تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۵
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات بازار سهام این روزها تحت تاثیر بودجه ۹۸، افت قیمت نفت و فلزات اساسی(کومودیتی) و نوسانات دوباره بازار ارز و تحولات سیاسی است.
نگاه معامله‌گران بورس به دلار، نفت، سیاست و بودجه ۹۸
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،علیرضا باغانی با اشاره به این که بازار سرمایه از ابتدای امسال تا کنون روزهایی پرتلاطم را به دلیل التهابات اقتصاد کشور پشت سر گداشته است گفت: شاخص بورس از ابتدا سال بیش از 65 درصد رشد کرده و هر چند نظر غالب این است که بازار سرمایه مستقیما از نوسانات نرخ ارز اثر می‌پذیرد، اما این میزان رشد نشان می‌دهد که بورس ما کمتر از نرخ دلار رشد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته گروهی از تحلیل‌گران معتقدند رشد‌های بورس همواره مطابق با دو سوم جهش ارز بوده که اگر تجربه‌های تاریخی را در شرایط کنونی قابل تکرار و ملاک عمل بدانیم، می‌توان این‌گونه نیز تحلیل کرد که رشدهای بورس(رشد شاخص نه قیمت سهام) مطابق با جهش نرخ دلار بوده و افت‌های اخیر بورس هم در همین راستا اتفاق افتاده است.

وی در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه نیز اظهار داشت: سرمایه‌گذاران بازار سهام این روزها چند متغیر مهم را به طور جدی دنبال می‌کنند که از جمله این موارد می‌توان به بودجه 98، افت قیمت نفت و فلزات اساسی(کومودیتی) و نوسانات دوباره بازار ارز و تحولات سیاسی اشاره کرد.

بورس تحت تاثیر تحولات سیاسی

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر تحولات سیاسی بر معاملات بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد مناقشه‌های داخلی ترامپ در آمریکا که کانون آن عدم تصویب بودجه و نزدیک شدن دولت به تعطیلی کامل است و سبب سقوط عجیب بازارهای جهانی شده‌، تا مدتی دست‌کم فشار تبلیغاتی او علیه ایران را کم کند که این موضوع می‌توان به لحاظ روانی برای معامله‌گران در بورس مثبت باشد.

وی افزود: از طرفی موضوع سوریه به عنوان یکی از مناقشات مهم ایران و آمریکا با ادعای جدی خروج آمریکا مواجه و اعلام شده سفارت کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین در این کشورها دایر می‌شود که این موضوع به معنای پایان کشمکش‌های منطقه است.

باغانی اضافه کرد: علاوه بر این کاهش تنش‌ها در یمن نیز به لحاظ روانی در این حوزه، کاهش فشارهای سیاسی یا دست‌کم تبلیغاتی را برای کشورمان به همراه دارد که این موضوع نیز می‌تواند برای آرامش بازار سرمایه مفید باشد، هر چند افق این تحلیل کوتاه‌مدت بنظر می‌رسد.

تاثیر دوگانه کاهش قیمت نفت بر بازار سهام

وی در ادامه اظهار داشت: قیمت نفت نیز در سه ماه گذشته 40 درصد افت کرده که این موضوع برای اقتصاد ایران که همچنان درآمد اصلی آن از محل فروش این طلای سیاه رنگ است، پیام خوبی ندارد و شرکت‌های وابسته به نفت مثل پتروشیمی‌ها نیز در پی این اتفاق با افت قیمت محصولات صادراتی مواجه می‌شوند و البته درآمدهای نفتی کشور هم در سطح پایینی قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود این از منظر سیاسی کاهش قیمت نفت پیامی همچون احتمال تمدید معافیت کشورهای متقاضی خرید نفت ایران از تحریم‌های ایالات متحده را می‌تواند در پی داشته باشد که این موضوع مهمتر از تاثیرات اقتصادی کاهش قیمت نفت است، چرا که نشان می‌دهد احتمالا همچنان بتوانیم، به فروش نفت ادامه دهیم.

بورس تحت تاثیر بازار جهانی کالاها

باغانی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر به هم ریختگی بورس‌های جهانی و پایین ماندن قیمت فلزات اساسی با وجود کاهش ارزش دلار نیز موضوع مهمی است و پیام آن اینست که بورس از محل رشد قیمت نفت و تقویت فلزات اساسی در جهان نباید در انتظار محرکی قوی باشد.

و اما بودجه!

وی با اشاره به ارسال بودجه سال آینده توسط دولت به مجلس در روزهای گذشته نیز اذعان داشت: بودجه 142 هزار میلیارد تومانی سال 98 در حالی سرانجام پس از کش‌وقوس فراوان به مجلس تقدیم شده است که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این بودجه به‌طور کلی انقباضی است، اما تورم دست‌کم 20 درصدی را در سال آتی به دنبال خواهد داشت؛ این موضوع به این معنی که دولت پیش‌بینی توقف موتور تورم را ندارد، اما جهش آن را کمتر از امسال پیش‌بینی کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دلیل پیش‌بینی تورم 20 درصدی تلاش دولت برای کاهش تولید نقدینگی است که افزایش حقوق‌ها را حداکثر 20 تا 25 درصد پیش‌بینی کرده و عدد 8 هزار تومان به عنوان حداقل نرخ ارز نیمایی گمانه‌زنی می‌شود و از طرفی بودجه‌های عمرانی هم تغییر زیادی نداشته است. ضمن این که در بودجه 98 هر چند افزایش نرخی برای حامل‌های انرژی دیده نشده، اما درآمد اصلی دولت، همچنان مبتنی بر فروش نفت است.

وی تصریح کرد: با این توضیح اگر مجلس این بودجه را تصویب کند و همچنان فروش نفت به میزان فعلی ادامه پیدا ‌کند، می‌توان به سقف تورم 20 درصدی در پایان 98 دلخوش کرد. ضمن این که نکته دیگر در این رابطه این است که فشار اقتصادی در برهه کنونی سبب دخالت مجدد دولت در فضای کسب و کار شرکت‌ها نشده است. البته برای اثبات این ادعا باید منتظر افشای جزئیات بخش‌های درآمدی بودجه بود، اما در مقطع فعلی خبری از افزایش حق انتفاع معادن یا رشد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ( نرخ خوراک امسال به میزان سه سنت رشد کرده بود و مبنای محاسبه آن ارز نیمایی شده بود) نیست و سیاست‌های مالیاتی هم دست‌کم برای شرکت‌ها به‌طور انقباضی در نظر گرفته نشده است.

باغانی اظهار داشت: هر چند برای اظهار نظر درباره بودجه باید منتظر ارائه جزئیات آن در روزهای پیش رو بود، ولی آنچه که مسلم است اینست که بودجه 98 هرچند تلاش کرده سیاست‌های انقباظی دولت را به نمایش بگذارد، اما تورمی است.

بورس و دلار

وی در ادامه افزود: هر چند نرخ دلار نیز به عنوان متغیری بسیار اثرگذار بر اقتصاد ایران این روزها در یک سیر نزولی نسبت به روزهای پرتلاطم شهریورماه قرار گرفته و پس از سه ماه توانسته خود را به کانال 10 هزار تومانی رسانده و تثبیت کند؛ اما در هفته گذشته اظهارات رئیس جمهور در جلسه تقدیم بودجه نگرانی‌ها را به بازار ارز برگرداند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjihex.uqey8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین