تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷
جالب است ۰
معاون نظارت بیمه مرکزی اعلام کرد: به زودی سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه عمر و زندگی از دیگر رشته های بیمه ای تفکیک می شود تا بتوان بر ایفای شرکت های بیمه به تعهدات خود نظارت بهتری داشت.
سرمایه گذاری منابع بیمه عمر از سایر رشته ها تفکیک می شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،«مفید امینی» درباره آخرین وضعیت بازنگری در آیین نامه سرمایه گذاری صنعت بیمه (آیین نامه 60) اظهار داشت: اصلاح این آیین نامه در شورای عالی بیمه آغاز شده اما هنوز به جمع بندی و تصویب نهایی نرسیده است.

وی افزود: یکی از محورهای پیش نویس جدید آیین نامه سرمایه گذاری، تفکیک حساب های مربوط به بیمه های زندگی و غیرزندگی است و در صورت تصویب نهایی، شرکت های بیمه ملزم می شوند، سرمایه گذاری منابع بیمه زندگی را از دیگر رشته های بیمه جدا کنند.
امینی یادآورشد: رشته بیمه زندگی در حقیقت تعهد بلندمدت شرکت های بیمه در قبال بیمه گذاران است در حالی که دیگر رشته های بیمه ای برای یک دوره یکساله بین بیمه گر و بیمه گذار منعقد می شوند.
وی ابزار امیدواری کرد که با این تفکیک، بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر صنعت بیمه نظارت جامع تر و عمیق تری بر عملکرد شرکت ها داشته باشد و در عین حال شرکت های بیمه نیز مکلف شوند خود را با مقررات جدید وفق دهند.
به گزارش ایرنا، بر اساس آیین نامه کنونی سرمایه گذاری موسسه های بیمه که از سال 1389 اجرایی شده است، شرکت های بیمه می توانند حداقل 30 درصد از منابع سرمایه گذاری را به صورت سپرده بانکی اعم از ریالی و ارزی و نیز اوراق مشارکت سرمایه­­گذاری کنند.
همچنین شرکت های بیمه مجاز شده اند حداکثر 40 درصد منابع خود را در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس و تا 40 درصد را در سهام شرکت های غیربورسی سرمایه گذاری کنند و تا 15 درصد از منابع خود را در ابزارهای پولی و مالی مورد تایید بانک مرکزی یا سازمان بورس سرمایه گذاری کرده و در مجموع حداکثر 25 درصد منابع سرمایه­گذاری ابتدای دوره را به صورت مشارکت در طرح­ها، اجرای عملیات عمرانی و ساختمانی و املاک و مستغلات سرمایه­گذاری کنند.
با این حال کارشناسان صنعت بیمه می گویند شرکت های بیمه بیش از فعالیت در بورس و مشارکت در قراردادهای اقتصادی، تمایل به سپرده گذاری در بانک ها، خرید اوراق مشارکت و نیز صنعت ساخت و ساز دارند زیرا سپرده گذاری در بانک ها یا اوراق مشارکت نه تنها در زمان بروز خسارت های بزرگ سریعتر وصول می شود بلکه سود تضمین شده ای را در اختیار آنها قرار می دهد.
پبشتر «حسین کریمخان زند» عضو شورای عالی بیمه به ایرنا گفته بود: در آیین نامه کنونی سقف سرمایه گذاری شرکت ها در بازارهای مختلف مشخص شده است اما با توجه به تاکید نهاد ناظر بر تفکیک حساب های رشته بیمه زندگی از دیگر رشته های صنعت بیمه و اینکه بیمه های زندگی تعهد آتی شرکتها هستند، نیاز است آیین نامه ها نیز بر مبنای آن بازنگری شوند.
وی اظهار داشت: یک شرکت بیمه باید 20 تا 30 سال بعد به تعهدات خود بابت بیمه نامه عمل کند و از این رو منابع آن باید در حوزه هایی سرمایه گذاری شود که با توجه به نرخ تورم، بازدهی لازم را داشته باشد.

** استانداردهای بین المللی گزارشگری روی میز بیمه مرکزی
معاون نظارت بیمه مرکزی درباره اینکه چرا شرکت های بیمه هنوز استاندارهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) را رعایت نمی کنند و این موضوع به صورت یک بند از سوی حسابرس در صورت های مالی آنها گنجانده شده است، توضیح داد: کمیته ای در بیمه مرکزی کار بررسی استانداردهای آی.اف.آر.اس را در دستور کار دارد و به محض تهیه این دستورالعمل به شرکت های بیمه ابلاغ خواهد شد.
امینی درباره اینکه آیا این دستورالعمل نیز باید به تصویب شورای عالی بیمه برسد، اظهار داشت: باید صبر کرد تا این دستورالعمل تهیه شود و سپس باید دید که آیا به تصویب شورا نیاز دارد یا بیمه مرکزی می تواند راساً آن را به صنعت بیمه ابلاغ کند.
به گزارش ایرنا، شهریورماه پارسال بود که بیمه مرکزی از تشکیل کمیته فنی مشترکی با سازمان بورس، نماینده سندیکای بیمه گران و سازمان حسابرسی برای بازنگری در قالب صورت های مالی صنعت بیمه و پیاده سازی استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) خبر داد.
استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی (آی.آ.اس.بی) تدوین شده ‌است؛ این استانداردها زبان جهان شمول برای شرکت ها برای ورود به عرصه تجارت جهانی به حساب می آید.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfxjdj.w6dmtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما