تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
جالب است ۰
مدیرعامل تأمین سرمایه امید مطرح کرد:

جذابیت های بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی

اگر روند قیمتی نرخ ارز را با روند شاخص بورس تهران در نظر بگیریم، مشاهده می شود که همواره افزایش نرخ ارز با تأخیر زمانی در بازار اثر گذاشته است.
جذابیت های بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،حبیب رضا حدادی، مدیر عامل و عضو هیأت مدیره شرکت تأمین سرمایه امید، با اشاره به روند بازار و جذابیت آن نسبت به بازارهای موازی ابراز داشت: اگر روند قیمتی نرخ ارز را با روند شاخص بورس تهران در نظر بگیریم مشاهده می شود که همواره افزایش نرخ ارز با تأخیر زمانی در بازار اثر گذاشته است. علت این امر آن‌ است که بخش عمده سهام شاخص‌ ساز بازار سرمایه صادرات محور هستند که قیمت تسعیر ارز به طور مستقیم بر مبلغ فروش آن ‌ها تاثیر می‌گذارد یا شرکت ‌هایی غیرصادرات محور هستند که مبنای محاسبات بهای تمام شده یا فروش آن‌ها بر مبنای نرخ ارز صورت می‌گیرد.

وی در ادامه بیان داشت: بنابراین قیمت ارز به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سودآوری تمامی شرکت‌ها و در نتیجه پیش‌بینی سود آن‌ها تاثیرگذار است. زمانی که قیمت ارز با نوسان همراه می‌شود، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به اثرات آن بر وضعیت مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس در میان‌مدت و بلندمدت توجه می کنند و در نهایت تصمیم به معامله می‌گیرند. علاوه بر این، شاخص کل بازار سرمایه با نرخ تورم شاخص مصرف‌کننده که خود این موضوع نیز از نوسان قیمت ارز متاثر می شود، در ارتباط است.

حدادی ادامه داد: پس از تصمیم دولت آمریکا بر خروج یک طرفه از برجام و تهدید شرکت‌ها و دولت‌ها به تحریم اقتصادی و همچنین تلاش برای کاهش فروش نفت ایران، برخی از متغیرهای اقتصادی مانند نرخ ارز و شاخص تورم از اواخر سال 1396 با افزایش همراه شد که با تاخیر زمانی تاثیرات خود را بر شاخص بازار سرمایه گذاشت! به طوری که شاخص کل از حدود 96 هزار واحد در ابتدای سال 1397 به بالاترین عدد تاریخی خود یعنی بیش از 195 هزار واحد رشد کرد. پس از تلاش تیم اقتصادی دولت و تصمیمات صحیح، نوسانات بازار ارز محدود شد.

مدیر عامل تأمین سرمایه امید گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط بازار ارز و روند تورم، که از ثبات خوبی برخوردار شدند انتظار می ­رود شاخص کل از کف حمایتی خود پایین تر نیاید. از طرف دیگر، با توجه به تجربه نوسانات در بازارهای موازی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر که فعالان آن بازارها را با ریسک بالایی مواجه کرد، فعالیت در بازار سرمایه با ابزارهای مالی متنوع و کارآمد برای سرمایه‌گذاری معقول‌تر به نظر می‌رسد.

وی در خصوص گزارش های دوازده ماهه و تأثیرات آن بر بازار خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه در آخرین گزارش‌ های منتشره از سوی ناشران، نوسانات دلار و تورم لحاظ شده است و شفافیت بالاتری نسبت به محیط کسب و کار در اختیار سرمایه گذاران می گذارد و آنها را نسبت به ارزنده بودن برخی از سهم ها مطمئن کرده است، می توان نتیجه گرفت گزارش‌ها در زمان صعود شاخص، تأثیر مثبت داشته‌اند.

حدادی افزود: در زمان نوسانات منفی و اصلاح بازار نیز گزارش‌ها، با ارائه اطلاعات شفاف، انتظارات منفی و رفتار هیجانی سرمایه گذاران را تعدیل می ­کند و با بازگرداندن اعتماد به آنها، از کاهش بیشتر قیمت سهام ارزنده بازار جلوگیری می کند. در مجموع، گزارش ها می‌ توانند باعث افزایش شفافیت اطلاعاتی، کاهش ریسک، کاهش رفتارهای هیجانی و بنابراین کاهش نوسانات شدید شوند و بازار را با ثبات بیشتر همراه کنند.

مدیر عامل تأمین سرمایه امید، با اشاره به بازگشت حقیقی ها به بازار اشاره داشت: همواره نوسانات شدید در بازارهای موازی موجب می شود افراد حقیقی که توان تحمل زیان آن را ندارد، نسبت به خروج از این بازارها و حرکت به بازارهای با ثبات تر اقدام کنند. از طرف دیگر، اصلاح و جذاب شدن قیمت‌ها در بازار سرمایه، تمایل حقیقی‌ها برای ورود و خرید سهام را بیشتر کرده است. در صورت ادامه وضعیت سایر بازارها، انتظار می‌رود فعالیت حقیقی‌ها در بازار سهام افزایش یابد و بیشتر شدن سهم آنها موجب افزایش فرهنگ سرمایه گذاری، کاهش فعالیت­های سفته بازانه و افزایش تأمین مالی ناشران و ثبات در سایر بازارهای مالی کشور می شود.

وی در ادامه به بررسی چشم انداز روند قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها در سال 2019 پرداخت و گفت:انتظار می‌رود مسائل مهمی همچون درگیری ‌های منطقه‌ای، جنگ‌های تجاری و... در مجموع باعث کاهش سرعت رشد اقتصاد جهان شود که به طور مستقیم باعث کاهش تقاضا و کاهش قیمت کالاهای اساسی مثل فلزات و نفت می‌شود. از طرف دیگر، هر چند شاخص دلار در دو سال گذشته افزایش یافته است، پیش بینی تحلیلگران بازارهای جهانی بر این است که در سال 2019 ارزش دلار کاهش یابد که اثر افزایشی بر قیمت کالاهای اصلی، نفت و طلا خواهد داشت. برآیند این دو اثر تعیین‌کننده مسیر قیمتی کالاهای اصلی و نفت خواهد بود ولی در مورد طلا، هر دو عامل ذکرشده می تواند تأثیر افزایشی را داشته باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdkn0o.yt0z96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما