تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۲
جالب است ۰
یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت:تدابیر بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز، بر کنترل سرعت گردش نقدینگی متمرکز شده و تدابیر مختلف در سیاست‌های پولی موجب شد تا سرعت گردش نقدینگی کاهش یابد.
کنترل سرعت گردش نقدینگی با تدابیر ویژه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، امیرحسین شریعتی افزود: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز تدابیری را در نظر گرفته است. از دی ماه سال 96 سپرده ارزبنیان به عنوان یک ابزار بانکی برای مدیریت بازار ارز به کار گرفته شد و این درست زمانی بود که التهاب‌های بازار ارزی در کشور آغاز شده بود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی گواهی سپرده ریالی را نیز منتشر کرد و به بانک‌ها اجازه داد تا از 28 بهمن سال گذشته گواهی سپرده ریالی با نرخ سود 20 درصد ارائه دهند. این تصمیم به این منظور اتخاذ شد تا افرادی که سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج و به بازار ارز روانه می‌کردند، این انگیزه را داشته باشند تا با نرخ سود 20 درصد و سررسید یک‌ساله سپرده‌گذاری انجام دهند.

شریعتی گفت: نرخ بازخرید پیش از موعد اوراق گواهی سپرده ریالی نیز 14 درصد تعیین شد تا اگر فردی پیش از این موعد تصمیم به بستن حساب خود داشت، بتواند از این نرخ سود بهره ببرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تدابیر بانک مرکزی گواهی سپرده ریالی ارزبنیان بود تا با سررسیدهای یک‌ساله و دو ساله نرخ سود 4 و 4.5 درصد پرداخت شود، متناسب با سپرده ریالی ارز این سپرده محاسبه و متوسط یک‌ماه قبل نرخ ارز نیز از سامانه سنا استعلام می‌شد.

تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این‌که سامانه سنا اکنون برای معاملات صرافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که آمار قابل استنادی که بتوان موفقیت این طرح را در کنترل بازار ارز و نقدینگی اثبات کند منتشر نشده است و بانک مرکزی خروجی سپرده‌های مبتنی بر ارز را تاکنون منتشر نکرده است.

30 میلیارد دلار ارز خانگی

وی با بیان این‌که گفته شده 30 میلیارد دلار ارز خانگی  وجود دارد، گفت: خرید حجم زیادی از سکه و مسکوکات موجب شده تا بخشی از نقدینگی موجود در جامعه جمع‌آوری شود اما هنوز مشخص نیست که چه مقدار از نقدینگی به سپرده‌های ارزبنیان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به پیش‌فروش سکه بهار آزادی، افزود: بانک مرکزی تدابیر مختلفی را از دی ماه سال گذشته به منظور مدیریت بازار ارز و کنترل نقدینگی به کار برده است که گواهی سپرده ریالی با سررسید یک‌ساله و نرخ سود 20 درصد، گواهی سپرده مبتنی بر ارز با سررسید یک و دو ساله و پیش‌فروش سکه از جمله این ابزارها بوده است و به نظر می‌رسد پیش‌فروش و سپرده ریالی ابزارهای موفق‌تری بوده‌اند به این دلیل که مردم گواهی سپرده مبتنی بر ارز را چندان نمی‌شناختند و از سویی دیگر سرمایه‌گذاران افرادی با صبر کم هستند و انتظار زودتری از سرمایه‌گذاری خود دارند به همین دلیل یک یا دو سال برای بازگشت سود خود صبر نمی‌کنند.

مردم پیش‌خرید سکه و سپرده ریالی را دیداری‌تر می‌دانستند

این تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت:مردم پیش‌خرید سکه و سپرده ریالی را دیداری‌تر می‌دانستند، به همین دلیل اگر چه گواهی سپرده ارزبنیان، ابزاری کارآمد و موفق است اما به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی و تمایل بیشتر دارندگان نقدینگی به بازدهی سریع‌تر به نظر نمی‌رسد از سایر ابزارها موفق‌تر عمل کرده باشد.

وی با بیان اینکه از اردیبهشت تا شهریور 97 نیز التهاب‌های بازار ارزی ادامه داشت، گفت: اکنون نرخ ارز بین 11 تا 12 هزار تومان تثبیت شده است. افراد می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های بانک ملی تا سقفی که معین شده است ارز خریداری کنند.

شریعتی تصریح کرد: تدابیر بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز در دوران ریاست جدید بانک مرکزی بر کنترل سرعت گردش نقدینگی متمرکز شده است و تدابیر مختلف در سیاست‌های پولی موجب شد تا سرعت گردش نقدینگی کاهش یابد.

تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: ارائه کارت ملی برای خرید ارز و محدودیت نقل و انتقال پول با کارت‌های بانکی در کنار سیاست‌های انقباضی موجب شد با کاهش سرعت گردش پول، تورم در محدوده‌ای معین کنترل شود. باید پذیرفت در کشوری که سیاست‌ها انقباضی است و در وضعیت ایران قرار داشته باشد، تورم، جزئی لاینفک از اقتصاد آن کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که سپرده ارزبنیان تجربه‌ای در سایر کشورها دارد یا خیر گفت: کشورها وقتی با تورم لجام‌گسیخته و تحریم مواجه‌اند از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند اما اینکه مردم یا سرمایه‌گذاران تا چه میزان به ابزارهایی که از سوی دولت‌ها برای کنترل نقدینگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعتماد کنند بستگی به آن دارد که تا چه میزان این قابلیت اعتماد وجود داشته باشد تا مردم قانع شوند که ضمن حفظ ارزش دارایی خود از انتفاع لازم نیز برخوردار می‌شوند.

وی اضافه کرد: این طرح به شکلی که در ایران اجرا شده است نمونه مشابه خارجی ندارد و طرحی است که در کشور ما به عنوان بسته‌ای جدید معرفی شده است.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb85ba.rhb5fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما