تاریخ انتشار :جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابقا شد

روز سه شنبه، 18 دی ماه 1397، جلسه شورای عالی بورس به ریاست دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل این وزارتخانه تشکیل و با اتفاق آرا دکتر شاپور محمدی برای یک دوره 30 ماه دیگر به عنوان سکاندار بازار سرمایه برگزیده شد.

پیشنهاد دو طرح برای مردمی کردن بورس/طراحی اوراقی با بازدهی ریالی و ارزی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه دو طرح به دولت برای افزایش مشارکت مردم در بورس اوراق بهادار و اقتصاد ملی خبر داد. دکتر محمدی پیشنهاد دوم را برای مشارکت دادن مردم در بورس و اوراق بهادار، فروش اوراق هیبریدی یا ترکیبی در بازار سهام با بازده ریالی و ارزی عنوان کرد و گفت: معتقدیم برای پروژه‌هایی که بازده و فروش ارزی دارند، این راهکار قابل اجرا است و دولت در محاسبه نرخ سود این اوراق با معیار نرخ بهره بین بانکی لندن لایبور  + Xدرصد برای این اوراق طراحی کند و این معیار به تصویب جلسه سران سه قوه برسد که نرخ بازده این اوراق لایبور + ایکس چقدر باشد. اگر دولت دسترسی به بازار ارز دارد و با مصوبه سران سه قوه باشد، این طرح یعنی اوراق هیبریدی با بازده ارزی و ریالی قابل اجرا است و اگر دولت دسترسی به ارز نداشت، بازده ریالی این اوراق به صورت 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ سپرده بانکی به مردم پرداخت شود.

شفافیت؛ سرلوحه فعالیت های ارکان بازار سرمایه

دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، به همراه سایر اعضای هیات مدیره این سازمان با حضور در شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از بخش های مختلف این شرکت بازدید کردند. دکتر محمدی در این بازدید اظهار داشت: دقت، شفافیت و کارایی از اصول بازار سرمایه بشمار می آیند که سرلوحه فعالیت های تمام ارکان این بازار از جمله شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه است. غلامرضا ابوترابی در خصوص عملکرد شرکت مدیریت دارایی بازار سرمایه اعلام کرد: ارزش مجموع صکوک منتشره از ابتدای تاسیس شرکت تا آذر ماه 1397، بالغ بر 279 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 27 مورد آن مجموعاً به ارزش 36 هزار میلیارد ریال سررسید شده و 35 مورد مابقی در حال معامله است.

بازنگری 2 دستور العمل مهم در دستور کار سازمان بورس

معاون نظارت بر بورس ‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از بازنگری دو دستورالعمل مهم خبر داد و عنوان کرد: شرایط اقتصادی که محصول نوسانات نرخ ارز بود سال پر فراز و نشیبی برای بازار سرمایه رقم زد. حسن امیری با بیان اینکه بخش مهمی از عملکرد شرکت ها وابسته به نرخ ارز است، افزود: در بازار سرمایه ما صنایع مختلفی حضور دارند و میزان تاثیرپذیری این صنایع از تغییر نرخ ارز متفاوت است. بدیهی است که عملکرد مالی شرکت های صادرات محور با شرکت هایی که بخش عمده فعالیت آنها داخل کشور است، تفاوت دارد. در تکانه های ارزی و  محدودیت ها، انتقال پول برای هر دو گروه، چگونگی تامین مواد اولیه برای شرکت های واردات محور و نحوه فروش و حمل کالا برای شرکت های صادرات محور اهمیت دارد.

حل چالش نقدشوندگی با توسعه ابزارها

روز دوشنبه، هفدهم دی ماه سی و دومین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تحت عنوان راهکارهای توسعه بازار سرمایه با حضور سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل این کانون‌ و عضو شورایعالی بورس، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران و امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد. در این مراسم علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران، ضمن بیان اینکه مجموعه بازار سرمایه در کانون نهادهای سرمایه گذاری خلاصه شده و در واقع همه فعالین بازار سرمایه با این کانون در ارتباط هستند، گفت: سعی کردیم همواره از نظرات کانون نهادها و کانون کارگزاران بهره برداری کنیم.

کدال، نقطه عطف تصمیم سازی صحیح سیاست گذاران کشور

امیر هامونی در سی و دومین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به طرح جدید سازمان ملل در خصوص بورس‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس طرح جدید سازمان ملل بورس‌ها باید هدف پایداری در زمینه‌هایی همچون مدیریت منابع آبی، اشتغال و ... را مدنظر قرار دهد و تنها به مساله شفافیت و نقدشوندگی توجه نکنند. ما نیز بر اساس ظرفیت‌های سامانه کدال می‌توانیم بحث «پایداری» را به موازات ارتقای شفافیت و کارایی بازار سرمایه پیش ببریم. چراکه اطلاعات موجود در سامانه کدال می تواند با شاخص سازی و تحلیل دیتاهای به روز، به تصمیم سازی صحیح سیاست گذاران کمک کند.

نقش بی بدیل بازار سرمایه در حل چالش های اقتصادی

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورایعالی بورس در سی و دومین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اظهار داشت: چالش هایی که اقتصاد کشور با آن مواجه است چشم مدیران و سیاست گذاران اقتصادی را به اهمیت بازار سرمایه باز کرده است. بن بست شبکه پولی، عدم شفافیت، نقدینگی و بسیاری از مسایل دیگر باعث شده صاحب نظران اقتصادی به این نتیجه برسند که بدون توسعه بازار سرمایه اقتصاد کلان کشور راه به جایی نخواهد برد. از همین رو است که برای اولین بار در تاریخ، سران سه قوه و بسیاری از مدیران ارشد از ضرورت توسعه این بازار می گویند.

بین المللی شدن نهادهای بورسی، نقطه عطف جذب خارجی ها

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در گفتگو با "سنا" در خصوص زمینه های جذب سرمایه گذاری خارجی و همکاری های مشترک بین ایران و دیگر کشورها توضیح داد. حسین فهیمی با تأکید بر اینکه ایران پتانسیل های بسیاری برای سرمایه گذاری دارد، گفت: ایران انبوهی پروژه در زمینه های مختلف دارد. به عنوان مثال در بورس 40 صنعت از بانکداری و بیمه گرفته تا شرکت های خدماتی و پیمانی و صنعتی و معدنی فعالیت می کنند که با محدودیت منابع مواجه اند.

استقبال فعالان حرفه ای بازار از ابزار معاملاتی آتی سبد سهام

معاون بازار بورس تهران گفت: راه اندازی معاملات قراردادهای آتی سبد سهام با استقبال سرمایه گذاران همراه شد، به طوریکه طی 16 روز کاری ارزش معاملات آن از 100 میلیارد ریال عبور کرده است. سید مهدی پارچینی اظهار داشت: بر طبق آمار بین المللی،  60 درصد از معاملات بازارهای مشتقه مربوط به آتی شاخص است. لذا بورس تهران به عنوان بورس پیشتاز در توسعه ابزارهای مشتقه، با معرفی قراردادهای آتی سبد سهام، جایگزین مناسبی برای قراردادهای آتی شاخص طراحی و اجرایی کرد.

معاملات آنلاین ؛ نقطه عطف بازار سرمایه

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین، توسعه بازار سرمایه را منوط به ایجاد زیرساخت های لازم و عمق بخشی به بازار دانست و با بیان  اینکه حضور فیزیکی در ایجاد اعتماد و ارتباط با مردم بسیار مؤثر است و گفت: باید تعداد کانترهای پذیرش در اقصی نقاط کشور فعال شده و تعداد کاربران افزایش یابد. اسماعیل فوادیان با  تاکید بر گسترش معاملات آنلاین به عنوان روشی موثر در توسعه بازار سرمایه افزود: هرچند با توجه به بالا رفتن سطح سواد مالی فعالان بازار می‌توان معاملات آنلاین را نقطه عطفی در نظر گرفت، اما برای انجام معاملات آنلاین هم لازم است در سراسر ایران دفاتر کارگزاری وجود داشته باشد تا افراد برای استفاده از این امکان ترغیب شوند. البته باید روال اداری کار از جمله  شناسایی و احراز هویت  انجام گرفته و سپس وارد سامانه شوند.

ابزارهای جدید، کلید توسعه بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد، ابزارهای جدید بازار سرمایه را در مسیر توسعه بازار خواند و گفت: ابزارها به جهت ماهیت و سبک معامله، نوع ریسک و مدیریت ریسک سهامی که در تملک سرمایه گذار است، می توانند به روش های خود به عنوان کلید توسعه بازار به کار گرفته شوند. جواد عشقی نژاد، تحلیل بازار در روزهای اخیر را نیازمند روشن شدن چند مساله از جمله لایحه بودجه و نرخ برابری ارز دانست و گفت: خوشبختانه بودجه 98 از سوی رئیس جمهور به مجلس ارائه شده است و تصویب نهایی آن در مجلس می تواند به نگاه سرمایه گذار در بازار و رفع ابهامات کمک کند.

سهم اوراق مالی اسلامی در لایحه بودجه 98

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، نوآوری، پویایی، تقویت تدارک وسیع و گسترده منابع مالی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و همچنین در نظرگرفتن افق زمانی سرمایه گذاران و سطح ریسک آنها را مشخصه بارز تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار اسلامی دانست. به گفته غلامرضا ابوترابی، امروزه با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و بالابودن نرخ سود اوراق نسبت به سود بانکی، شاهد استقبال بیشتر سرمایه گذاران نسبت به اوراق بهادار اسلامی هستیم به طوری که این امر می تواند سرمایه های عظیم ملت را تجمیع کرده و به رونق تولید ملی بینجامد.

نمایشگاه در فرهنگ سازی عمومی جهشی عمل کرده است

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس، روند کلی برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را به لحاظ کمی و کیفی در دوره های اخیر رو به رشد توصیف کرد و گفت: این نمایشگاه تخصصی توانسته است به تدریج جایگاه مناسبی در فضای رسانه ای کشور پیدا کند. شهاب الدین شمس اظهار داشت: با رسانه ای شدن دستاوردهای نمایشگاه و معرفی مفاهیم بازار به زبان ساده، ارتباط دو سویه ای با عامه مردم نیز در حال شکل گیری است که این تحول به نوبه خود فرهنگ سازی در بازار سرمایه را تسهیل خواهد کرد. این اتفاق از  فاینکس 2018 پررنگ تر شده و انتظار می رود در2019 هم تقویت شود.

روند تعادلی مثبت در انتظار بورس

مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان با اشاره به عبور شاخص کل از سطوح حمایتی گذشته بیان کرد: طی دو ماه اخیر افت شدید نرخ ارز در بازار داخلی، افت قیمت کالاهای مهم در بازارهای جهانی و ابهام در خصوص روند شرکت ها در شرایط تحریمی باعث شد تا شاهد روند اطلاح قیمتی پرشتابی در بازار سهام باشیم. به گفته روشنک حسین زاده نیک، به نظر می رسد بازار سرمایه تا پایان سال یک روند متعادل و روبه بالا را تجربه کند. این موضوع بدان معنا نیست که انتظار صعود 6 ماهه ابتدای سال را داشته باشیم بلکه باید در انتظار صعود در مسیر آرام را در نظر بگیریم.

بازار سرمایه؛ موتور توسعه اقتصاد کشور

رئیس هیأت مدیره کانون کارگزاران، بازار سرمایه را موتور توسعه اقتصاد کشور خواند و گفت: در چند سال اخیر نقش بورس در تامین مالی شرکت ها به ویژه شرکت های تولیدی پررنگ تر شده است. فرزام ابوعلی خاطرنشان کرد: به لحاظ بین المللی نیز قیمت کامودیتی ها، نفت، نرخ ارز، بودجه 98 ، تحریم ها و مواردی از این قبیل ، همه نکاتی است که باعث می شود حجم فروش شرکت های صادرات محور تحت تاثیر قرار بگیرد؛ به ویژه اینکه در اقتصاد تورمی همیشه شاخص بورس رشد داشته است.

افق بلند مدت جایگزین دید کوتاه مدت

مدیر سرمایه گذاری شرکت توسعه گوهران امید، ضمن تشریح رابطه بین نرخ سپرده، نرخ پس انداز و جریان نقدینگی در بازارها گفت: واقعیت این است که دولت در فکر کنترل تورم است؛ چراکه در شرایطی که همه فکر می کردند که ممکن است بانک ها به سمت افزایش نرخ سپرده ها و تسهیلات بروند تا نقدینگی را جمع کنند، بانک مرکزی عکس آن عمل کرد و سیاست کاهش را در پیش گرفت. غلامرضا جواشی، با بیان اینکه سیاست های جدید  بانک مرکزی در راستای کاهش سرعت گردش پول است، گفت: کاهش سرعت گردش پول ثبات قیمت ها را در پی خواهد داشت و با این شیوه تورم کنترل می شود، اما باید به این سوال ها نیز پاسخ داد که آیا ثبات اقتصادی پدید می آید یا این که به رکود هم دامن زده می شود؟ و همچنین نقدینگی های خرد به سمت کدام بازار متمایل می شود؟

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdchxvnk.23niwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین