تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۸
جالب است ۰
یکی از مهمترین اولویت های دولت تدبیر و امید در سالهای اخیر با درک شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، توجه ویژه به جذب سرمایه گذاری خارجی با توجه به نقش آن در سرعت بخشی به روند رشد و توسعه بوده است.
نقش سرمایه گذاری خارجی در رشد اقتصادی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در شرایط امروز کشور که دشمن با تمام قوا یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه کشورمان به راه انداخته، جذب سرمایه گذاری خارجی از اهمیت دوچندانی در جهت رونق بخشی به اقتصاد کشور و ترمیم زخم های اقتصادی برخوردار است و از این رو فضاسازی مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی دستگاه های مسوول، تأمین منابع از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی بخشی جدایی ناپذیر از برنامه ششم توسعه و رسیدن به رشد 8 درصدی سالانه است.

** هدف گذاری 65میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور
جذب سالانه 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف که شامل 30 میلیارد دلار فاینانس، 20 میلیارد دلار مشارکت اقتصادی و 15 میلیارد دلار سرمایه مستقیم است، در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده است.
سرمایه گذاری خارجی یکی از بندهای مهم سیاست اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد و دولت های یازدهم و دوازدهم با تهیه و تدوین تسهیلات و قوانین ویژه و تسهیل و سرعت بخشی در صدور مجوزهای لازم ، سعی در اجرای این بند مهم و جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاری خارجی داشته است.
از جمله مهمترین این حمایت ها می توان به انتقال اصل سرمایه گذاری و تضمین سود حاصل از سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ایران اشاره داشت.
اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی تا بدانجا است که فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی و انتخاب مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان ها را جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی و میزان تحقق آن عنوان می کند.
در سالهای گذشته سرمایه گذاری خارجی در کشور باید از هفت خوان رستم می گذشت، اما امروز با کاهش بروکراسی اداری و حذف تشریفات اضافی، نظارت های بیشتر و راه اندازی مراکز خدمات سرمایه گذاری در استان ها این روند تسهیل شده است.

** سرمایه گذاری خارجی و نقش آن در شتاب بخشی به توسعه دروازه طلایی اقتصاد ایران
کارشناسان اقتصادی تاثیر و مزایای بسیاری را برای سرمایه گذاری خارجی عنوان می کنند، که افزایش درآمد مالیاتی، تولید ثروت، اشتغالزایی، انتقال فناوری، تقویت زیرساخت های داخلی و توسعه گردشگری از جمله آنها است.
این مزایا برای استانی همچون هرمزگان که با وجود داشتن ظرفیت های بسیار با محرومیت های قابل توجهی روبه رو است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند سرعت توسعه را در این منطقه که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می شود، دوچندان کند.
براساس اعلام نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی این استان جزو پنج استان پردرآمد اما سه استان فقیر کشور است و حدود 57 هزار خانوار در این استان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
احمد مــرادی در نشست اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی با انجمن‌ های سرمایه‌ گذاران و فعالان اقتصادی هرمزگان بیان داشت: طبق برنامه پنجم توسعه، باید 50 درصد مازاد درآمد به استان بازگردد، اما تاکنون این اتفاق حاصل نشده و باید فکری برای حل مسایل اقتصادی این استان شود.
استاندار هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به اینکه بانک ها 2 هزارو 400 واحد تولیدی در استان را تملک کرده اند، افزود: این کار باعث از بین رفتن تولید و اشتغال شده است.
فریدون همتی افزود: در صورتی که بانک ها قسط های بلند مدتی را برای سرمایه گذاران در نظر گیرند باعث تحول در اقتصاد کشور شده و افزایش اشتغالزایی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به سرمایه‌ های راکد دولتی و غیردولتی در هرمزگان تصریح کرد: اگر اختیار تهاتر به ما داده شود می ‌توان از این سرمایه ‌های راکد بهره‌ برداری بهتری داشت.
نماینده عالی دولت در هرمزگان به نقش مهم این استان در تزریق بودجه عمومی کشور اشاره و افزود: در سال گذشته 200 هزار میلیارد ریال از درآمدهای گمرکی، بنادر و درآمدهای عمومی استان به صندوق بودجه کشور تزریق شد که یک دهم مجموع بودجه کشور است.
‎همتی با بیان این که هیج سهمی از ارزش افزوده واحدهای نفتی هرمزگان نداریم، گفت: خواستار آن هستیم که بخشی از ارزش افزوده به بخش تولید این استان با اصلاح قوانین اختصاص یابد که می‌ توان این موضوع را در مجلس دنبال کرد.

** هرمزگان باید به قطب جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود
وزیر اقتصاد و دارایی در نشست اخیر خود در جمع سرمایه گذاران در بندرعباس نیز بیان داشت: یکی از فرصت های طلایی در هرمزگان جذب سرمایه گذاری های خارجی است که باید برای تحقق آن از وجود مزیت ها و فرصت ها استفاده مطلوب کرد.
فرهاد دژپسند بیان داشت: هرمزگان دارای قابلیت های اقتصادی بسیاری است و در شرایط تحریم نیز می تواند به نگین اقتصادی کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی 34 درصد از بار اقتصادی کشور را به دوش می کشد، خاطر نشان کرد: هرمزگان نسبت به سایر استان های دیگر از ظرفیت های بالای اقتصادی برخوردار است و می تواند به قطب اقتصادی در کشور تبدیل شود.
دژپسند با تاکید بر اینکه برای سرمایه گذاری خارجی باید منطقه ای عمل کنیم ، گفت: استان هرمزگان یکی از مقاصد بسیار مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: مسوولان استانی و سرمایه گذاران هرمزگان از سرمایه گذاران خارجی دعوت کنند و برای علاقه مند کردن سرمایه گذاران خارجی باید از ظرفیت های فراوان این استان در دسترسی به آب های آزاد، مسائل گمرکی و ظرفیت های زیرساختی استفاده شود.
دژپسند بیان داشت: یکی از شاخص های ارزیابی مدیرکل های استانی را در جلب و جذب سرمایه گذار خارجی می دانم و برای استان هرمزگان تاکید بنده بیشتر است و سال آینده هرمزگان باید رتبه اول جذب سرمایه گذار خارجی را کسب کند.
وی ابراز داشت: اگر سرمایه گذار خارجی بداند چه ظرفیت ها و علاقه مندی در مسئولان و فعالان اقتصادی در هرمزگان وجود دارد بطورحتم استقبال خواهد کرد.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: در چشم انداز آینده، هرمزگان باید به یک استان مهاجرپذیر متخصص تبدیل شود و باید به حدی از رشد و توسعه برسیم که از تحصیلکرده ها و متخصصان کشور دعوت کنیم که به این استان بیایند و در حوزه های مختلف فعال شوند.

** هرمزگان و سرمایه گذاری خارجی
استان هرمزگان در جنوب ایران به واسطه بهره مندی از ظرفیت ها و امکانات ویژه نقشی مهم و راهبردی در اقتصاد کشور داشته و دارد، این گفته بارها و بارها از سوی مسوولان ارشد کشور عنوان شده و همواره بر توجه ویژه به این استان مهم و استراتژیک تاکید شده است.
وجود 14 جزیره اقتصادی و سواحل راهبردی، بویژه ساحل مکران در جاسک، دسترسی به شبکه های چهارگانه حمل ونقل (هوایی، زمینی، ریلی و دریایی)، دسترسی به آبهای آزاد و دور، داشتن مناطق ویژه اقتصادی و بندرهای آزاد، پالایشگاه های نفت و میعانات گازی، کارخانه های سیمان، آلومینیوم، فولاد، وجود بندر شهیدرجایی و شهیدباهنر، گمرک ها، بهره مندی از 2 هزار و 237 کیلومتر نوار ساحلی از ظرفیت های طلایی هرمزگان است که می توان با استفاده از آنها گامی مهم در تحول اقتصادی و توسعه اشتغال در منطقه و کشور برداشت.
استان هرمزگان از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازار آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.
هرمزگان در جنوب ایران مشرف به تنگه هرمز از یک سو به آب های بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و از سوی دیگر با استان های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر همسایه است و بالاترین ظرفیت تبادل مرزی و تجاری در بین استان های کشور را به خود اختصاص داده است.
اما براساس آمارها، متاسفانه هرمزگان با وجود داشتن این ظرفیت های بی بدیل چندان در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق نبوده و حتی در ردیف چهار استان اول کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز قرار ندارد.
دلایل این نبود موفقیت در این گزارش مد نظر نمی باشد و از همین رو به آن نمی پردازیم ، اما بر این نکته تاکید می شود که هرمزگان می تواند در شرایط فعلی اقتصاد کشور نقشی بسیار مهم در جذب سرمایه گذاری خارجی که کلید برون رفت از رکود اقتصادی است، داشته باشد و از همین رو مسوولان باید به آن نگاه ویژه ای داشته باشند.
براساس آمارهای موجود در سال 96 به میزان 70 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی بصورت مستقیم و یک هزارو 200 میلیون یورو فاینانس در استان هرمزگان ثبت شده و امسال این رقم یک میلیارد دلار پیش بینی شده است.
البته هنوز آماری در خصوص تحقق چه میزان از پیش بینی های صورت گرفته در سالجاریدر استان هرمزگان از سوی مسوولان اعلام نشده است.
نیروگاه هزار و 400 مگاواتی سیریک با سرمایه گذاری مشترک ایران و روسیه، کارخانه کنسانتره آهن با سرمایه گذاری چین و نیروگاه برق خورشیدی با سرمایه گذاری کشور ایتالیا از مهم‌ترین سرمایه گذاری‌های خارجی در هرمزگان است.

** رتبه هرمزگان در جذب سرمایه گذاری خارجی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست
وزیر امور اقتصادی و دارایی در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در بندرعباس که پنجم بهمن امسال برگزار شد، با انتقاد از میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در استان هرمزگان گفت: رتبه استان در این بخش به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید با بکارگیری علم و عقل در کنار عزم و عمل رتبه استان هرمزگان در جذب سرمایه گذاری خارجی ارتقا یابد.
فرهاد دژپسند ادامه داد: برای تسهیل کسب و کار و افزایش سرمایه گذاری، فرصت درنگ نداریم و درحقیقت دیر شده و همه دستگاهها باید با تمام قوا ورود کنند تا تولید و سرمایه گذاری آسیب بیشتری نبیند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: سرعت در انجام امور باید با دقت همراه باشد و همزمان با روان شدن سرمایه گذاری و رونق تولید، اجرای قانون نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا از فساد و فسادپذیری خودداری شود و برای تحقق این رویکرد باید از تمام ظرفیت ها استفاده کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه هرمزگان اظهار داشت: قابلیت های این استان می تواند پلکان ترقی کشور باشد و نماینده عالی دولت در استان نیز با در اولویت قرار دادن اقتصاد، همین رویکرد را دنبال می کند.

**هرمزگانی استانی راهبردی با جایگاه ملی و بین المللی
معاون اول رییس جمهوری در سفر اخیر خود در آذرماه امسال به بندرعباس گفت: هرمزگان از استان های مهم و راهبردی کشور با جایگاه ملی و بین المللی است.
اسحاق جهانگیری در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش هرمزگان در صنعت ، بیان داشت: این استان با تولید فولاد، آلومینیوم و نفت و گاز از استان های راهبردی است و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بر اهمیت این استان افزوده و در کشاورزی نیز هرمزگان از مناطق مهم و سرآمد است.
رییس مجلس شورای اسلامی نیز آذرماه امسال در جریان سفر به هرمزگان در جمع مردم شهرستان بندرخمیر این استان اظهار داشت: از مدت ها پیش توجه به استان هرمزگان یکی از موضوعات محوری در کشور شده و بخش هایی در این استان وجود دارد که به لحاظ منافع ملی باید توجه بیشتری به آن شود.
علی لاریجانی در بخشی از صحبت های خود بیان داشت: از مدت ها پیش به فکر ایجاد زمینه های جذب سرمایه گذاران خارجی بوده ام و این ظرفیت در هرمزگان فراهم است تا در حوزه های صنعتی و نفتی سرمایه گذاران را جذب کنیم کما اینکه سرمایه گذاران خارجی در منطقه ابراز تمایل برای حضور داشته اند و حتی می توان با برگزاری همایش سرمایه گذاری ،پذیرای سرمایه گذاران داخلی هم در این استان باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افراد موثری می توانند به توسعه و آبادانی استان هرمزگان کمک کنند و باید برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی شرایط و فرصت های سرمایه گاری در هرمزگان معرفی شود.

**هرمزگان می تواند کمک شایانی به اقتصاد ملی نماید
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست اخیر وزیر اقتصاد و دارایی با فعالان اقتصادی در هرمزگان از این استان به عنوان استانی فعال و کلیدی در حوزه برخورداری از ظرفیت‌های تجاری، اقتصادی و تولیدی یاد کرد.
حسین هاشمی تختی بیان داشت: در صورت کمک دولت در واگذاری اختیارات به استان، به طور جد بر این باوریم که می‌توانیم نه تنها مشکلات داخلی استان را رفع کنیم بلکه به طرز قابل توجهی نیز به اقتصاد ملی و توسعه کشور کمک نماییم.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بوموسی و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما معتقد هستیم با توجه به ظرفیت های موجود در حوزه نیروی انسانی و ظرفیت های طبیعی و ساحلی هرمزگان می توانیم تحریم ها را دور بزنیم و شدت آنها را کاهش دهیم.
وی پیش تر نیز در جمع خبرنگاران بیان داشته بود: برای جذب سرمایه‌ گذاری خارجی و تقویت سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی در هرمزگان به تحرک همه دستگاه‌ها و تغییر نگاه‌ها نیاز داریم.
هاشمی تختی اظهار داشته بود: هرمزگان با بسیاری از استان‌های کشور متفاوت است و شرایط اقتصادی حاکم بر آن به گونه‌ ای است که در حال حاضر به اندازه بیش از 5 استان کشورمان و حتی بیشتر برای کشور تأمین درآمد می ‌کند و مهم‌ترین مسأله‌ای که ما در دیدار با وزیران و مسؤولان عالی کشور همواره به آن تأکید داریم و حتی راه‌های قانونی در این زمینه را بررسی کرده‌ایم، افزایش سهم هرمزگان از اعتبارات ملی است.

**سرمایه گذاری خارجی و مصونیت در برابر تهدیدهای خارجی
به اعتقاد نگارنده سرمایه گذاری خارجی برای اقصی نقاط ایران اسلامی از جمله هرمزگان در هر شرایطی یک ضرورت مهم است که می توان با گسترش آن و نگاه به این مقوله به عنوان یک پدافند غیرعامل، منافع ملی کشور را در برابر تهدید عوامل خارجی ، مصون نگاه داشت.
لازمه تحقق سرمایه گذاری خارجی در کنار پایداری شرایط سیاسی و اقتصادی، متاثر از فاکتورهای دیگری نیز می باشد که از جمله آن می توان به معرفی صحیح ظرفیت های سرمایه گذاری ، ارتقاء امنیت و برنامه ریزی مناسب در جهت تحقق آن در کنار ارایه بسته های تشویقی و جذاب حمایتی اشاره داشت.
البته همانگونه که عنوان شد، دولت دکتر روحانی با علم بر اهمیت و تاثیرگذاری سرمایه گذاری خارجی در تولید ثروت و سرازیری سرمایه به کشور، گام های خوبی در این مسیر برداشته است.
با توجه به آنچه در خصوص اهمیت سرمایه گذاری خارجی در توسعه اقتصاد و ظرفیت های ویژه هرمزگان در این بخش گفته شد، لازم است مسوولان در سطح ملی و استانی نگاه ویژه ای به مشکلات و موانع جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان داشته باشند و به معنای واقعی وارد عمل شوند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjxtex.uqe8azsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما