تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۷
جالب است ۰
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

اینستکس حرکتی رو به جلو است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، راه اندازی کانال مالی اینستکس را در مجموع حرکتی رو به جلو توصیف کرد، اما گفت: هنوز برای قضاوت نهایی زود است و باید منتظر ماند و دید آیا گشایش مهمی در روابط تجاری اتفاق خواهد افتاد یا خیر.
اینستکس حرکتی رو به جلو است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،سیدحسن حسینی شاهرودی درباره سازو کار جدید مالی اروپا که اخیرا در قالب اینستکس آغاز شد، اظهار داشت: اروپا پذیرفته است که در حوزه مباحث ارزی و بانکی گشایش هایی ایجاد و مسیر مالی مبادلات را برای ایران باز کند تا به بخشی از تعهدات خود عمل کرده باشد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه سازوکار اینستکس  هنوز دچار ابهاماتی است، افزود: اینستکس هر چند روزنه ای است که از سوی اروپاییان برای کشور باز شده است اما ساز و کار آن چندان روشن نیست و تا زمانی که اقدام عملی در این حوزه صورت نگیرد نمی‌توان درباره این کانال مالی اظهارنظر قطعی کرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: صحبت هایی از سوی اروپاییان می شود مبنی براینکه کانال مالی اینستکس بر مبادله مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی متمرکز خواهد شد که اگر چنین باشد تاثیر خاصی ندارد؛ چرا که غذا و دارو را می توان از مسیرهای دیگری نیز تامین کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید موضوع صادرات نفت و میعانات گازی و بازگشت پول آن در کانال مالی اینستکس دیده شود، ادامه داد: باید منتظر ماند تا مشخص شود مکانیزم اینستکس چگونه است و آیا فقط  ابزار انتقال ارز از ایران به اروپا است یا اینکه ایران هم می تواند ارز ناشی از فروش محصولات و صادرات را به داخل کشور منتقل کند؛ دیگر اینکه آیا این مکانیزم توانایی تبادل بازرگانی با اروپا به واسطه ذخیره ارزی در بانک های اروپایی را داشته است یا خیر.

حسینی شاهرودی با ابراز  امیدواری از اقدامی که از سوی  اروپایی ها برای تبادلات مالی صورت گرفته تا گشایشی در روابط تجاری حاصل شود، افزود: هم اکنون تنها سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در این ساز و کار عضویت دارند و باید منتظر ماند و دید آیا سرمایه‌گذاران، فروشندگان و خریداران اجناس صادراتی از جمله نفت و میعانات گازی در دیگر کشورهای اروپایی می توانند مطالبات صادر کنندگان را در مسیر این کانال قرار دهند یا فقط مخصوص کشورهای سه گانه است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا  ارتباطی بین عضویت در پالرمو و لوایح دیگر FATF با کانال مالی اینستکس دارد، افزود: باید توجه داشت FATFیک گروه ویژه اقدام مالی بین دولتی است و عضویت در پالرمو و لوایح دیگر FATF ارتباطی به کانال مالی ایران و اروپا ندارد.

حسینی شاهرودی ادامه داد: در کانال مالی ایران و اروپا، وجوه صادراتی که به اروپا صورت می‌گیرد به این حساب واریز می‌شود ؛ از طرفی وارداتی هم که از اروپا به ایران صورت می‌گیرد، مکانیزم آن دقیق و مشخص است، بنابراین کانال مالی ایران و اروپا ارتباطی با FATF ندارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر بحث شفاف‌سازی باشد دقیقا این شفاف‌سازی در این کانال مالی که کاملا در کنترل بانک مرکزی  و همچنین سیستم نظارتی اروپا است، وجود دارد، به‌عبارتی این کانال مالی مقدمه‌ای خواهد بود که ایران شفاف‌سازی خود را در بحث مبادلات پولی و ارزی به اثبات برساند.

به گفته حسینی شاهرودی، مسوولان بانک مرکزی با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس و صحن مجلس  توضیحات بیشتری درباره اینستکس ارائه خواهند داد

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdn50o.yt0oz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما