تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲
جالب است ۰
شاخص کل بورس تهران دومین هفته بهمن ماه را نیز با ثبت افت ۶/ ۱ درصدی پشت سر گذاشت. در این هفته اما خالص جریان نقدینگی به نام معامله‌گران حقیقی بازار رقم خورد.
بازی «حقیقی‌» در زمین کوچک‌ترها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،به این ترتیب در هفته منتهی به 10 بهمن‌ماه، بیش از 65 میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. بررسی جزئیات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در هفته مورد بررسی نشان می‌دهد معامله‌گران حقوقی تنها طی معاملات روز شنبه خالص خرید مثبتی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند و در مابقی روزها، حقیقی‌ها سردمدار خرید در بازار سهام بودند.

در میان صنایع بورسی نیز گروه اطلاعات و ارتباطات با تک ‌نماد «های‌وب» در صدر توجهات معامله‌گران خرد بازار قرار داشت و شاهد جابه‌جایی بیش از 38 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بود. در آن‌سوی بازار اما گروه‌های کالایی بازار شامل فرآورده‌های نفتی، کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها شاهد جابه‌جایی سهام زیرمجموعه‌های خود در مسیر حقیقی به حقوقی بودند و در مجموع خالص تغییر مالکیت 7/ 38 میلیارد تومانی را تجربه کردند. به این ترتیب با وجود رکود نسبی حاکم بر طیف وسیعی از معاملات سهم‌های بزرگ، جریان پول‌ها به سمت گروه‌های کوچک‌تر ادامه پیدا کرد.
  آغاز هفته‌ای به نام حقوقی‌ها

شاخص سهام در اولین روز کاری هفته منتهی به 10 بهمن‌ماه، با کاهش 463 واحدی (معادل 28/ 0 درصد) مواجه شد. توجه معامله‌گران به سهام گروه‌های کوچک بورسی اما سبب شد تا شاخص هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) در این روز رشد حدود 6/ 0 درصدی را تجربه کند. در میان بازیگران بورسی نیز حقوقی‌ها فعال ظاهر شدند و خالص خرید 13 میلیارد تومانی را ثبت کردند. در این روز گروه‌های کالامحور در صدر خرید معامله‌گران عمده بازار قرار داشتند.

در میان نمادهای فولادی، نماد معاملاتی شرکت فولاد خوزستان با تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده همراه شد. بر این اساس سرمایه‌گذاری سامان مجد روز شنبه حدود 600هزار سهم «فخوز» را خریداری کرد. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر نیز به‌عنوان دیگر سهامدار عمده «فخوز»، 500هزار سهم مزبور را جمع‌آوری کرد. نماد معاملاتی شرکت ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ نیز در این روز خرید 400سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین را تجربه کرد. در مقابل اما فروسیلیس‌ ایران‌ با عرضه قابل‌توجه سهام خود از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که بیش از 14میلیون سهم «فروس» توسط شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات به فروش رفت.رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای معدنی طی معاملات روز شنبه نیز نشان از حمایت سهامداران عمده از نمادهای این گروه دارد؛ به‌طوری‌که در نماد معاملاتی شرکت گل‌گهر، خرید دو میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر صورت گرفت. صندوق توسعه معادن و فلزات آرمان نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد معاملاتی شرکت توسعه معادن و فلزات، به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و روز شنبه بیش از 100هزار سهم «ومعادن» را خریداری کرد.

سهام بانکی اما از سوی هر دو گروه بازیگران سهام مورد اقبال قرار گرفت. بر این اساس روز شنبه، حقوقی‌ها به خریدهای پرحجم خود در نماد معاملاتی بانک ملت ادامه دادند و خالص خرید حدود 8 میلیارد تومانی را ثبت کردند. در این میان دو میلیون سهم «وبملت» توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. در مقابل اما بانک تجارت با ثبت خالص تغییر مالکیت 5/ 9 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد. به این ترتیب شرکت خدمات پشتیبانی مهر78 به‌عنوان سهامدار عمده «وتجارت» اقدام به عرضه 14میلیون سهم کرد. در دیگر نمادهای بانکی نیز شرکت دانش گستران آتی سازپویا به‌عنوان حقوقی فعال در بانک پاسارگاد، 1/ 1 میلیون سهم مزبور را خریداری کرد. در نماد معاملاتی بانک خاورمیانه نیز سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن به خریدهای خود ادامه داد و روز شنبه 90هزار سهم دیگر «وخاور» را به پرتفوی خود افزود. بانک صادرات از دیگر نمادهای بانکی بود که با استقبال سهامداران عمده روبه‌رو شد و طی معاملات این روز شاهد خرید 100هزار سهم خود توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات بود. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی بانک سینا به‌عنوان حقوقی فعال در بانک سینا، یک میلیون و 300هزار سهم «وسینا» را جمع‌آوری کرد.
  خرید حقیقی‌ها در روز منفی سهام

طی معاملات روز یکشنبه، شاخص سهام افت حدود 1680 واحدی را تجربه کرد. در این روز منفی اما معامله‌گران خرد در سمت خرید فعال ظاهر شدند. هر چند بیشترین خرید حقیقی‌ها در سهام بانکی ثبت شد اما خالص تغییر مالکیت سهام طی معاملات روز یکشنبه را به سمت خود تغییر داد. به این ترتیب در دومین روز معاملاتی هفته مورد بررسی، حدود 411 میلیون سهم به ارزش 7/ 57 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. همان‌طور که اشاره شد در صدر توجهات معامله‌گران حقیقی، سهام بانکی با خالص خرید 70 میلیارد تومانی قرار داشتند.

در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در نماد بانک صادرات بود که با انتقال بیش از 42میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران خرد این نماد همراه شد. «وبصادر» طی معاملات این روز با رشد مثبت 5درصدی همراه شد و شاهد تشکیل صف طولانی در سمت خرید بود. البته عرضه سهم از سوی دو حقوقی «وبصادر» تا حدودی تقاضای مزبور را تعدیل کرد به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات و شرکت خدمات پشتیبانی مهر 78 هر کدام 10میلیون سهم بانک صادرات را به فروش رساندند.بانک ملت و بانک تجارت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز یکشنبه بودند. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وبملت» به بیش از 17میلیارد تومان رسید؛ در حالی 37میلیون سهم مزبور توسط سهامدار عمده «وبملت» یعنی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین عرضه شد که دو حقوقی دیگر نیز عرضه‌هایی در این نماد داشتند. بر این اساس خروج 15میلیون سهم از پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و واگذاری یک میلیون و 500هزار سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت از جمله عرضه‌های صورت گرفته در نماد «وبملت» بود.در نماد بانک تجارت نیز 14میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. در این راستا شرکت خدمات پشتیبانی مهر78 به‌عنوان سهامدار عمده «وتجارت» به عرضه‌های خود در این سهم ادامه داد و طی معاملات این روز حدود 3میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

در نقطه مقابل اما بانک پاسارگاد در کانون توجه سهامداران عمده قرار گرفت. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «وپاسار» به 5/ 3 میلیارد تومان رسید که دانش گستران آتی‌سازپویا به خرید سهم پرداخت و یک میلیون سهم این بانک را به پرتفوی خود افزود. در نماد بانک خاورمیانه نیز سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن 7میلیون و 500هزار سهم «وخاور» را خریداری کرد.در آن‌سوی بازار اما بار دیگر گروه‌های کالایی در لیست خرید معامله‌گران عمده قرار داشتند. پالایشی‌ها با خالص خرید 8/ 6 میلیارد تومانی در صدر توجهات حقوقی‌ها قرار داشتند و پس از آن نیز گروه فلزات اساسی شاهد خالص خرید 7/ 3 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.  در میان نمادهای فولادی، فولاد مبارکه اصفهان با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد.بر این اساس سرمایه‌گذاری صدرتامین، بیش از 30میلیون سهم «فولاد» را واگذار کرد. اما در مقابل فولاد خوزستان شاهد تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس سرمایه‌گذاری سامان مجد روز یکشنبه حدود 700هزار سهم «فخوز» را خریداری کرد. در همین راستا مس‌ شهید باهنر با خرید 20هزار سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی همراه شد.
  تشدید عرضه در سهام بانکی

طی معاملات روز دوشنبه، شاخص سهام با ثبت ریزش 6/ 0 درصدی، از کانال 160 هزار واحدی عقب نشست. بازیگران خرد بازار اما به خرید خود ادامه دادند و بیش از 5/ 12 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. در این روز خودرویی‌ها بودند که مورد توجه فعالان حقیقی بازار قرار گرفتند و خالص خرید 5/ 10 میلیارد تومانی را تجربه کردند. پتروپالایشی‌ها نیز خلاف روند روزهای ابتدایی هفته، مورد اقبال از سوی این گروه از معامله‌گران قرار گرفتند.  در میان شرکت‌های بورسی، نماد معاملاتی شرکت معدنی املاح ایران در صدر توجه سهامداران خرد قرار داشت. در این روز سهامدار عمده «شاملا» یعنی FIN Turquoise Partners Limited به عرضه 3/ 2 میلیون سهمی پرداخت.  در میان سهام زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات نیز، شرکت پارس فنر به‌عنوان سهامداران عمده در شرکت فنرسازی خاور، اقدام به عرضه 5/ 2 میلیون سهم مزبور کرد.

در این روز اما تشدید فشار فروش در نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری سبب شد تا خالص خرید این گروه به میزان 6/ 12 میلیون سهم به نام معامله‌گران حقوقی بازار ثبت شود. در صدر این مسیر نیز نماد بانک تجارت قرار داشت و با تجربه ریزش 5 درصدی، عرضه‌های سنگینی را نیز تجربه کرد. شرایطی که سبب شد تا حقوقی‌ها، چتر حمایتی خود را بر سر این نماد بانکی گرفته و بیش از 15 میلیارد تومان به «وتجارت» تزریق کنند. در این میان 80میلیون سهم «وتجارت» توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایرانیان خریداری شد. بانک ملت نیز با ثبت خالص خرید 4/ 3 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار روز دوشنبه بود. 5/ 1 میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. همچنین در این روز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات اقدام به خرید 100هزار سهم بانک صادرات کرد.
  تداوم خرید حقیقی‌ها در سهام کوچک

طی معاملات روز سه‌شنبه، شاخص سهام با چرخش مسیر شاهد رشد 321 واحدی بود. معامله‌گران حقیقی نیز در این روز به خریدهای خود ادامه دادند تا بیش از 4 میلیون سهم به ارزش 4/ 3 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شود. در این روز بار دیگر بیشترین توجه حقیقی‌ها به تک‌نماد گروه اطلاعات و ارتباطات جلب شد. به این ترتیب «های‌وب» شاهد جابه‌جایی 5/ 17 میلیارد تومانی نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بود. اشتیاق بالای سهامداران خرد به خرید این سهم سبب شد بازارگردان «های‌وب» یعنی تامین سرمایه تمدن اقدام به عرضه سهم کند؛ به‌طوری‌که این حقوقی حدود 40میلیون سهم مزبور را از پرتفوی خود خارج کرد. البته به رغم عرضه‌ مزبور، همچنان صف خرید سنگین بیش از 30میلیون سهم برای آن باقی ماند.

تشدید فشار عرضه در سهام بانکی اما سبب شد تا بار دیگر حقوقی‌ها به حمایت از سهام مزبور بپردازند. شرایطی که به موجب آن 6/ 10 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی سهام بانکی افزود. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام بانک ملت با خالص خرید 9/ 5 میلیارد تومانی قرار داشت. در این راستا 3میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد.

در بانک تجارت نیز شاهد خرید 18 میلیون سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایرانیان بودیم. همچنین در این روز گروه مالی سپهرصادرات بیش از 8میلیون سهم بانک صادرات را خریداری کرد. روندی مشابه در نماد بانک پاسارگاد با جمع‌آوری 700هزار سهم توسط شرکت دانش‌گستران آتی سازپویا دنبال شد. خرید 500هزار سهم بانک پارسیان از سوی گروه مالی بانک پارسیان و 300هزار سهم بانک خاورمیانه توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن از جمله دیگر حمایت‌های صورت گرفته از سوی حقوقی‌ها در نمادهای بانکی بود.در میان نمادهای شیمیایی نیز روز سه‌شنبه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان شاهد خرید سهم از سوی یکی از سهامداران عمده خود بود. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد طی معاملات روز سه‌شنبه به جمع‌آوری بیش از 3/ 1 میلیون سهم «پترول» پرداخت. این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی شیراز نیز به جمع‌آوری سهم پرداخت و بیش از 10هزار سهم را خریداری کرد.
  رصد آخرین روز معاملاتی هفته

آخرین روز از معاملات هفته منتهی به 10 بهمن ماه بورس تهران، با رشد 142 واحدی نماگر اصلی این بازار به پایان رسید و بیش از 5 میلیارد تومان نقدینگی نیز در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها بار دیگر در سهام کوچک‌تر بازار و در صدر آن در تک‌نماد گروه اطلاعات و ارتباطات به ثبت رسید. در این روز بازارگردان شرکت «های‌وب» یعنی تامین سرمایه لوتوس پارسیان اقدام به عرضه حدود 34میلیون سهم مذکور کرد.  در این روز سیمانی‌ها از دیگر صنایع مورد توجه معامله‌گران خرد بودند و خالص خرید حدود 8 میلیارد تومانی را تجربه کردند. در صدر این خریدها تمایل به جمع‌آوری سهام سیمان فارس و خوزستان قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «سفارس» به حدود 5میلیارد تومان رسید. در این راستا سهامدار عمده شرکت یعنی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین اقدام به فروش 5میلیون سهم «سفارس» کرد.

در نماد معاملاتی شرکت سیمان خوزستان، شاهد جابه‌جایی 5/ 1 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی بودیم. در این نماد 3میلیون سهم از سوی سیمان سپاهان عرضه شد. شرکت مدیریت سرمایه کیان نیز دیگر حقوقی فعال در «سخوز» بود که اقدام به واگذاری 500هزار سهم کرد.در این گروه سیمان غرب نیز با واگذاری 600هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی FIN Gif Spc مواجه شد. شرکت سیمان سپاهان نیز به‌عنوان حقوقی فعال در سیمان دشتستان، حدود 200هزار سهم را در این بازار به فروش رساند. سیمان شاهرود نیز دیگر نماد سیمانی بود که عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد؛ عرضه یک میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری سیمان تامین و حدود 5/ 1میلیون سهم از سوی شرکت سیمان ریزان سبلان از جمله واگذاری‌های صورت گرفته در نماد «سرود» بود.



https://sarmayegozarionline.ir/vdcjtxex.uqetmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما