تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۱
جالب است ۰
فرابورس ایران معاملات دیروز را با رشد شاخص کل پشت سر گذاشت. در بازگشایی آرام و مثبت بازار جهانی، استقبال سهامداران فرابورسی از سهام زنجیره فولادی بیشترین نقش را در تداوم رشد نماگر این بازار داشت.
رشد قیمت در بازارهای فرابورسی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، دیروز با وجود تاثیر منفی نماد دو شرکت بزرگ پتروشیمی شاخص کل فرابورس 4 واحد دیگر افزایش یافت و در بالاترین سطح از ابتدای آذر قرار گرفت. در نقطه مقابل، افت متوسط قیمت اوراق خزانه، نرخ سود موثر در این بازار را به کمترین سطح از فروردین ماه رساند. از طرفی، تداوم حرکت رو به پایین‌ منحنی بازده اوراق خزانه نشان از کاهش بازده مورد انتظار بازار و تنزل تورم انتظاری است.

سبزپوشی سهام فلزات

چنان که گفته شد بخش عمده رشد شاخص در معاملات دیروز مرهون تحرکات مثبت در نماد شرکت‌های گروه‌های فلزی و معدنی فرابورس بود. گروه فلزات در این روز ضمن جذب بیشترین نقدینگی در بین صنایع فرابورسی، با افزایش 4/ 1 درصدی متوسط قیمت مواجه شدند. گروه معدنی هم با تک‌نماد سنگ آهن گهرزمین رشد 2/ 1 درصدی شاخص را تجربه کرد و در رشد شاخص فرابورس اثر مثبت خود را بر جا گذاشت. در مجموع، بیش از یک‌چهارم جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم طی روز گذشته در سهام گروه فلزات و معدنی فرابورس گردش پیدا کرد. برآیند این تحرکات سبب شد تا نماد شرکت‌های ذوب آهن اصفهان در کنار فولاد هرمزگان، سنگ آهن گهرزمین، هلدینگ معدنی خاورمیانه و فولاد ارفع در صدر فهرست نمادهای حامی شاخص قرار بگیرند و تاثیر فزاینده بیش از 9 واحدی در ارتقای شاخص ثبت کنند. در نقطه مقابل اما نماد دو شرکت پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس با تاثیر منفی 5/ 5 واحدی مانع از رشد بیشتر شاخص شدند. علاوه بر سهام پتروشیمی، متوسط قیمت در سهام گروه پالایشی هم طی روز گذشته افت کرد تا در جمع گروه‌های اصلی فرابورس شاهد دومین افت متوالی قیمت در سهام پالایشی باشیم. تغییر مبنای قیمت‌گذاری لوبکات تولیدکنندگان روانکار-شرانل- از عوامل اثرگذار بر فشار عرضه در نمادهای وابسته و سرایت فضای منفی بر کل گروه پالایشی طی دو روز اخیر ارزیابی می‌شود.  با وجود افت قیمت در دو گروه پتروشیمی و پالایشی اما جو مثبت معاملات دیروز به افزایش متوسط قیمت در 16 گروه فرابورسی منجر شد. عنوان بیشترین رشد روزانه شاخص به گروه تک‌نمای محصولات کاغذی تعلق گرفت که افزایش 4 درصدی قیمت را ثبت کرد. گروه خرده‌فروشی با نماد قاسم با رشد 7/ 3 درصدی در رتبه دوم این فهرست قرار گرفت و شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات هم با ارتقای 7/ 2 درصدی مواجه شد و رتبه سوم جدول بیشترین رشد صنایع را به خود اختصاص داد. چنان که ملاحظه می‌شود شاخص اغلب گروه‌های اصطلاحا کوچک فرابورسی طی روز گذشته رشد کرده است. از سوی دیگر، از بین 27 گروه فرابورسی متوسط قیمت در 10 گروه طی روز گذشته تنزل کرد. علاوه بر گروه پتروشیمی که حدود یک درصد افت شاخص را در معاملات روز گذشته تجربه کرد، متوسط قیمت در هر کدام از گروه‌های پیمانکاری صنعتی، واسطه‌گری مالی و حمل نقل به ترتیب 4/ 3، 3/ 1 و یک درصد عقب نشست. همزمان، بررسی جابه‌جایی سهام فرابورسی نشان می‌دهد که رشد شاخص کل در روز گذشته برآیندی از خریدهای نسبتا قدرتمند فعالان حقوقی بازار بوده است. در واقع، سهامداران حقوقی فرابورس در پایان معاملات دیروز حدود 6 و نیم میلیارد تومان سهم را به سبد خود افزودند. این میزان تغییر مالکیت حاصل حضور پررنگ فعالان حقوقی در 20 گروه فرابورسی بود. بیشترین تغییر مالکیت بازار از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی اشخاص حقوقی در تک‌نماد سنگ‌آهن گهرزمین رقم خورد. سهامداران حقوقی همچنین در گروه محصولات کامپیوتری با نماد «مادیرا» بیشتر خریدار سهم بودند. سپس بیشترین خالص خریدهای اشخاص حقوقی در گروه‌ بانکی و پالایشی به ثبت رسید. در سمت دیگر، در گروه‌های انبوه‌سازی اطلاعات و ارتباطات و همچنین گروه زراعت شاهد قدرت‌نمایی سهامداران حقیقی در سمت خرید بودیم.
  تداوم روند صعودی قیمت «اخزا»ها

همسو با رشد شاخص طی روز گذشته شاهد تقویت قیمت در بازار بدهی بودیم. دیروز بیش از نیمی از ارزش کل معاملات فرابورس به اوراق بدهی-اعم از مشارکت و اسناد خزانه- اختصاص یافت. به عبارت دقیق‌تر، از 155 میلیارد تومان پولی که دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش در آمد، حدود 90 میلیارد تومان در نتیجه دست‌به‌دست شدن اوراق خزانه رقم خورد. با افزایش سطح عمومی قیمت اسناد خزانه برای دومین روز متوالی، میزان بازدهی در این بازار رو به کاهش گذاشت و به کمترین سطح از ابتدای سال رسید. متوسط نرخ سود موثر اوراق خزانه در پایان معاملات دیروز با افت 3/ 0 واحد درصدی از رقم 6/ 21 درصد به پایین‌ترین سطح بازدهی از هجدهم فروردین‌ماه، یعنی 3/ 21 درصد تنزل کرد. به نظر می‌رسد نرخ بازده اوراق خزانه با واگذاری مرز روانی 22 درصد قابلیت عقب‌نشینی بیشتر را پیدا کرده است. در این میان، می‌توان ثبات نسبی بازار سهام و ارز و همچنین وجود عدم قطعیت‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی را در مسیریابی سرمایه به سمت اوراق خزانه موثر دانست. ضمن اینکه بازگشت بازار جهانی به شرایط عادی پس از تعطیلات سال نو میلادی از مجرای اثرگذاری بر سهام می‌تواند به‌طور مستقیم در تغییر مسیر قیمت در بازار بدهی موثر واقع شود. با این حال، یکی از علایم صریح قیمت در بازار بدهی کاهش نرخ بازده مورد انتظار است.
کاهش ارتفاع بازده انتظاری

ساختار زمانی نرخ بهره یا همان منحنی بازده اوراق خزانه نیز حاوی نکات جالب توجهی است. دیروز باز هم شاهد حرکت رو به پایین این نمودار بودیم. منحنی بازده نشان می‌دهد که میزان بازدهی برای سررسیدهای بالای یک‌سال در پایان دادوستدهای دیروز بالای 22 درصد است. اما در سررسیدهای پایین‌تر از یک‌سال، غالبا شاهد تنزل نرخ‌های بازدهی به زیر مرز 21 درصد هستیم. با در نظر گرفتن ریسک سرمایه‌گذاری در افق‌های طولانی‌تر و هزینه فرصت بالاتر، طبیعی است که بازده سررسیدهای بالای یک سال بالاتر باشد. در عین حال، تنزل حدود 2 واحد درصدی ارقام بازدهی برای سررسیدهای مختلف طی یک ماه اخیر به خوبی از کاهش سقف انتظاری فعالان بازارها از میزان بازدهی در افق‌های زمانی گوناگون حکایت دارد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjxhex.uqeytzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما