تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۷
جالب است ۰
وزیر اقتصاد از احتمال آزادسازی عرضه سهام عدالت در بازار بورس سخن می‌گوید.
آزادسازی سهام عدالت با بورس چه می‌کند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، سهام عدالت در بهمن ماه سال 1384 به تصویب هیات وزیران رسید که در همان سال در چهار استان اجرایی شد. در ابتدای امر قرار بود مبلغ سهام عدالت 500 هزار تومان باشد که پس از دوسال به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد. بنابر اظهار مسوولین وقت، مبلغ این سهام در یک بازه زمانی 10 ساله از سود حاصل از همان سهام کسر شده است.



منبع: سایت سهام عدالت

با گذشت 10 سال از انتشار و توزیع سهام عدالت، اولین سود که مربوط به سال 95 بود در سال 96 و به مبلغ تقریبا 74هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز شد. به گفته مسئولان، در دومین مرحله نیز مبلغی حدود 86هزار تومان سود سهام در سال 96 و تا پایان سال 97 واریز می‌شود.



با این حساب، در مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت، مبلغ 3500میلیارد تومان و در مرحله دوم نیز 4100میلیارد تومان بین 47میلیون نفر تقسیم شده است. در صورتی که این مبالغ اگر وارد بحث تولید و حمایت از تولیدکنندگان در شرایط فعلی کشور می‌شد،‌ می‌توانست تا حدود زیادی مشکلات کشور را کاهش داده و از تورم موجود در کشور بکاهد.

آزادسازی به نفع چه کسی؟

اخیرا وزیر اقتصاد از احتمال آزادسازی عرضه سهام عدالت در بازار بورس سخن گفته است. اما ارزش این سهام چقدر است و چه تغییری در بازار ایجاد خواهد کرد؟ طبق گفته وزیر، هر برگ سهام عدالت که ارزش دفتری آن یک میلیون تومان است،‌ تا 3برابر این ارزش یعنی رقمی معادل 3میلیون تومان می‌ارزد. با یک ضرب و تقسیم ساده، ارزش 47 میلیون سهام عدالت به رقمی حدود 141هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ یعنی معادل یک سوم بودجه عمومی کشور که رقم 487 هزار میلیارد تومان است. و چیزی در حدود 8درصد کل نقدینگی کشور که 1700 هزار میلیارد تومان است.

جابجایی این حجم از نقدینگی تبعات فراوانی برای اقتصاد کشور دارد. از جمله:

1- توزیع نامتقارن ثروت: آزادسازی سهام عدالت باعث خواهد شد فقرا سهام عدالت را به آسانی از دست بدهند و برخی دیگر یک‌شبه ثروتمند شوند.

2- رواج دلالیسم:به دلیل اینکه بسیاری از افراد دارای سهام عدالت کد معامله گری بورس را ندارند،‌ دلالان وارد کار شده و این سهام ها را خریده و سود آن را کسب می نمایند.

3- حرکت بی منطق نقدینگی: آزادسازی سهام عدالت جابجایی عمده ای در نقدینگی کشور ایجاد می کند که می تواند بازارهای گوناگونی مانند دلار و طلا  را با شوک همراه کرده و اثرات مخربی داشته باشد.

در پایان باید گفت آیا سهام عدالتی که برای کاهش فاصله فقیر و غنی در کشور راه اندازی شد، امروز به اهداف خود رسیده است یا خیر؟

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb0zba.rhba8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما