تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴
جالب است ۰
سود ۹ ماهه شرکت‌های صادرات محور به دو برابر می‌رسد.
سود سهام شرکت‌های صادرات‌محور ۲ برابر شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عزیزالله عصاری  در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با فرض اینکه اتفاق کلی و جدیدی تا سال آینده در اقتصاد رخ ندهد و روند موجود برقرار باشد، آیا سود ناشی از افزایش قیمت ارز در سهام شرکت‌های صادرات محور در سال آینده پایدار خواهند ماند یا اصلاح می‌شود،؟ اظهار کرد: سود سهام شرکت‌های صادرات محور از جمله ما نزدیک به دو برابر سال قبل شده است. حدود 75 درصد افزایش سود مربوط به افزایش قیمت ارز است اما فقط ارز علت افزایش سود سهام نیست، بلکه پروژه‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند در افزایش سود سهم خوبی داشتند. در کنار این موضوع، مدیریت قیمت تمام شده را توصیه کردی و قیمت تمام شده کنترل شد.

وی افزود: در پاسخ به اینکه آیا در 9 ماهه مشابه سال بعد هم این موضوع محقق می‌شود یا خیر؟ باید بگوییم اگر بحث‌های صادرات و بحث‌های داخلی به خوبی پیش رود و بتوانیم زنجیره تولید را به فولادسازی‌ها بدهیم این سود محقق می‌شود، ولی این را هم در نظر بگیرید که افزایش نرخ ارز در سال آینده خود را در هزینه‌ها نشان می‌دهد. در نتیجه خیلی سخت است سودی که امسال برای هر سهم در صورت‌های مالی گزارش کردیم سال بعد هم بدهیم. برای تحقق این موضوع باید مدیریت خیلی خوبی داشت.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا با توجه به برنامه‌های آتی، می‌توانید در سال آینده صورت‌های مالی را بر اساس استاندارد جهانی IFRS تنظیم کنید و در کل در وضعیت حال حاضر که یک ترجمه دقیق از این استاندارد در ایران موجود نیست، قادر به این کار هستید؟ گفت: در تنظیم صورت‌های مالی به روش IFRS از مدل بورس استفاده کردیم. صورت‌های مالی که بر اساس IFRS ارائه کردیم به دلیل یک فاکتور کامل نیست و آن فاکتور موضوع ارزش منصفانه است.

وی افزود: در این زمینه با بورس مذاکره کردیم که اگر ما صورت‌های مالی‌مان را بر اساس استاندارد IFRS بدهیم، باید به سمت ارزش منصفانه دارایی‌ها برویم. این یکی از فاکتورهای مهم است. اگر ارزش منصفانه به دست نیاوریم دیگر این روش با روش قبل فرقی ندارد. بورس نیز اعلام کرد که چون این موضوع به روز نشده و درباره‌اش مشکلاتی وجود دارد، فعلاً با همین روند موجود صورت‌های مالی را دهید. ولی در کل در ایران 60 درصد IFRS را بیشتر نرفتیم و جا دارد 40 درصد باقی مانده تکمیل شود.

به گفته عصاری، در کشورهای پیشرفته تغییرات زیادی در قوانین رخ نمی‌دهد و این باعث می‌شود که شرایط پایدار باشد. اما در ایران هر زمان یک بخش‌نامه صادر می‌شود و شاهد تغییرات زیادی در بخش‌نامه‌ها هستیم که این موضوع در کنار تحولات اقتصادی یکی از دلایلی است که نمی‌توانیم صورت‌های مالی را بر اساس استانداردهای جهانی تنظیم کنیم.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc4pq0.2bq118laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین