تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۷
جالب است ۰
شاخص کل بورس تهران در حالی دومین هفته اسفندماه را با ثبت افت ۵/ ۱ درصدی پشت سر گذاشت که خالص جریان نقدینگی نیز به نام معامله‌گران عمده بازار رقم خورد. به این ترتیب در هفته منتهی به ۱۵ اسفندماه، بیش از ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران خرد بازار خارج و به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.
حمایت حقوقی در هفته کم‌رمق سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بررسی جزئیات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در هفته مورد بررسی نشان می‌دهد معامله‌گران حقوقی در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه خالص خرید مثبتی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند. در میان صنایع بورسی نیز گروه‌های بزرگ سهامی که شامل چهار گروه کالایی فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی می‌شود در صدر توجهات معامله‌گران عمده بازار قرار داشتند. در آن‌سوی بازار اما گروه‌های کوچک و متوسط بازار شاهد جابه‌جایی سهام زیرمجموعه‌های خود در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

شنبه 11 اسفند: شاخص سهام اولین روز معاملاتی هفته گذشته را با افت 924 واحدی (معادل 6/ 0 درصد) آغاز کرد و با عقب‌نشینی یک کانالی در سطح 164 هزار و 370 واحد قرار گرفت. در این روز خالص تغییر مالکیت سهام به سمت معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد. به این ترتیب در جریان معاملات روز شنبه 5/ 42 میلیون سهم به ارزش افزون بر 5/ 16 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بررسی روند خریدهای صورت‌گرفته در معاملات نخستین روز هفته گذشته نشان از آن دارد که سهامداران عمده بیشترین خرید را در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی رقم زدند تا در این گروه حدود 6 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به‌ حقوقی جابه‌جا شود. در مقابل اما دو گروه بانک و خودرو در صدر توجهات معامله‌گران خرد بازار قرار داشتند. در میان شرکت‌های بورسی اما نماد معاملاتی بانک ملت رتبه نخست خرید حقوقی‌ها را به خود اختصاص داد. خریدهایی که بوی حمایت از سهم می‌داد. به این ترتیب طی معاملات روز شنبه، خالص خرید معامله‌گران عمده در «وبملت» به بیش از چهار میلیارد تومان رسید. در این میان دو میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار روز شنبه بود که خالص خرید چهار میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد.

یکشنبه 12 اسفند: بازار سهام در روز یکشنبه شرایط متعادلی را تجربه کرد. در این میان بازیگران بازار نیز همگام با شرایط متعادل حاکم بر بازار، خرید و فروش‌های تقریبا یکسانی در دو جبهه داشتند. شرایطی که در نهایت به جابه‌جایی چهار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منجر شد.بررسی روند خریدهای صورت‌گرفته در معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان داشتند. خریدهایی که با انتقال چهار میلیارد و 300میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «لوتوس» همراه شد. در مقابل سهامداران خرد به خرید سهام پارس‌خودرو تمایل نشان دادند. به‌طوری که بیش از پنج میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «خپارس» منتقل شد. در این میان با توجه به استقبال حقیقی‌ها، سهامدار عمده «خپارس» دست به عرضه سهام مزبور زدند. بر این اساس 68میلیون سهم مزبور توسط شرکت بیمه پارسیان به فروش رفت.

دوشنبه 13 اسفند: روز دوشنبه پس از چهار روز غلبه معامله‌گران حقوقی بازار در سمت خرید سهام، شاهد ثبت خالص تغییر مالکیت سهام در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. به این ترتیب بیش از 86 میلیون سهم به ارزش تقریبی 2/ 2 میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران عمده بازار به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد اما در نمادهای زیرمجموعه گروه‌ خودرو و ساخت قطعات ثبت شد. به این ترتیب خودرویی‌ها شاهد جابه‌جایی بیش از 9 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن نیز سیمانی‌ها با خالص تغییر مالکیت 3/ 2 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران بیشترین خرید معامله‌گران حقوقی را تجربه کرد و با خالص تغییر مالکیت 7 میلیون سهم به ارزش 4/ 2 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی همراه شد. پس از «فملی» نیز، نماد معاملاتی شرکت تامین سرمایه امید با جابه‌جایی 11 میلیون سهم به ارزش 2 میلیارد تومان به نام معامله‌گران عمده بازار مواجه شد.سه‌شنبه 14 اسفند: معاملات روز سه‌شنبه در حالی با افت یک‌ درصدی شاخص کل بورس همراه شد که در این روز معامله‌گران به خرید سهام گروه بانکی تمایل نشان دادند؛ به‌طوری‌‌که بانک ملت در کانون خریدهای سهامداران عمده قرار داشت و بانک تجارت نیز مورد توجه سهامداران خرد بود. به این ترتیب در نهایت 27میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

رصد تغییر مالکیت‌های صورت‌گرفته توسط سهامداران عمده نشان از خالص خرید بیش از 10میلیارد تومانی این گروه در نماد بانک ملت دارد. در این میان 4میلیون سهم «وبملت» توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت و یک میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی خریداری شد. در همین راستا صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز 100هزار سهم بانک صادرات را جمع‌آوری کرد. بانک خاورمیانه نیز دیگر نماد بانکی بود که با خرید بیش از 150هزار سهم توسط سرمایه‌گذاری سمند روبه‌رو‌ شد.این در حالی است که بانک پاسارگاد با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد؛ به‌طوری‌که 10میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به فروش رفت. در مقابل سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام بانک تجارت پرداختند که در نهایت بیش از چهار میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.

نمادهای فلزی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده در معاملات روز سه‌شنبه بودند. در راس این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام ملی مس ایران و فولاد مبارکه قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب معادل 8/ 3 میلیارد تومان و 7/ 3 میلیارد تومان بود. در این گروه فولاد خوزستان نیز شاهد خرید 31میلیون سهم از سوی بانک رفاه کارگران بود.

در میان نمادهای قندی نیز تمایل سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام این گروه مشاهده شد؛ به‌طوری‌که حقیقی‌ها خالص خرید یک میلیارد و 700میلیون تومانی را در نماد قند نیشابور ثبت کردند. در این میان سهامدار حقیقی «قنیشا» که مالک 85/ 4 درصد از سهام مزبور است، اقدام به عرضه 3میلیون و 600هزار سهم کرد. در میان نمادهای شیمیایی نیز سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین واگذاری سنگین سهم از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. بر این اساس 500هزار سهم «تاپیکو» توسط سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به فروش رفت.

در نمادهای سیمانی نیز سرمایه‌گذاری صنعت نفت به‌عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان خزر، به خرید 50هزار سهم پرداخت. در نماد سیمان بهبهان نیز دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به خرید سهم پرداختند. به‌طوری‌که این دو سهامدار 16هزار سهم «سبهان» را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد سیمان کرمان با خرید 200هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی دنبال شد. این در حالی است که سیمان کرمان با واگذاری بیش از 100هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی مواجه شد.چهارشنبه 15 اسفند: در جریان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به 15 اسفند، شاخص سهام به مسیر صعودی بازگشت و با رشد 234 واحدی (معادل 14/ 0 درصد) در سطح 162 هزار و 827 واحد ایستاد. در این روز بیش از 7 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد که در این میان بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نماد فولاد مبارکه بود؛ در این روز خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» به بیش از 3/ 3 میلیارد تومان رسید. همچنین در جریان معاملات روز چهارشنبه سهامداران عمده به خرید سهام ملی مس ایران نیز توجه نشان داده و 5/ 1 میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید این سهام به پرتفوی خود افزودند.

در سمت مقابل سهامداران خرد در خرید سهام بانکی‌ها اشتیاق نشان دادند. در حالی بانک تجارت و ملت در روزهای اخیر مورد توجه حقیقی‌های بازار قرار گرفته که این روند در معاملات روز چهارشنبه نیز تکرار شد. به این ترتیب، خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وبملت» به 8/ 2 میلیارد تومان رسید. این روند در نماد «وتجارت» نیز در حدود 7/ 1 میلیارد تومان بود. در نماد بانک ملت سهامدار عمده یعنی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی اقدام به عرضه 5 میلیون سهم کرد. در این گروه همچنین در حالی شرکت سام الکترونیک به‌عنوان حقوقی فعال در بانک خاورمیانه اقدام به خرید یک میلیون و 300هزار سهم کرد که این روند در نماد بانک صادرات با جمع آوری 100هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات دنبال شد. در نماد بانک پاسارگاد نیز در حالی بیش از 23میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری خوارزمی عرضه شد که دو سهامدار عمده دیگر به جابه‌جایی بلوکی سهم پرداختند. به‌طوری‌که 500میلیون سهم «وپاسار» معادل یک درصد از سهام این شرکت از سوی شرکت هورداد رایان عرضه شد که در مقابل این میزان سهم توسط شرکت نوآوران دانش پژوه خاورمیانه خریداری شد.

در میان نمادهای خودرویی نیز محورسازان‌ایران‌خودرو شاهد عرضه حدود 200هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بود. در همین راستا الکتریک خودروشرق نیز با عرضه بیش از یک میلیون سهم از سوی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران مواجه شد. رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی طی معاملات روز چهارشنبه نیز نشان از آن دارد که گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند به‌عنوان سهامدار عمده در نماد سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران اقدام به خرید 150هزار سهم کرد. پتروشیمی خراسان نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید بیش از 20هزار سهمی توسط بیمه ایران را تجربه کرد. در این میان سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین شاهد جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده بود؛ روز چهارشنبه 407میلیون سهم «تاپیکو» از سوی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی عرضه و به پرتفوی پتروشیمی فن‌آوران منتقل شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcipua5.t1awy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین