تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۷
جالب است ۰
اقتصاد ایران و فرصت های سرمایه گذاری پیشرو
ایران به عنوان کشوری با جمعیتی بیش از 70 میلیون نفر و بازار مصرفی گسترده است. از سوی دیگر در اختیار داشتن منابع قابل توجهی انرژی از جمله نفت و گاز و همچنین معادن قابل توجه اعم از سنگ آهن ، سرب و روی و همچنین در اختیار داشتن انرژی به نسبت ارزان نسبت به سایر کشور های جهان و همچنین دارا بودن هزاران کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عراق و افغانستان و مسیر به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به عنوان بازارهای بکر و پرتقاضا و همچنین بیش از هزار کیلو متر ساحل به آبهای بین المللی ، جایگاه خاصی را نصیب ایران ساخته است. ایران جمعیت جوان  ، تحصیل کرده و بازاری بزرگ و پرتقاضا از کالاهای لوکس دارد.  از این حیث ایران می تواند بازاری بزرگ برای کالاهای مصرفی و تکنولوژیک و فناوری بالا در جهان بشمار رود که با توجه به جمعیت بالا و ضریب نفوذ تکنولوژی از جمله رایانه و تلفن همراه ، این موضوع کشش بازار ایران را نشان می دهد. همچنین جمعیت جوان ایران ، نیاز به بخش مسکن و ساخت و ساز و همچنین صنایع جانبی آن را نشان می دهد. از سوی دیگر ، دارا بودن ذخایر قابل توجه نفت و گاز و تعریف ده میلیارد دلار طرح پتروشیمی و نفتی ، حاکی از وجود فرصت های سرمایه گذاری متعدد و متنوع و با ارزش افزوده بالا در صنایع بالادستی نفت و گاز و پتروشیمی است. این موضوع و توجه به صنایع پایین دستی و مصرفی می تواند به عرضه به بازارهای داخلی و صادراتی مجوار بینجامد.

در سال های اخیر با توجه به افزایش ریسک های سرمایه گذاری و خروج سرمایه گذاران خارجی از کشور به دلیل تحریم ها ، کشور دچار کمبود انباشت سرمایه از یکسو و استهلاک سرمایه و دارایی ها و موجودی ها گردیده که رسیدن به سطح سابق تولید و تدوام رشد اقتصادی ، نیازمند سرمایه گذاری عظیم و هنگفت می باشد. از این جهت ، کشور ایران جزء معدود کشورهای با امنیت بالا و زیرساخت های مناسب و دسترسی به جاده و انرژی در اقصی نقاط خاک خود است که فرصت های متعدد سرمایه گذاری دارد. علاوه بر صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی ، صنعت معدن ایران نیز با تعریف ده ها میلیون تن طرح سنگ آهن ، کنسانتره و گندله و البته فولاد سازی ، نیازمند سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری و پتانسیل سودآوری بالاست. رشته کالاهای فوق الذکر ، در کشور دارای قیمت گذاری آزاد و مبتنی بر مکانیزم های پویای قیمتگذاری و عمده وابسته به قیمت دلار و البته ارز آزاد و قیمت های جهانی می باشند. بدین سان این گونه سرمایه گذاری ها ، علاوه بر امکان پوشش ریسک و نوسان ارزی ، فرصت سرمایه گذاری مناسبی برای سرمایه گذاران بین المللی میسر می سازد.

صنایع کالاهای مصرفی به عنوان بخشی که از سیاست های اقتصادی دولت مستقل بوده و عمدتا در مواد مصرفی لوکس از کنترل و قیمت گذاری دولت خارج هستند و در نتیجه می توانند با توجه به گسترده بازار ایران در بازارهای داخلی عرضه شوند و همچنین به بازارهای هدف در کشورهای همجوار صادر شوند.  این حوزه کمتر مورد توجه بازار سرمایه بوده است. بخش بعدی ، اهمیت کشاورزی و از جمله محصولات باغی است که ایران در بسیاری از ارقام رتبه های برتر را در جهان در اختیار دارد. فرصت های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می تواند به توسعه اقتصادی و سودآوری مناسب منجر شود.

بازار سرمایه در این مسیر می تواند به سرمایه گذاران کمک نماید تا در فضایی شفاف و پویا و با قابلیت نقدشوندگی مناسب دارایی ها و ارزش گذاری واقعی شرکت ها ، زیرساخت مناسبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. بازار سرمایه ایران ریسک تورم و ریسک نرخ ارز را در سال های اخیر پوشش داده است و به عنوان مامن مناسبی برای سرمایه ها به شمار رفته است. از سوی دیگر ، شفافیت بازار سرمایه از یکسو و لزوم توسعه فعالیت های شفاف  اقتصادی ، می تواند جایگاه بازار سرمایه را در رشد و توسعه اقتصادی بیش از پیش نمایان سازد.

در مجموع توسعه و تامین مالی از طریق بازار سرمایه و حضور شرکت های بزرگ و توسعه آن ها از طریق بازار سرمایه می تواند به ارائه فرصت های سرمایه گذاری به سرمایه گذاران و جذب سرمایه آن ها منجر گردد . در این راستا ، توجه به افق روشن بازار ایران در بخش های مختلف اقتصادی و همچنین چشم انداز مناسب روابط سیاسی در آینده ای نه چندان دور ، بازار سرمایه ایران را می تواند بازاری منحصر به فرد تبدیل نماید.

*کارشناس ارشد بازار مالی

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd6.0oyyt0o22a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین