تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۵
جالب است ۰
حیدر مستخدمین حسینی گفت: هیچ خطر جدی نظام بانکی ایران را تهدید نمی‌کند و بانک‌ها در معرض خطر ورشکستگی قرار ندارند.
خطر ورشکستگی بانک‌ها را تهدید می‌کند؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: تهدید بانک‌ها و کلید زدن پروسه بی‌اعتماد کردن مردم به نظام بانکی بخشی از اهدافی است که در قالب جنگ اقتصادی پیگیری می‌شود چرا که در این دوره اقتصاد در تیررس دشمنان قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه فشارها در ناحیه اقتصاد متمرکز شده است، ادامه داد: به نظر می‌رسد وابستگی بیش از حد اقتصاد به نظام بانکی و بانک محور بودن اقتصاد ایران سبب شده است این خط پررنگ برای بی‌اعتماد کردن مردم به نظام بانکی تدارک دیده شود والا با وجود مشکلاتی که در بانک‌ها به چشم می‌خورد، هیچ خطری در حوزه ورشکستگی بانک‌ها را تهدید نمی‌کند.

فرصتی مناسب برای اصلاح

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مانور مخالفان نظام در بخش‌های مختلف این نکته را آشکار می‌کند که پاشنه آشیل اقتصاد ایران کجاست، گفت: فرصت بسیار مناسبی به دست آمده است تا بانک مرکزی این مساله را در دستور کار قرار داده و در صدد جبران مشکلات در این حوزه باشد.

وی وابستگی بالای اقتصاد به بانک‌ها را عاملی برای شکنندگی و تهدید اقتصاد دانست و گفت: این مقطع در واقع موقعیت خوبی است که بانک مرکزی، دولت و مجلس آستین بالا زده و اصلاح نظام بانکی را عملیاتی کنند.

او در توضیح این مطلب ادامه داد:  به لحاظ کارکردی، فعالیت‌ها، انتظارات، اهداف و جایگاه بانک‌ها در اقتصاد باید از وضعیت متمرکز خارج شوند؛ بی‌تردید اکنون بهترین موقع است که اصلاح نظام بانکی را رقم بزنیم تا خطی که به دنبال تضعیف نظام بانکی و اقتصاد کشور است، ماهیت کارکردی خود را از دست بدهد.

وی با تاکید بر اینکه خود همواره یکی از منتقدان نظام بانکی بوده است، ادامه داد: مطمئنم هیچ خطری ماهیت بانک‌ها را تهدید نمی‌کند اما باید هوشیار باشیم و بدانیم کسانی که بانک‌ها را نشانه گرفته اند هدف اصلی شان اقتصاد ایران است.

بانک مرکزی

و اما وظایف بانک مرکزی

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به عنوان، بانک بانک‌ها و مقام ناظر بازار پول،   مسوولیت مراقبت از بانک‌ها را برعهده دارد، گفت: بانک مرکزی با ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند مانع انحرف در بانک‌ها شود، به عنوان مثال هیات انتظامی که رأی آن لازم الاجراست و رأیش مورد احترام قوه قضاییه هم هست.

وی گفت: از این بابت بانک مرکزی هرجا ببیند که شوک‌های داخلی و یا شوک های بیرونی، فعالیت‌های بانک‌ها را با قصد و هدف خاصی نشانه رفته‌اند، ورود می‌کند و آن رویه را اصلاح و اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است در ادواری کوتاهی‌هایی در عملکرد بانک مرکزی وجود داشته باشد، ادامه داد: با ورود دکتر همتی به بانک مرکزی و ریاست بازار پول و ریاست مقام ناظر حوزه پول، این حساسیت افزایش یافته و در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه نیز بسیاری از خواسته‌ها و تمایلات بانک مرکزی مطرح شده و اختیارات لازم به این نهاد ناظر داده شده است.

وی گفت: تجربه نشان می‌دهد از بدو شکل‌گیری بانک‌ها در ایران اعتماد مردم به این نهاد بسیار بالا بوده و تغییر و تحولات نیز خدشه‌ای به این اعتماد وارد نکرده است اما حالا با هدف ساماندهی جنگ اقتصادی و دستیابی به اهداف طراحی شده، برخی این بانک‌ها را نشانه گرفته‌اند تا کلیت اقتصاد را زیر سئوال ببرند اما خوشبختانه مشکلی در این سیستم نیست و با اطلاع رسانی بانک مرکزی، خدشه‌ای به این اعتماد وارد نشده است.

او با تاکید بر اینکه باید وابستگی اقتصاد به بانک‌ها کاهش یابد، گفت: محور اصلی اقتصاد ما متاسفانه بانک‌ها هستند. هر دولتی که آمد قصد اصلاح این روند را داشت اما قدمی برنداشت. با این وجود تحرکات اخیر نشان از اهمیت ورود به این مساله می‌دهد.

به گفته وی توسعه بازار سرمایه و بازار بیمه می‌تواند از مشکلات موجود در این حوزه بکاهد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccm1q0.2bqim8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما