تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
جالب است ۰
عضو کمیته ارزی اتاق ایران با اشاره به اجرای سیاست‌های مناسب ارزی بانک مرکزی در بازار گفت: علی‌رغم ثبات نسبی در بازار ارز اما هنوز به لحاظ شرایط تورمی، امکان حذف صفر از پول ملی را نداریم.
حذف صفرهای پولی ملی در شرایط تورمی موفقیت‌آمیز نخواهد بود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محمد لاهوتی با بیان اینکه در تمامی کشورهای دنیا وقتی تورم دو رقمی و سه رقمی پدید آمده و ارزش پول ملی به هر دلیل در مقابل ارزهای خارجی کاهش می‌یابد، دولت‌ها تصمیم می‌گیرند تا پس از دستیابی به ثبات و آرامش، اقدام به حذف صفر از پول‌های ملی خود کنند، اظهار داشت: این موضوع هم به لحاظ روانی و هم از نظر عملیات مالی و حسابداری، مزایایی را برای آنها به دنبال دارد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: حذف صفر از پول‌های ملی در عمل، نقل و انتقال پول را گردش داده و این موضوع به آسان‌سازی عملیات حسابداری کمک خواهد کرد اما در شرایط کنونی اقتصاد ایران، برای اینکه بتوان به صورت موفق و کارآمد، حذف صفر از پول ملی را دنبال کرد، حتماً باید پیش‌شرط‌های لازم را فراهم نمود.

وی تصریح کرد: چنانچه مقدمات و بسترها برای حذف صفر از پول ملی فراهم نباشد، ممکن است در یک مدت کوتاهی در ظاهر بتوان تعداد صفرهای پول را کم کرد اما در بازه زمانی کوتاه، مجدد ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت بنابراین با در نظر گرفتن پیش‌شرط‌های لازم، باید اقدام به این کار نمود.

لاهوتی تأکید کرد: چنانچه یک‌شبه صفرهای پول ملی را حذف کرده و نتوانیم شرایط لازم برای قدرت‌دهی به پول ملی را فراهم کنیم، همانند طرح یکسان‌سازی نرخ ارز که دولت بدون در نظر گرفتن شرایط لازم، اقدام به اجرای آن کرد، باید منتظر شکست باشیم.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در دولت یازدهم ظاهراً شرایط نشان می‌داد که ما به ثبات در برخی شاخص‌های کلان اقتصادی رسیده بودیم و تورم تک‌رقمی شده بود؛ بنابراین شاید آن زمان می‌توانست شرایط بهتری را برای حذف صفر از پول ملی فراهم آورد که متأسفانه دولت در این رابطه گامی برنداشت. همانطور که تک رقمی کردن نرخ ارز نیز به دلیل عدم عمق کافی شاخص‌های کلان اقتصادی نتوانست دوام بیاورد، چنانچه حذف صفر از پول ملی نیز بدون در نظر گرفتن شرایط انجام شود، مطمئناً نمی‌تواند برای رسیدن به اهداف سیاستگذار پولی دوام بیاورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر علی‌رغم اینکه بانک مرکزی در اجرای برخی سیاست‌های پولی موفق بوده و بازار ارز را نیز تا حدودی مدیریت کرده است، اما به نظر می‌رسد این بازار از عمق لازم و کافی برخوردار نیست ضمن اینکه برخی اقتصاددانان پیش‌بینی تورم‌های بالا در سال آینده را داشته و نرخ حداقل 30 درصدی از دیدگاه آنها غیرقابل انکار است بنابراین اگر در حال حاضر تعدادی از صفرهای پول ملی را حذف کنیم، شاید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، اثرات مثبت آن را ببینیم ولی به دلیل روند افزایشی تورم، قطعاً موفقیت پایدار نخواهد داشت.

لاهوتی با تأکید بر اینکه حذف صفر از پول ملی، یک سیاست خوب و صحیح است، خاطرنشان کرد: این سیاست باید در جای خود پیاده‌سازی شده و این در حالی است که اکنون مؤلفه‌های لازم برای اجرای موفق این طرح را نداریم بنابراین بانک مرکزی باید با دقت بیشتری، این کار را انجام دهد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: تا زمانی که تورم تک رقمی نشده و نرخ ارز با یک رقم با ثبات مواجه نباشد، نمی‌توان انتظار داشت اجرای چنین سیاست‌هایی با توفیق همراه باشد؛ البته منظور از ثبات بازار ارز، تثبیت نرخ نیست بلکه مطابق با قوانین برنامه‌های توسعه‌ای، نرخ باید شناور مدیریت شده باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciyra5.t1ar52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما