تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴
جالب است ۰
قیمت سهام، اوراق بدهی و مسکن صعودی‌ شد؛

رشد فراگیر در بازارهای فرابورسی

روز گذشته، شاخص فرابورس ایران همگام با کاهش فشار فروش در شمار زیادی از نمادهای بزرگ گام در مسیری صعودی گذاشت و در پایان معاملات بیش از ۷/ ۰ درصد به آن افزوده شد. به این ترتیب آیفکس از کمترین مقدار خود در بهمن ماه فاصله گرفت و به ارتفاع ۱۹۲۳ واحد دست یافت.
رشد فراگیر در بازارهای فرابورسی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در این روز بیش از 648 میلیون برگه بهادار به ارزش بالغ بر یک‌هزار میلیارد و 300 میلیون دست به دست شد که بخش عمده آن در معاملات اوراق با درآمد ثابت و عرضه‌های اوراق منفت به گردش درآمد. در این میان با افزایش تقاضا و رشد قیمت اوراق خزانه اسلامی، نرخ بازدهی در بازار به سطوح پایین‌تری کاهش یافت. قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز به روند افزایشی خود ادامه داد.

روز گذشته، معاملات فرابورس ایران با غلبه عمومی خرید بر فروش دنبال شد و قیمت در 61 نماد از کل 99 نماد فرابورسی افزایش یافت. دیروز تمام نمادهای گروه فلزات به همراهی شماری از نمادهای متعلق به گروه‌های پالایشی و پتروشیمی در فهرست نمادهای رشد‌یافته قرار داشتند که از جمع آنها، سهامی ذوب‌آهن اصفهان رشد قدرتمندتری را تجربه کرد. همزمان با انتشار اخبار معافیت‌های مالیاتی 41 شرکت بورسی و فرابورسی که نماد «ذوب» نیز بین آنها بود مورد اقبال سهامداران قرار گرفت. به‌نظر می‌رسد افت‌های اخیر قیمت در نماد «ذوب» که از چهارشنبه هفته گذشته به مدت سه روز کاری بیش از 11 درصد ثبت شده بود، ضمن ارتقای جذابیت خرید در این سهم به رشد تقاضا و قیمت در آن شتاب بیشتری بخشید. در پی خریدهای پرحجم در نماد ذوب‌آهن اصفهان بود که بیشترین تاثیر فزاینده بر شاخص کل به ثبت رسید و نزدیک به شش واحد نماگر بازار را ارتقا داد. در ادامه، تولید نیروی برق دماوند و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز در مجموع بالغ بر شش واحد دیگر به آیفکس افزودند. در مقابل، پتروشیمی مارون با افت قیمت، نمادی بود که بیشترین اثر کاهنده را بر نماگر بازار وارد کرد.

روز گذشته، در بازار اول و دوم بیش از 286 میلیون سهم به ارزش حدود 85 میلیارد تومان معامله شد که نسبت به معاملات روز یکشنبه با کاهش 36 درصدی ارزش و 73 درصدی حجم معاملات مواجه شد. بیش از یک‌سوم این نقدینگی در معاملات صنایع فلزات اساسی، هتل و رستوران و همچنین گروه بانک‌های فرابورس به گردش درآمد. همچنین طی داد و ستدهای دیروز 17 صنعت فرابورسی با افزایش متوسط قیمت سهام به معاملات خود پایان دادند که به ترتیب صنایع تک‌سهمی منسوجات، هتل و رستوران و همچنین تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری مراتب اول را به خود اختصاص دادند.
  بازدهی اوراق بدهی در کف در ماه جاری

در سومین روز هفته جاری، معاملات اوراق خزانه اسلامی با خرید و فروش بیش از یک میلیون و صد هزار ورقه به ارزش افزون بر 93 میلیارد تومان دست به دست شد که در مقایسه با معاملات روز یکشنبه از رشد نسبی نقدینگی برخوردار شده بود. اوراق خزانه اسلامی به نماد «اخزا711» روز گذشته با رشد بیش از 3 درصدی همراه شد. امری که موثرترین عامل افزایش ارزش معاملات اوراق اخزا در روز دوشنبه شناخته شد. نرخ بهره اوراق «اخزا711» که پیش از این در سطح 30 درصدی ثابت مانده بود طی معاملات دیروز سطح 21 درصدی را به خود اختصاص داد. متوسط بهره سود مؤثر 24 مرتبه از اوراق عنوان شده نیز با افت 4/ 0 واحد درصدی در سطح 2/ 21 درصدی متوقف شد. کاهش بازدهی اوراق بدهی از دو منظر قابل‌توجیه است. عامل نخست که عامل اصلی نیز هست، به کاهش نرخ بازدهی اوراق «اخزا711» بازمی‌گردد. با توجه به اینکه نرخ سود موثر «اخزا711» بیشترین مقدار را در میان سایر اوراق داشت، کاهش سطح آن تاثیر چشمگیری در جابه‌جا‌یی متوسط نرخ بازدهی کل اوراق خزانه به مقادیر کمتر را داشت. از سویی، با توجه به فضای مبهم بازار سهام و کاهش چشمگیر نقدینگی طی روز‌های اخیر، به‌نظر می‌رسد نقدینگی خارج شده به فضای امن بازار بدهی پناه برده که موجب افزایش تقاضا در اوراق خزانه اسلامی و رشد قیمت شمار بسیاری از آنها شده است. امری که ضمن تقویت قیمت‌ها در جریان معکوس به کاهش بیشتر متوسط نرخ بهره موثر اوراق خزانه دامن زده است.
  تداوم روند صعود «تسه»‌ها

در بازار تسهیلات مسکن نیز بالغ بر 100 هزار برگه در بازار به ارزش نزدیک به شش میلیارد تومان دست به دست شد که حدود نیمی از آن در معاملات اوراق تسهیلات مسکن با تاریخ سررسید دی ماه 97 به گردش درآمد. به‌طور کلی، سررسیدهای اوراق وام مسکن که در ابتدای ماه جاری در بازه 53 هزار تومان تا 58 هزار تومان دادوستد می‌شد، پس از معاملات دیروز تا 62 هزار تومان هم قیمت خورد. طی روزهای اخیر تقاضا در بازار تسهیلات مسکن به‌طور فزاینده‌ای ارتقا یافته و ضمن بهبود ارزش معاملات قیمت اوراق را دستخوش تغییرات مثبت کرده است. موج صعودی اخیر در بازار اوراق وام مسکن را می‌توان به گمانه‌زنی در مورد افزایش ظرفیت وام‌دهی بانک مسکن و ارتقای سقف خرید اوراق تسهیلات نسبت داد که در صورت تحقق رشد پایدار قیمت اوراق دور از انتظار نخواهد بود.
  همگام با بازیگران سهام

روز گذشته بازار سهام با حمایت سهامداران حقیقی به کار خود پایان داد که در قالب این حمایت بالغ بر سه میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در این میان، سهم مبین‌وان‌کیش از بیشترین اقبال سهامداران خرد بهره‌مند شد. در ادامه پتروشیمی زاگرس و بیمه پاسارگاد در ترجیحات بعدی این دسته از سهامداران جای گرفتند. متقابلا در آنسوی بازار، سهامداران حقوقی بیشترین خرید خود را در سهم آتیه‌داده‌پرداز رقم زدند که منجر به خروج بیش از یک میلیارد تومان سهم «اپرداز» از سبد حقیقی‌ها شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciwwa5.t1apr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین