد.

بر این اساس مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه، ضمن اختصاص اعتبار برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مقرر کرد بازنشستگانی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از دو و نیم میلیون تومان است در اولویت قرار گیرند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcaw6ny.49nm615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین