تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
جالب است ۰
عملکرد هفتگی معامله‌گران در بورس تهران بررسی شد

سریال متفاوت بازیگران سهام در زمستان

بورس تهران سومین هفته زمستان را نیز با شرایطی مثبت پشت سر گذاشت و با ثبت ۵ روز صعودی، رشد هفتگی ۴/ ۲ درصدی را تجربه کرد.
سریال متفاوت بازیگران سهام در زمستان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، در این میان همگان با فضای مثبت ایجاد شده در بازار سهام و معامله‌گران خرد نیز با افزایش فعالیت، خالص خرید سهام را برای سومین هفته متوالی به نام خود ثبت کردند. به‌طوری که در هفته منتهی به 19 دی ماه، این گروه از بازیگران سهام، 90 میلیارد تومان نقدینگی در این بازار به چرخش در آوردند. بیشترین خالص خرید هفتگی حقیقی‌ها نیز در نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی مشاهده شد. امری که به رشد بهای نفت در بازارهای جهانی بازمی‌گردد و توجه معامله‌گران را بار دیگر به نمادهای پالایشی جلب کرده است. در عین حال بانکی‌ها و خودرویی‌ها با وجود افت نسبی قیمت سهام زیرمجموعه‌های خود، بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران حقیقی بازار را تجربه کرده‌اند.

  استارت مثبت سهام با غلبه حقوقی‌ها

روز ابتدایی هفته منتهی به 19 دی‌ماه، شاخص کل بورس تهران با رشد 209 واحدی همراه شد. بازگشت شاخص سهام به کانال 161 هزار واحدی در حالی رقم خورد که سهامداران عمده بار دیگر خالص تغییر مالکیت سهام را به نام خود رقم زدند. بر این اساس روز شنبه حدود 62 میلیون سهم به ارزش 436 میلیون تومان در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته نشان از توجه ویژه سهامداران عمده به خرید نمادهای کامودیتی‌محور بازار داشت. به‌طوری‌که خریدهای حقوقی‌ها در گروه‌های معدنی، فلزی و پتروپالایشی به انتقال 9/ 10 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتهی شد.در این میان بخش‌عمده‌ای از خریدهای مزبور به جمع‌آوری سهام معدنی و پتروشیمی تعلق داشت که هر کدام به ترتیب خالص خرید حدود 4 میلیارد تومانی و 3 میلیارد تومانی را از سوی سهامداران حقوقی تجربه کردند. فلزی‌ها نیز در این روز شاهد جابه‌جایی 3/ 2 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار بودند.

بیشترین خرید صورت گرفته از جانب سهامداران عمده در نماد شرکت داده‌گستر عصر نوین بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید این معامله‌گران در «های‌وب» به حدود 4 میلیارد تومان رسید. 6 میلیون سهم مزبور توسط بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه لوتوس پارسیان خریداری شد. نماد معاملاتی بانک ملت نیز با ثبت خالص خرید بیش از 3 میلیارد تومانی از سوی سهامداران عمده از دیگر نمادهای مورد توجه در بازار روز شنبه بود. در این نماد نیز 2میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. در مجموع نمادهای بانکی اما حدود 5/ 9 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان بانک پاسارگاد در صدر خرید معامله‌گران حقیقی بازار قرار داشت؛ به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وپاسار» بالغ بر 69 میلیون سهم و به ارزش 10میلیارد تومان بود. در این گروه بانک صادرات نیز با خرید 100هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات روبه‌رو شد. سرمایه‌گذاری سمند نیز به‌عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه اقدام به خرید 300هزار سهم کرد. این در حالی است که پست بانک ایران با عرضه بیش از 3میلیون سهمی توسط شرکت پرشیان فولاد مواجه شد. خودرویی‌ها از دیگر گروه‌های مورد توجه معامله‌گران حقیقی بودند و خالص خرید 3/ 4 میلیارد تومانی از سوی این گروه از معامله‌گران را تجربه کردند. در این گروه، نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو از جمله نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در معاملات روز شنبه بود. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به حدود 5 میلیارد تومان رسید. سهامدار عمده «خودرو» یعنی سرمایه‌گذاری سمند به عرضه خود در این نماد ادامه داد و طی معاملات روز شنبه 10میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.
  توجه حقیقی‌ها به نمادهای بانکی

طی معاملات روز یکشنبه، شاخص سهام به روند صعودی خود ادامه داد و 168 واحد رشد کرد. سهامداران خرد بازار به واسطه خریدهای پرحجم در نمادهای بانکی، جابه‌جایی‌ها را در معاملات روز یکشنبه در اختیار گرفتند. بر این اساس در معاملات این روز حدود 27 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بیشترین نگاه سهامداران خرد در این روز به نمادهای گروه بانکی بود و خالص خرید 42 میلیارد تومانی را ثبت کرد. در این گروه خالص خرید حقیقی‌ها در نماد بانک ملت به بیش از 22میلیارد تومان رسید. دو سهامدار عمده «وبملت» اقدام به عرضه سهام این نماد بانکی کردند. بر این اساس 10میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و 5/ 1 میلیون سهم نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه شد.

پست بانک نیز از دیگر نمادهای این گروه بود که خرید قابل‌توجهی از سوی سهامداران خرد را تجربه کرد. بر این اساس طی معاملات روز یکشنبه، خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به حدود 9 میلیارد تومان رسید. بانک تجارت نیز با جابه‌جا‌یی 5/ 5 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌ها همراه شد. حدود 18میلیون سهم «وتجارت» از سوی سهامدار عمده یعنی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران عرضه شد. این در حالی است که بانک خاورمیانه خرید 6/ 1 میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری سمند را تجربه کرد.

در آن‌سوی بازار، سهامداران عمده به خرید سهام نمادهای گروه پتروشیمی و پالایشی تمایل نشان دادند. در صدر این خریدها، جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری صنایع‌ شیمیایی ‌ایران قرار داشت که با خالص خرید بیش از 3میلیارد تومانی حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شد. خرید 2میلیون سهم ‌«شیران» از سوی شرکت بازرگانی وخدمات بندری ایران، 250هزار سهم از سوی گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و 100هزار سهم توسط شرکت رفاه‌اندیش سرمایه انسانی صنعت ومعدن در زمره فعالیت‌های سهامداران عمده این نماد معاملاتی بود.  در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین خرید ثبت‌شده از سوی سهامداران عمده در نماد پالایش نفت اصفهان بود. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به حدود 3میلیارد تومان رسید.
  پالایشی‌ها در صدر خرید سهامداران خرد

معاملات روز دوشنبه با رشد 1048 واحدی (معادل 65/ 0 درصد) به پایان رسید. در این میان سهامداران خرد برای دومین روز متوالی، به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و خالص تغییر مالکیت 50 میلیارد تومانی را رقم زدند. در این روز، به دنبال جهش بهای نفت در اولین روز هفته بازارهای جهانی، نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی با بیشترین خالص خرید (معادل 20 میلیارد تومان) از سوی حقیقی‌ها همراه شدند.  در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت تبریز قرار داشت. خالص خرید این معامله‌گران در «شبریز» به حدود 9میلیارد تومان رسید. پالایش نفت بندرعباس نیز با تداوم خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که این صندوق در معاملات روز دوشنبه حدود 100هزار سهم «شبندر» را خریداری کرد. در این روز گروه رایانه نیز با خالص تغییر مالکیت حدود 9 میلیارد تومانی مورد اقبال حقیقی‌ها قرار گرفت. در این گروه نماد معاملاتی شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقیقی را تجربه کرد و حدود 5/ 4میلیون سهم به ارزش بیش از 7 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی منتقل شد. در این گروه، سرمایه‌گذاری سرآمد اندوخته‌سازان‌فردا به‌عنوان سهامدار عمده «سپ» اقدام به عرضه 3میلیون و 200هزار سهم کرد. کارت اعتباری ایران‌کیش نیز دیگر نماد رایانه‌ای بود که با عرضه از سوی سهامداران عمده روبه‌رو شد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، 5میلیون سهم «رکیش» را عرضه کرد. این در حالی است که تجارت الکترونیک پارسیان با خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو‌ شد. سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس به‌همراه بیمه پارسیان در مجموع 60هزار سهم «رتاپ» را خریداری کردند. زیرمجموعه‌های گروه خودرو و ساخت قطعات نیز طی معاملات روز دوشنبه، شاهد تغییر مالکیت 6/ 6 میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها بود. در این گروه شرکت ایران‌خودرو شاهد عرضه 5میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری سمند بود. این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در نماد مهرکام‌پارس نیز اقدام به فروش 3میلیون سهم کرد.
  پشت کردن حقیقی‌ها به سهام بانکی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه، رشد 1644 واحدی را ثبت کرد. سهامداران خرد معاملات روز سه‌شنبه را نیز با خریدهای پرحجم خود سپری کردند. به این ترتیب سومین روز متوالی با خالص خرید مثبت این گروه از بازیگران ادامه یافت. بر این اساس طی معاملات این روز، در مجموع 11 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه گروه چند رشته‌ای صنعتی با جابه‌جایی 7/ 16 میلیارد تومانی به ثبت رسید. پتروشیمی‌ها نیز در این روز مورد اقبال از سوی سهامداران خرد قرار گرفته و خالص تغییر مالکیت 7 میلیارد تومان را تجربه کردند.  در میان شرکت‌های بورسی اما بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد در نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به ثبت رسید؛ به‌طور‌ی‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به بیش از 14میلیارد تومان رسید.  در این میان اما خلاف روند چند هفته اخیر، خبری از خرید پرحجم حقیقی‌ها در نمادهای بانکی نبود و این صنعت شاهد جابه‌جایی 31 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و پاسارگاد بیشترین خالص خرید حقوقی در مجموع شرکت‌های بورسی معاملات سه‌شنبه را تجربه کردند.  طی معاملات این روز در نماد «وبملت» شاهد جابه‌جایی 49میلیون سهم به ارزش 13 میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار بودیم. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به‌عنوان حقوقی فعال در «وبملت»، به خرید 2میلیون سهم پرداخت.  بانک صادرات نیز شاهد جابه‌جایی 11میلیارد تومانی به سمت حقوقی‌ها بود. در این میان 500میلیون سهم مزبور توسط سرمایه‌گذاری خوارزمی جمع‌آوری شد. به این ترتیب «وخارزم» درصد مالکیت خود در نماد «وبصادر» را به 93/ 3درصد رساند. همچنین در این روز گروه مالی سپهرصادرات نیز بیش از 65میلیون و 500هزار سهم «وبصادر» را خریداری کرد. 100هزار سهم دیگر را نیز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات خریداری کرد.
  چهارمین خرید متوالی حقیقی‌ها

طی آخرین روز معاملاتی هفته مورد بررسی، شاخص سهام ضمن ثبت رشد 5/ 0 درصدی، در یک قدمی ورود به کانال 165 هزار واحدی قرار گرفت. در این روز حقیقی‌ها به خریدهای خود ادامه دادند و خالص تغییر مالکیت 5/ 2 میلیارد تومانی را ثبت کردند. بیشترین خالص خرید این بازیگران در نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات به میزان 2/ 4 میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که خودرویی‌ها در این روز، شاهد افت قیمت سهام خود بودند. در این گروه، شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا اقدام به خرید یک میلیون سهم «خساپا» کرد.  پالایشی‌ها با خالص تغییر مالکیت 5/ 1 میلیارد تومانی از دیگر گروه‌های مورد توجه حقیقی‌ها طی معاملات روز چهارشنبه بودند. در این گروه شرکت پالایش نفت شیراز شاهد خرید 218 هزار سهمی از سوی شرکت بیمه مرکزی بود.  بانکی‌ها اما از سوی معامله‌گران حقوقی مورد حمایت قرار گرفتند. در این گروه روز چهارشنبه شاهد خرید 5/ 1 میلیون سهم «وبملت» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت و 191 هزار سهم «وخاور» توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن بودیم. در نماد معاملاتی بانک پارسیان اما شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر اقدام به عرضه 230 میلیون سهم این بانک کرد. این عرضه اما از سوی شرکت فراز‌و‌فرود اقتصاد آینده خریداری شد. گروه مالی بانک پارسیان نیز در این روز معاملاتی، 226 هزار و 51 سهم «وپارس» را به پرتفوی خود افزود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccesq0.2bqix8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین