تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
جالب است ۰
نشست خبری اولین تئاتر با حمایت مالی بازار سرمایه با حضور رضا قلمبر نویسنده و کارگردان، حبیب آقاخانی بازیگر و مشاور نویسنده و امین آذریان و سعید اسلامی بیدگلی تهیه کنندگان این نمایش در سالن اصلی مجموعه هنری نوفل‌لوشاتو برگزار شد.
استفاده از ظرفیت‌های تئاتر برای ارتقا فرهنگ سرمایه‌گذاری
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، در ابتدای این نشست امین آذریان درمورد علت حمایت مالی از چنین تئاتری گفت: اتفاق جدیدی برای فرهنگسازی در بازار سرمایه در حال رخ دادن است که پیش از این نمونه‌ آن در بازار سرمایه کمتر دیده شده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با این کار به عامه مردم ایران، بازار سرمایه را معرفی کنیم.
آذریان با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیان کرد: پیش از این در حوزه های متفاوت، سعی کرده‌ایم که بازار سرمایه را به مردم عادی معرفی کنیم؛ درگذشته این مهم در چهارچوب برگزاری آکادمی بورس و اکنون با روی صحنه بردن تئاتری انجام شده است و امید داریم که این رویداد، قشر متفاوتی را به سمت بازار سرمایه جذب کند.
تهیه‌کننده تئاتر شوبیل اظهار کرد: اکنون 10 الی 11 میلیون کد بورسی وجود دارد که تعداد بسیاری از آنها غیرفعال هستند. از سوی دیگر علی رغم اطلاع رسانی هایی که انجام شده،  درحال حاضر 50 میلیون نفری که سهام عدالت را دراختیار دارند، هنوز اطلاعاتی در خصوص سرمایه گذاری در بازار سرمایه ندارند.
آذریان ادامه داد: با این توصیفات در نظر داریم با ایجاد زبان مشترکی میان هنر و بازار سرمایه به انتقال فرهنگ سرمایه گذاری در طیف متفاتی از مخاطبان بپردازیم.
این فعال بازار سرمایه ضمن اشاره به فعالیت‌های اخیر بازار سرمایه در حوزه هنر افزود: در مدت اخیر ابزار های تامین مالی در حوزه سینمایی در بازار سرمایه شکل گرفته و امیدواریم در آینده این ابزارها در زمینه تئاتر نیز ایجاد و به مرحله بهره‌برداری برسد.
در ادامه این نشست محمدرضا قلمبر نویسنده و کارگردان تئاتر مذکور بیان کرد: اکنون از نظر اقتصادی کشور در حالت سردرگمی و تردیدی به سر می برد. این در حالیست که نماش شوبیل نیز از همین تردید رایج در جامعه، الهام گرفته است.
قلمبر درمورد هدف خود در خصوص نگارش تئاتری در حوزه مالی اظهار کرد: در نظر داشتیم که نوع نگاه مردم را درباره بازار سرمایه، حتی اگر در حد یک تلنگر هم که شده تغییر دهیم.
در ادامه رئیس کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اهداف سرمایه گذاری در این اثر هنری گفت: تئاتر در حوزه فرهنگسازی، آموزش های غیرکلاسیک به جامعه می‌دهد. از این رو درنظر داریم برای آشنایی بیشتر جامعه با بورس از این درگاه استفاده کنیم.
وی افزود: با توجه به هیجان حاضر در بازار های سرمایه، این اتفاقی است که در کشورهای توسعه یافته رواج دارد.
وی افزود: از سوی دیگر امیدواریم اجرای این نمایش در 32 شب فضای شاد و سرگرمی را برای جامعه به خصوص اهالی بازار سرمایه فراهم کند.
اسلامی بیدگلی درباره شرایط اقتصاد فرهنگی در ایران بیان کرد: متاسفانه اقتصاد فرهنگی شرایط مناسبی ندارد بنابر این تامین مالی از سوی بازار هایی مانند بازار سرمایه به این حوزه بسیار کم رنگ است.
بیدگلی افزود: یکی دیگر از چالش هایی که مانع از رشد اقتصاد فرهنگی در کشور می شود ضعف اندیشه های فرهنگی در نگاه مسئولان و به تبع جامعه است.
وی در ادامه ضمن اشاره به شکل گیری صندوق های سرمایه گذاری جسورانه ( vc) در حوزه سینمایی بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوان چنین صندوق هایی در حوزه تئاتر نیز تعریف کرد.
رییس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ادامه داد: تا کنون سازمان بورس و اوراق بهادار به علت ذات ریسک گریز خود به سمت تامین مالی این حوزه قدمی برنداشته است. با این حال امیدواریم شکل گیری شوبیل به عنوان اولین تئاتر حوزه مالی بتواند راه را برای حضور بیشتر بازار سرمایه در زمینه تامین مالی آثار هنری هموار کند.
اسلامی بیدگلی افزود: با این حال هنوز در ابتدای مسیر تامین مالی آثار هنری توسط بازار سرمایه هستیم و باید بدانیم که مسیر بسیار طولانی پیش روست. چرا که اکنون زبان مشترکی میان نهادهای مالی و فرهنگی جامعه وجود ندارد.
در ادامه این نشست ایوب آقاخانی مشاور متن و اجرا ضمن اشاره به زمان آغاز اجرای نمایشنامه شوبیل گفت: شوبیل تمرین های خود را به پایان رسانده و ضمن اخذ مجوز از سوی وزارت فرهنگ و‌ ارشاد، این تئاتر از هفته آینده ساعت 21 هر شب غیر از شنبه ها در سالن اصلی نوفل لوشاتو به روی صحنه می‌رود.
آقا خانی افزود: یکی از بهترین راه ها برای گذار از شرایط کنونی فرهنگ، چرخش دوربین بازار سرمایه به سمت سرمایه گذاری در فرهنگ و هنر به خصوص تاتر به عنوان یک هنر اصیل است.




وی ادامه داد: هیچ دولتی متوجه نشده که اصلی ترین راه برای تقویت فرهنگ اقتصادی توجه به حوزه فرهنگ یک جامعه است. برای مثال در بحران های اقتصادی واکنش مردم به شرایط بحرانی، بسیار نامناسب بود و با حضور در بازارهای مواری غیر مولد و‌حرکت نقدینگی به سمت این بازار ها، ناخوداگاه به شرایط بد اقتصادی کشور دامن زدند. این در حالی است که اگر فرهنگسازی مناسبی برای مردم انجام شود شاهد چنین حرکت های گروهی در بازارهای غیر مولد همچون ارز و سکه نخواهیم بود.
آقاخانی درخصوص وظیفه حوزه فرهنگ و هنر در چنین شرایط اقتصادی بیان کرد: وظیفه فرهنگ سازی برای احاد جامعه بر دوش هنرمندان است؛ تا با آموزش های غیرکلاسیک تفکر صحیح سرمایه گذاری را برای مردم جا بیاندازند.
وی با انتقاد از کاهش بودجه فرهنگ و هنر در سال آینده اظهار کرد: دولت برای کنترل شرایط تحریمی بار دیگر بودجه حوزه فرهنگ و هنر را در پیش نویس بودجه کاهش داد این درحالی است که چنین تصمیماتی جامعه هنرمندان را نسبت به آینده فرهنگ در کشور نگران کرده است.
آقا خانی افزود: در چنین  شرایطی فعالان بازار سرمایه مانند امین آذریان و سعید اسلامی بیدگلی با حضور در حوزه فرهنگی و تامین مالی این بخش نقش بزرگی در مرمت بدنه نحیف فرهنگ‌ و هنر جامعه ایفا می کنند.
گفتنی است که شرکت بین المللی مدیریت توسعه بهسود حامی مالی این تئاتر است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc1sq0.2bqi18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما