تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲
جالب است ۰
بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه معاملاتی ضعیف و با حجم کم را به نمایش گذاشت. بازار سهام روز یکشنبه با توجه به تعطیلی روز دوشنبه شاهد حضور کمرنگ معامله‌گران بود که این مساله موجب شد تا بازار با شرایط ضعیف و به دور از نوسان قابل توجه مواجه و شاخص کل با افت ۶۷واحدی روبه‌رو‌ شود. شاخص کل هموزن اما با رشد ۳/ ۰ درصدی روز یکشنبه را به پایان رساند.
آغاز کم‌رمق هفته نیمه‌تعطیل بازار سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، در بازار روز یکشنبه مهم‌ترین تحول به سخنان رئیس سازمان بورس باز می‌گشت که از تغییر شرایط معاملاتی در بازار پایه خبر داد که همین مساله به ریزش گسترده سهام شرکت‌های بازار پایه منجر شد. روز یکشنبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما در حال بررسی ساز‌و‌کار جدیدی برای بازار پایه هستیم و مذاکره و بررسی در این زمینه تا حدودی پیش رفته و امیدواریم که به زودی به نتایج قابل قبولی برسیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اینکه آیا این شایعه که قرار است هفته‌ای یک بار در بازار پایه معامله انجام شود؟ درست است، گفت: خیر اصلا مشخص نیست؛ این موضوع شامل جزئیاتی است که به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود. در نهایت هر تغییری در این بازار انجام شود به نفع سهامداران خواهد بود.در بازار سهام زمان قطعی عرضه اولیه سهام کشت و دامداری فکا و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش مشخص شد. به این ترتیب، مقرر شده 20 درصد از سهام شرکت کشت و دامداری فکا معادل 60 میلیون سهم در روز چهارشنبه 24 بهمن در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شود.در این واگذاری که از سوی کارگزاری صبا تامین انجام می‌شود، محدوده قیمت هر سهم «زفکا» بین 820 تا 830 تومان بوده و هر فرد حقیقی و حقوقی قادر به خرید حداکثر 600 سهم خواهد بود. صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی صبا گستر نفت و گاز تامین متعهد خرید و سقف تعهد خرید 50 درصد سهام قابل عرضه است.

همچنین عرضه اولیه 5 درصد از سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش معادل 50 میلیون سهم در روز شنبه 27 بهمن تعیین شده است.براین اساس، محدوده قیمت هر سهم «افق» بین 1600 تا 1695 تومان بوده و هر فرد حقیقی و حقوقی قادر به خرید حداکثر 200 سهم خواهد بود. در این واگذاری که از سوی کارگزاری بانک ملت انجام می‌شود، متعهد عرضه شرکت مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش و متعهد خرید شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع گلرنگ است.در گروه تجهیزات مدیرعامل گروه صنعتی مپنا وابسته به وزارت نیرو گفت که ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت این گروه به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

به گزارش «ایرنا» عباس علی‌آبادی افزود: اکنون کشورهای اندونزی، عمان، پاکستان، عراق، سوریه، روسیه و کشورهای اروپایی و آفریقایی از وارد‌کنندگان محصولات گروه صنعتی مپنا هستند. وی بیان کرد: صنعت برق ایران آمادگی دارد تا با کشورهای مختلف همکاری فنی و مهندسی داشته باشد. سالانه 8 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق داریم که مازاد بر نیاز کشور است. مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: حداکثر نیاز داخل کشور بین سه تا چهار هزار مگاوات است و می‌توان مابقی آن را به خارج از کشور صادر کرد. علی‌آبادی همچنین در جریان بازدید وزیر برق عراق از کارخانه‌های مپنا با اشاره به اینکه 3500 مگاوات در عراق قرارداد داشتیم که 1500 مگاوات آن نصب و در حال تولید برق است، گفت: 2000 مگاوات باقی‌مانده نیز در حال نصب است.

در گروه دارویی عضو اتاق بازرگانی تهران بعد از اعلام راه‌اندازی اینستکس به از سرگیری پروژه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در بخش دارو اشاره کرد و گفت: شرکت نوو نوردیسک سرمایه‌گذاری مستقیمی در شهرک هلدینگ بورسی آغاز کرده است. علی شریعتی درخصوص راه‌اندازی سازو کار مالی اروپا اینستکس از در روزهای گذشته و میزان اثرگذاری آن بر اقتصاد ایران به «ایلنا» گفت: راه‌اندازی این سازو کار کمک زیادی می‌تواند به زندگی عادی مردم کند. بعد از اعلام این سازوکار پروژه بزرگ‌ترین‌ سرمایه‌گذاری در بخش دارو در 40 سال اخیر دوباره راه‌اندازی شد. شرکت دانمارکی نوو نوردیسک که یکی از غول‌های دنیا در داروسازی است و 50 درصد بازار داروهای دیابت جهان را در اختیار دارد سرمایه‌گذاری مستقیمی در شهرک برکت آغاز کرده که تا 90 درصد نیز پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی‌ها بر این بود که در ایام دهه فجر افتتاح شود.

در گروه ساختمانی، شرکت ساختمان و عمران فارس از فروش پروژه مجتمع دلگشا شیراز به مبلغ 650 میلیارد ریال خبر داد. براساس اعلام خریدار شخص حقیقی بوده و 55میلیارد تومان به‌صورت نقدی و مابقی به‌صورت تهاتر تسویه خواهد شد. بهای تمام شده پروژه مذکور 530 میلیارد ریال است و 120 میلیارد ریال سود شناسایی خواهد کرد که معادل 120 ریال به ازای هر سهم خواهد بود. در گروه کانی غیر فلزی بازار شاهد عرضه بلوک 34درصدی نسوز پارس خواهد بود. این بلوک به وکالت از سهامدار حقیقی شرکت و در تاریخ بیستم اسفند ماه و به قیمت هر سهم 7هزار و 500ریال صورت خواهد گرفت.

در گروه تصفیه نفت، وزیر نفت از افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اسفندماه خبر داد. بیژن زنگنه گفت: اواخر بهمن‌ماه یا اوایل اسفندماه امسال، چهار پالایشگاه پارس جنوبی با ظرفیت 110 میلیون مترمکعب با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود. فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اسفندماه امسال با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.در گروه خودرویی آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد گروه خودروسازی سایپا از آغاز امسال تا پایان دی‌ماه، 352هزار و 837 دستگاه انواع خودرو تولید کرده که در مقایسه با پارسال 35 درصد کاهش یافته است.

در بازار روز یکشنبه شرکت تهران دارو برنامه افزایش 50درصدی سرمایه را اعلام کرد. «دتهران» درصدد است تا سرمایه فعلی را از محل سود انباشته از 4 به 6 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت دارویی کوچک با هدف جلوگیری از خروج نقدینگی به واسطه تقسیم سود بین سهامداران که موجب کاهش میزان خرید مواد اولیه و در نتیجه کاهش تولید و فروش و منافع سهامداران خواهد شد، اعمال می‌شود.در گروه مخابراتی، کارخانجات مخابراتی ایران برنامه افزایش سرمایه 161درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلام کرد. گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ یک هزار و 401 میلیارد و 750 میلیون ریال به مبلغ 3 هزار و 655 میلیارد و 295 میلیون و 368 هزار و 421 ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و خروج از شمولیت مفاد ماده 141 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت در تاریخ 15 بهمن 97 به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه غذایی، بهپاک هم افزایش سرمایه 56درصدی از انباشته دارد. گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 320میلیارد ریال به مبلغ 500 میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی، کاهش نیاز شرکت به دریافت تسهیلات از بانک و در نتیجه کاهش هزینه مالی و استفاده از معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته سال 1397 برابر مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به شماره 58841 مورخ 26 تیر ماه 1397تهیه شده است.در گروه غذایی، سهامدار عمده جدید گلوگوزان برنامه خرید سهام از سهامداران زیر 2میلیون سهم را اعلام کرد.درمجموع بازار روز یکشنبه بازاری متعادل اما کم حجم و با شاخص منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 408میلیارد تومان و در فرابورس به 234 میلیارد تومان بالغ شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgz39t.ak9tw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما