تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
جالب است ۰
با افزایش سقف معافیت مالیاتی؛

۴۵۰ هزار تومان به نفع حقوق بگیران شد

با افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در سال آینده، حدود ۴۵۰ هزار تومان در مقایسه با امسال بر معافیت حقوق کارکنان افزوده شده است.
۴۵۰ هزار تومان به نفع حقوق بگیران شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،گرچه دولت سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان را تا دو میلیون و 300 هزار تومان یعنی برابر با رقم سال جاری در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده بود، اما مجلس رقم پیشنهادی دولت را نپذیرفت و 450 هزار تومان آن را بالا برده و به دو میلیون و 750 هزار تومان افزایش داد.

این در حالی است که اگر سقف معافیت حقوق کارکنان نسبت به سال جاری افزایش پیدا نمی‌کرد، می‌توانست تعداد بیشتری از حقوق بگیران را درگیر پرداخت مالیات کند؛ چرا که در هر صورت با توجه به افزایش متوسط 20 درصدی که برای حقوق در سال آینده پیش‌بینی شده، مبلغی که به حقوق کارکنان اضافه می‌شود می‌توانست در مواردی از سقف دو میلیون و 300 تومان بگذرد؛ از این رو با افزایش معافیت به دو میلیون و 750 هزار تومان، تا حدی امنیت کارکنان برای پرداخت مالیات را افزایش می‌دهد.

افزایش تورم در ماه‌های اخیر و به دنبال آن سخت شدن شرایط اقتصادی و معیشتی موجب شد که حتی در سال جاری نیز بحث افزایش مجدد حقوق کارکنان مطرح باشد که در نهایت عملیاتی نشده و به توزیع بسته حمایتی ختم شد.

بر این اساس، افزایش حقوق در سال آینده مورد توجه نمایندگان بود و حتی بعد از پیشنهاد 20 درصدی در لایحه، در مواردی انتقاداتی مطرح و خواستار افزایش بیشتری شدند، اما سرانجام 20 درصد مصوب شد.

در این شرایط جنبه دیگر حقوق مورد توجه قرار گرفت و سقف معافیت مالیاتی آن افزایش پیدا کرد. این در حالی است که اگر سقف معافیت افزایش پیدا نمی‌کرد، با توجه به رشد 20 درصدی حقوق می‌توانست بخشی از کارکنان فعلی که مشمول مالیات نبودند را نیز در بر گیرد که خود موجب آسیب به دریافتی کارکنان می‌شد.

این در حالی است که کارکنان از جمله گروه‌هایی به شمار می‌روند که سهم قابل توجهی در درآمد مالیاتی سالانه دولت دارند؛ به طوری که برای امسال کل درآمد مالیاتی حدود 148 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که از این رقم 19 هزار و 400 میلیون تومان مربوط به مالیات بر درآمد است؛ از این رقم نیز حدود 11 هزار و 800 میلیون تومان را کارکنان پرداخت می‌کنند که 6,100 میلیارد تومان به حقوق کارکنان بخش عمومی و 5,700 میلیون تومان به حقوق کارکنان بخش خصوصی اختصاص دارد.

تغییرات معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در دولت روحانی

اما مروری بر روند تصویب سقف معافیت حقوق کارکنان در دولت یازدهم و دوازدهم از این حکایت دارد که تقریباً هر ساله تغییر کرده است که عمدتاً نیز بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس ثبت شده است؛ بر این اساس در سال 1393 که اولین بودجه پیشنهادی دولت روحانی بود سقف معافیت مالیاتی درآمد سالانه 12 میلیون تومان و هر ماه یک میلیون تومان بود.

در سال 1394 سقف معافیت مالیاتی کارکنان به درآمد 13 میلیون و 800 هزار تومان در سال افزایش یافت که در این حالت حقوق دریافتی یک میلیون و 150 هزار تومان در ماه معاف بود.

در سال 1395 نیز 15 میلیون و 600 هزار تومان درآمد سالانه‌ای بود که کارکنان را از پرداخت مالیات معاف می‌کرد و در هر ماه حقوق یک میلیون و 300 هزار تومانی از معافیت مالیاتی برخوردار بود، اما در سال گذشته معافیت مالیاتی حقوق کارکنان به دو میلیون تومان افزایش یافت که رشد حدود 700 هزار تومانی داشت و در مجموع در سال تا حقوق 24 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد.

برای سال جاری دو میلیون و 300 هزار تومان دریافتی هر ماه برای کارکنان از مالیات معاف شد که در طول سال مجموع درآمد 27 میلیون و 600 هزار تومان را در بر می‌گرفت.

در سال آینده دولت برای سقف معافیت مالیاتی کارکنان همان دو میلیون و 300 هزار تومان سال جاری را در لایحه بودجه پیشنهاد کرد ولی کمسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه این رقم را تا دو میلیون و 750 هزار تومان افزایش داد تا کلیه کارکنانی که دریافتی حقوق آنها در طول سال به 33 میلیون تومان می‌رسد، از پرداخت مالیات معاف باشند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjixex.uqetxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما