تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۹
جالب است ۰
شرکت ملی نفت بزودی عرضه نفت خام در بورس انرژی را با چارچوبی تازه از سر می‌گیرد. این شرکت چارچوب تازه‌ای برای دریافت مجوزهای لازم با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طراحی کرده که ساختار جدید هم اکنون در مرحله دریافت مجوزهای قانونی است.
عرضه نفت خام در بورس انرژی با چارچوبی تازه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،وزارت نفت در این باره توضیحاتی را در قالب بیانیه‌ای اعلام کرده است. به این ترتیب که «فرآیند عرضه نفت خام در بورس، به دو عامل بستگی دارد: عامل نخست عرضه‌کننده است، یعنی شرکت ملی نفت ایران و عامل دوم آمادگی کافی خریداران که البته بخش مهمی از عامل دوم خود متأثر از موفقیت خریداران در یافتن مقصد نهایی و ارائه ضمانتنامه‌های معتبر بانکی است. شرکت ملی نفت ایران پس از عرضه آزمایشی یک میلیون بشکه نفت خام مرغوب صادراتی به صورت آزمایشی در بورس، نسبت به برگزاری نشست‌های همفکری با خریداران بالقوه و متقاضیان بخش خصوصی اقدام کرد تا ضمن بهره‌مندی از دیدگاه‌های ایشان، در هرچه بهتر شدن ساختار عرصه‌های آینده، سازوکارهایی مؤثر در حوزه سازمان‌های مرتبط با این موضوع (نظیر بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) را در دستور کار قرار داد. در ادامه چارچوب تازه‌ای برای دریافت مجوزهای لازم با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طراحی شد که ساختار جدید هم اکنون در مرحله دریافت مجوز‌های قانونی است. در پایان تأکید می‌شود که شرکت ملی نفت ایران با جدیت در حال پیگیری موضوع است و بزودی نسبت به عرضه نفت خام در بورس انرژی در قالب ساختار جدید اقدام خواهد کرد.»

تاکنون در دو مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی انجام شده که در مرحله نخست فروش نفت (6 آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد، اما هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به نرخ بشکه‌ای 74 دلار و 85 سنت به فروش رسید. همچنین در دومین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی (20 آبان) نیز 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه‌ای 64 دلار و 97 سنت معامله شد. سومین مرحله عرضه نفت خام در بورس با مجوز لازم از سران سه قوه اخذ شده تا سه میلیون بشکه نفت در بورس به شکل 100 درصد ریالی به فروش برسد. شیوه فروش نفت در بورس انرژی تا مرحله دوم 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی بوده، اما با توجه به درخواست‌ها و پیشنهادات مطرح شده قرار است از این پس امکان خرید به شکل 100 درصد ریالی نیز فراهم شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf0xdj.w6d0cagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین