تاریخ انتشار :جمعه ۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۶
جالب است ۰
اولین هفته زمستان با رونق معاملات آغاز شد؛

هدایت مجدد نقدینگی به سمت بورس

تالارشیشه ای هفته اول زمستان را با بازدهی ۱.۵ درصدی به پایان رساند. در همین راستا ارزش معاملات نیز در مدت مزبور از مرز یک هزار میلیارد تومان عبور کرد. انتشار جزییات بودجه ۹۸، اصلاح ساختار سود بانکی توسط بانک مرکزی و شروع انتشار گزارش های ماهانه و فصلی در صدر خبرهای این هفته بود. حقیقی ها با تقاضای قابل توجه در نمادهای بانکی ، تغییر مالکیت هفتگی بورس را به نام خود رقم زدند.
هدایت مجدد نقدینگی به سمت بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، بورس تهران اولین هفته از فصل از زمستان را در حالی به پایان رساند که شاخص کل توانست بعد از گذشت مدت ها با بازدهی مثبت به کار خود پایان دهد. با توجه به اینکه در مدت مزبور از لایجه بودجه 98 رونمایی  و جزییات آن منتشر شد، سهامداران توانستند دورنمایی در خصوص عملکرد آتی شرکت ها متصور شوند.

در هفته ای که گذشت دماسنج اصلی بورس تهران، توانست 1.5 درصد بازدهی داشته باشد. شاخص کل که در آخرین روز معاملاتی  هفته پیش، در سطح 156 هزار واحد قرار داشت، در روز چهارشنبه توانست به میانه های کانال 158 هزار واحد نزدیک شود.

طی همین مدت شاخص هم وزن نیز توانست بازده مقبولی از خود به جای بگذارد. شاخص مزبور نیز با بازدهی 2.3 درصدی نشان داد که نمادهای کوچک بورسی طی این مدت بیشتر مورد توجه سهامداران قرار گرفته است. در همین راستا تغییر مالکیت هفتگی معاملات بورس تهران نیز گواهی بر این مدعاست که کوچکترهای بورسی رونق قابل توجهی را تجربه کرده اند.

میانگین تغییر مالکیت هفتگی بورس تهران طی یک هفته کاری گذشته در محدوده 25 میلیارد تومان و از سوی معامله گران حقوقی به حقیقی ثبت شد. این مولفه طی چهار هفته گذشته به نفع حقوقی ها بود، با این وجود گردش آن به سمت حقیقی ها، سیگنال قابل استنادی است که نشان از تحرک مجدد بازیگران خرد دارد.

بازیگران خرد در عمده روزهای هفته بیشترین تقاضا را در نمادهای بانکی داشتند و بعد از آن گروه های دارویی، رایانه و محصولات کاغذی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

در 5 روز کاری  این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به سه میلیارد و 400 میلیون تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 36 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت  11هزار و 190 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 644 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 69 و 14 درصد رشد را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

عناوین خبرهای مهم بورسی

در صدر عناوین خبرهای اقتصادی این هفته، انتشار جزیات بودجه 98قرار دارد. در میانه های این هفته دولت دوازدهم کلیات بودجه سال آینده را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

پیش تر این گمانه زنی وجود داشت که بازار سرمایه در بودجه سال آینده بیش از گذشته مورد توجه دولتمردان قرار گرفته باشد. در همین راستا رییس جمهور در تشریح لایحه بودجه،  سال 98 را سال عرضه بزرگ بنگاه های اقتصادی در بازار سرمایه عنوان کرد. اهمیت دولت به ارتقا و توسعه بازار سرمایه از سوی دولت می تواند از جهت روانی، نشان مثبتی برای سهامداران باشد تا با اطمینان بیشتری نقدینگی خود را به سمت بورس هدایت کنند.

از دیگر موضوعات مهم در خصوص بودجه98، تسهیلات ارزی بانک ها بود. موضوعی که خروج از زیان و سودآوری بانک های عامل را برای سال آینده تا حد زیادی مسجل کرد و توانست نمادهای بانکی بورس را به صف تقاضا بکشاند.  دولت در لایحه بودجه به بانک ها اجازه داد از محل منابع ارزی در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی اقدام کنند.

با این وجود خبر مهم دیگر در خصوص بانک ها که بی شک سیگنال مهمی برای بازار سرمایه به شمارمی رود، در خصوص بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر حذف سود روزشمار و تبدیل آن به سود ماه شمار بود. بر همین اساس، بانک مرکزی با انتشار بخشنامه ای تمامی بانک ها را موظف کرد که از ابتدای بهمن سال جاری، مکانیسم اعطای سود خود را به ماه شمار تبدیل کنند. با این تغییر به نظر می رسد، بازار سرمایه به عنوان جذاب ترین مکان برای سرمایه گذاری و مقصد نهایی نقدینگی های سرگردان باشد.

از سوی دیگر با شروع دی ماه، ترافیک انتشار گزارش های ماهانه و فصلی شدت گرفت. انتشار برخی گزارش ها در این هفته نشان داد که شرایط تحریمی مانع سنگینی بر صادرات بسیاری از شرکت ها نبوده و عملکرد فروش شرکت ها در این مدت مطلوب بوده است.

حقیقی ها، بانک های بورسی را هدف قرار دادند

همانطور که گفته شد، تغییر مالکیت هفتگی بورس طی این مدت با برتر حقیقی ها همراه بود. این امر در شرایطی رخ دادکه از 5 روز معاملاتی اخیر تنها دو روز حقیقی ها مالک اصلی بازار بودند. آمار ها نشان می دهد بیشترین تغییر مالکیت هفتگی در روز چهارشنبه و به ارزش 52 میلیارد تومان ثبت شده است. در همان روز بازار سهام شاهد ثبت بیشترین رشد روزانه شاخص کل (حدود سه هزار و 500 واحد) و بالاترین ارزش معاملات در چند هفته اخیر بود.

در روز چهارشنبه حقیقی های بورس بیشترین خرید را از نماد های بانکی داشتند. این گروه از معامله گران بورسی طی معاملات روز چهارشنبه حدود 40 میلیارد تومان از پرتفوی بانکی ها خریداری کردند. بر همین اساس بیشترین خرید ثبت شده توسط این گروه در نماد شرکت بانک ملت ثبت شد.

حقیقی ها در آن روز حدود 32 میلیارد تومان نقدیگی به سمت این شرکت روانه کردند. دومین شرکت مورد توجه حقیقی ها، بانک تجارت بود. خرید حقیقی ها از "وتجارت" در آخرین روز هفته حدود 6.5 میلیارد تومان ثبت شد.

در آن سو، حقوقی ها بیشترین حمایت را از نمادهای صنعت حمل ونقل داشتند. در این زمینه "حفارس" شاهد حمایت 39میلیارد ریالی بازیگران بزرگ بود و بعد از آن "وبصادر" بیشترین حمایت را از بزرگان بازار به خود دید.

اما در روز سه شنبه تالار شیشه ای شاهد حمایت حقوقی ها از معاملات روزانه بود. خالص جابه جایی سهام طی روز مزبور، حدود 2.8 میلیارد تومان ثبت شد. در آن روز سه صنعت بانک، سرمایه گذاری و رایانه بیشترین تقاضا را از سوی حقیقی ها داشتند.  در آن سمت، حقوقی ها بیشترین حمایت را گروه فرآورده های نفتی داشتند. محصولات شیمیایی و فلزات اساسی نیز، در رده بندی حمایت حقوقی ها جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

بررسی تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز دوشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای کامودیتی بازار ثبت شد. به‌طوری ‌که بیش از 14میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی در گروه پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی منتقل شد. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در "وبملت" به 31 میلیون سهم به ارزش بیش از 7 میلیارد تومان رسید.

بازیگران خرد بعد از گذشت 10روز متوالی، سرانجام در روز یکشنبه  زمین بازی را به سمت خود تغییر دادند. بر این اساس در معاملات روز یکشنبه خالص خریدی مثبت در کارنامه معامله‌گران حقیقی بازار رقم خورد. به‌طوری‌که حدود 14میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

بررسی جزییات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز یکشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته توسط سهامداران خرد در نمادهای بانکی بود. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. این امر با خالص خرید 8میلیارد و 500میلیون تومانی حقیقی‌ها در "وتجارت" دنبال شد.

روز شنبه برای دهمین روز متوالی، خالص خرید سهام به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد؛ به‌طوری‌که حدود  26 میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

بررسی جزییات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز شنبه نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای کالامحور قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در 4 صنعت پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی بالغ بر 32 میلیارد تومان بود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcaeany.49nwi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین