تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۸
جالب است ۰
کارشناس بانک توسعه صادرات ایران گفت: بانکداری دیجیتال ابزاری مهم برای رشد تجارت در مناطق مرزی است در واقع برای گذر از سیستم منسوخ بازرگانی لازم است از آنها عبور کرد.
 بانکداری دیجیتال منجر به توسعه تجارت در مناطق مرزی می شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،یکی از مهمترین مشکلات و موانع رشد تجارت در مناطق مرزی، عدم استفاده از بانکداری دیجیتال توسط فعالان اقتصادی است؛ به طور عام بازرگانی در مناطق مرزی کشور بر مبنای روش های سنتی و راهکارهای کلاسیک و غیرقابل اعتماد صورت می پذیرد، حال آنکه زیربنای توسعه و رشد اقتصادی فرایندهای نوین بانکداری است.

حسام الدین فیروزی، کارشناس خزانه داری بانک توسعه صادرات ایران در جمع فعالان اقتصادی خراسان جنوبی این خلا را یکی از مهمترین محدودیت های توسعه تجارت در مناطق مرزی دانست و گفت: به دلیل کمبود زیرساخت هایی چون عدم امکان ثبت سفارش، عمده معاملات تجار در این مناطق به صورت نقدی انجام می پذیرد.

فیروزی گفت: بانکداری دیجیتال ایجاب می کند ثبت سفارش ها از مسیر وزارت صمت انجام بگیرد؛ قاعده به این شکل است که تاجر ایرانی برای ثبت سفارش خود از افغانستان می بایست از سوی فروشنده افغان پیش فاکتور دریافت کند که به معنای تایید عملیات فروش است؛ در ادامه سفارش ثبت شده را از طریق وزارت صمت به بانک عامل( بانک توسعه صادرات) ارائه می دهد.

وی افزود: پس از ثبت گواهی در بانک عامل، گواهی ثبت آماری مربوطه انجام‌شده و سپس به بانک مرکزی ارسال می‌گردد و پس از تائید از سوی بانک مرکزی پروسه تخصیص ارز (برای واردات) انجام می‌شود.

فیروزی گفت: عمده مطالبه صادرکنندگان خراسان جنوبی از بانک توسعه صادرات کمک به فرایند اظهار ارز حاصل از صادرات به بانک است؛ در واقع پش از وضع مقررات جدید بانک مرکزی در مورد الزام اظهار ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان خواهان این هستند که ارز نقدی دریافتی حاصل از فروش محصولات خود را که شامل محصولاتی چون زعفران، زرشک و عناب می شود، به صورت دلار به بانک تحویل بدهند تا رویه قانونی صادراتی را انجام داده باشند.

وی در نشست تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران که هفته اول اسفندماه در بیرجند برگزار شد،گفت: صادرکنندگان می توانند ارز اسکناس را به بانک توسعه صادرات آورده و در حساب شخصی خود بصورت سپرده شش و یکساله با نرخ سود 3.25 درصد سپرده گذاری کنند؛ البته این نرخ بسته به نوع ارز متفاوت است.

حسام الدین فیروزی در ادامه راه‌حل دیگری برای این مساله عنوان کرد و گفت: راه دیگر این است که صادرکننده ارز موجود در حساب خود را که حاصل از صادرات محصولات است، برای واردات کالای خود هزینه کنند؛ به این شکل که در مرحله ثبت سفارش ارز اشخاص را انتخاب نموده و داخل سیستم بانک عامل ارز را از محل سپرده ارزی متقاضی انتخاب می‌کنند و از آن محل واردات انجام می دهد.

فیروزی اذعان داشت: این روند چند مزیت دارد اول آنکه که هر زمان که فرد بخواهد این مبلغ را تبدیل به سپرده مدت‌دار کرده و سود به شکل اسکناس، دریافت کند؛ از طرفی این سپرده را برای واردات استفاده کنند و ارزی از بانک مرکزی دریافت نکند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز این پیشنهاد از سوی صادرکنندگان استان خراسان جنوبی مورد استقبال قرار گرفت و در ادامه بنا شد شعبه بانک توسعه صادرات ایران در بیرجند، برای افتتاح حساب و ثبت سفارش واردات کالا همکاری لازم را با مشتریان انجام دهد.

وی در پاسخ به دیگر سوال شرکت کنندگان در این نشست در مورد تعامل با بانک های امارات و افغانستان، خاطرنشان کرد: بانک توسعه صادرات آمادگی دارد در افغانستان و هم در امارات (دبی) از طریق کارگزار خود بانک که یک کارگزار شرکتی است، وجوه درهمی مشتریان در حساب بانک توسعه صادرات را در امارات به‌صورت وجه نقد تحویل گرفته و به صورت یاد شده، آن را سپرده نموده و بابت صادرات و واردات خود استفاده کنند و بعداً سود نیز دریافت کنند یا اینکه به خود بانک بفروشند.

فیروزی بیان داشت: که این عمل کارمزد بسیار اندکی دارد؛ بابت انجام حواله حساب‌های شرکتی که 6 در هزار یا 6 دهم درصد باید کارمزد دهند که کارمزد قابل‌توجهی نیست و بسیاری از صادرکنندگان یا واردکنندگان راغب به انجام این روند هستند.

وی در مورد تعاملات بانکی با کشورهای حوزه CIS گفت: درصورتی‌که صادرکنندگان صادراتی به روسیه، ترکمنستان و کشورهای مشترک‌المنافع داشته باشند می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به ارز روبل روسیه در حساب میربیزینس بانک در مسکو واریز کنند؛ البته سپرده به ارز روبل نداریم اما می‌توانیم به نرخ نیما تمامی این ارزها را خریداری کنیم.

به گفته این کارشناس بانکی بیشتر ارزهای مورداستفاده برای صادرات و واردات دلار، درهم و روبل بوده که در مناسبات تجاری با کشورهای روسیه، ترکمنستان و کشورهای مشترک‌المنافع استفاده می شود.

کارشناس اداره کل خزانه داری بانک توسعه صادرات ایران گفت: فعالان اقتصادی باید بپذیرند که با بهره مندی از بانکداری دیجیتال می توانند از طریق بانک توسعه صادرات ایران با سایر بانک های دنیا ارتباط برقرار کنند؛ پیشنهاد می شود اتاق های بازرگانی ، نهادهای ذی‌ربط مانند گمرک، سازمان توسعه و وزارت اقتصادی و دارایی پیش آگاهی لازم را در مورد مزایای بانکداری دیجیتال به تجار منطقه بدهند؛ بانکداری دیجیتال ابزاری مهم برای رشد تجارت در منطقه است در واقع برای گذر از سیستم منسوخ بازرگانی لازم است از آن عبور کرد.

کارشناس خزانه داری بانک توسعه صادرات ایران یادآور شد: فعالان اقتصادی برای استفاده از این خدمات لازم است ارتباط تنگاتنگی با بانک توسعه صادرات ایران داشته باشند و با مراجعه و افتتاح حساب در این بانک از حساب های موجود در کشورهای مقصد صادراتی مطلع شده و فرایند صادرات را با فراغ بال بیشتر انجام دهند؛ لازم به ذکر است صادرکنندگان می توانند با استفاده از این ابزار و خدمات ارزشان را دریافت نموده و عیناً به حسابشان واریز کنند؛ در واقع کارگزاری های بانک توسعه صادرات با کمترین هزینه تراکنش، جابه جایی مبالغ ارزی را برای صادرکنندگان انجام می دهند.

اوایل اسفندماه جاری نشست تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران در در بیرجند در ادامه سلسله نشست های تخصصی این بانک در شعب استان های مختلف در خراسان جنوبی با حضور روسای ادارات و کارشناسان بانک توسعه صادرات، مقامات گمرک و سازمان توسعه تجارت و جمعی از صادرکنندگان این استان برگزار شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdsn0o.yt0oo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما