تاریخ انتشار :شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۲
جالب است ۰
دولت مصوبه‌ای جدید درباره واریز مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن عبارت نرخ ارز در روز بازپرداخت مابه‌التفاوت/ روز ترخیص کالا به عبارت نرخ مبادله‌ای زمان ترخیص اصلاح شد.
 مصوبه مابه‌التفاوت ارزی اصلاح شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بر اساس مصوبه‌ای که گمرک ایران منتشر کرده است، هیأت وزیران مصوبه قبلی خود را درباره واریز مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز دریافتی با نرخ ارز در روز بازپرداخت برای تمامی واردکنندگان کالا با نرخ ارز مرجع را اصلاح کرد. بر این اساس در بند (1)، عبارت "نرخ ارز در روز باز پرداخت مابه‌التفاوت / روز ترخیص کالا" به عبارت "نرخ مبادله‌ای زمان ترخیص" اصلاح می‌شود.

این مصوبه البته تبصره‌ای هم دارد که بر اساس آن واحدهای تولیدی که رأسا نسبت به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید و استفاده از ارز مرجع اقدام و آن را به فروش نرسانده باشند با تأیید کارگروهی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (به عنوان رئیس کارگروه)، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه‌های تولیدی ذیربط، از شمول این مصوبه مستثنی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، ارز مبادله‌ای ارزی است که از طرف دولت و در مکانی به نام مرکز مبادلات ارزی ارائه می‌شود. ارز مبادله‌ای در مقابل مفهوم ارز آزاد قرار دارد که قیمت آن در بازار آزاد و با توجه شرایط اقتصادی و عرضه و تقاضا در بازار ارز تعیین می‌شود. تا پیش از اصلاح این مصوبه ارز مبادله‌ای تنها به گروه محدودی از کالاها تعلق می‌گرفت.

ارز آزاد توسط صرافی‌ها و دلالان ارز عرضه می‌شود و تهیه آن برای انجام واردات باعث افزایش تقاضا در بازار ارز و در نتیجه افزایش احتمالی قیمت آن می‌شود.

به نظر می‌رسد این مصوبه نیز به خاطر حساسیت بانک مرکزی برای کنترل تقاضا در بازار آزاد صورت گرفته باشد، مخصوصاً که در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمتی کاملاً محسوس در بازار ارز بوده‌ایم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchz6nk.23nkzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما