تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷
جالب است ۰
حذف پرداخت سود به سپرده‌های روزشمار سرعت گردش نقدینگی را کنترل می‌کند و در کنار سایر ابزارها می‌تواند کنترل بازارها از جمله بازار ارز را به دنبال داشته باشد.
پرداخت سود ماه‌شمار ورود نقدینگی به بازار ارز را کنترل می‌کند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مطابق آمارها، ‌ پس از چند ماه متوالی شیب نزولی در مانده سپرده‌های بلندمدت، با ثبات نسبی قیمت دلار در مهر مانده سپرده‌های بلندمدت حدود یک درصد نسبت به شهریورماه 97 افزایش یافته و آنگونه که آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی می‌گوید حذف پرداخت سود به سپرده‌های روزشمار سرعت گردش نقدینگی را کنترل می‌کند و در کنار سایر ابزارها می‌تواند کنترل بازارها از جمله بازار ارز را به دنبال داشته باشد.

آنگونه که آمار نشان می‌دهد با ثبات نسبی بازار ارز، سپرده‌های بلندمدت نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته است. نرخ ارز از فروردین 97 شروع به افزایش کرده و در بهار و تابستان با شوک‌های قیمتی همراه بوده است. طبیعتا نرخ سود بانکی در زمان نوسان های ساعتی نرخ ارزها جذابیت خود را از دست داد و تمایل افراد برای نگهداری وجوه با نقدشوندگی بالاتر افزایش یافته است.

آلبرت بغزیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره تاثیر ماه‌شمار شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی بر بازار ارزی کشور گفـت: بانک‌ها تاکنون از برخی از بخشنامه‌های بانک مرکزی تمکین نکرده‌اند. به همین دلیل رقابتی ناسالم میان برخی از بانک‌ها در پرداخت سود سپرده‌ها و پرداخت سود روزشمار به بانک‌ها وجود داشته است؛ اقدام‌هایی که بانک مرکزی در تلاش است با تدابیری جدید آن را کنترل کند.

نظارت بانک مرکزی بر پرداخت نرخ سود باید جدی‌تر از گذشته باشد

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها با ترفندها وابتکاراتی تاکنون توانسته‌اند نرخ سودی بالاتر از نرخ‌های مصوب را به مشتریان ارایه دهند تا سپرده بیشتری در بانک خود جذب کنند و سپرده‌ها از بانک آنها خارج نشود، گفت: حذف روز شمار و پرداخت سود به سپرده‌های ماه‌شمار تنها در صورتی می‌تواند، موفق عمل کند که نظارت بانک‌ مرکزی بر صورت‌های مالی بانک‌ها به درستی صورت گیرد و راه بر هرگونه خطای دوباره بسته شود.

بغزیان گفت:‌ اقدام بانک مرکزی برای کاهش سرعت گردش نقدینگی اگرچه اقدامی دیرهنگام است، اما بجاست و موجب می‌شود تا بازارهای کالایی از جمله بازار ارز با ثبات بیشتری همراه شود. وی با اشاره به تخلفات گسترده موسسات مالی و اعتباری گفت: بانک مرکزی در دوره‌های گذشته از ابزار نظارتی خود  برای جلوگیری از گسترش فعالیت موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز استفاده چندانی نکرد و این عدم دخالت، در نهایت هم به زیان مردم و هم به ضرر بانک مرکزی شد.

آقای همتی، همتی والاتر در کنترل پرداخت نرخ سود به سپرده‌ها داشته باشد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:‌ آقای همتی باید همتی والاتر داشته باشد و با استفاده از اختیاراتی که از وظایف بانک مرکزی است نرخ سود سپرده‌ها را در حد مصوب نگه دارد و از تخلف بانک‌ها در ارایه نرخ‌های جذاب به سپرده‌های بانکی که پول تورم‌زاست جلوگیری کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی تا زمانی که بر بازار ارز مدیریت دارد و تلاش دارد که از اخلال در این بازار جلوگیری کند می‌توان امیدوار بود که نرخ ارزها نوسان‌های گذشته را تجربه نکند. بغزیان گفت:‌ آمارها نشان می‌دهد که در زمان نوسان‌های نرخ ارز میزان سپرده‌های بلندمدت بانکی کاهش یافته است و با ثبات این بازار از مهر ماه امسال میزان سپرده‌های بانکی کوتاه‌مدت کاهش یافته و میزان سپرده‌های بانکی بلندمدت اگرچه در ارقام پایین اما افزایش یافته است.

حضور بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز باید بیش از گذشته باشد

وی اضافه کرد:‌ حذف روزشمار سپرده‌های بانکی و ماه‌شمار شدن پرداخت سود می‌تواند با کاهش سرعت گردش نقدینگی بر بازار ارز موثر باشد اگرچه نقش بانک مرکزی در ثبات‌بخشی به بازار ارز بسیار مهم‌تر است و این بانک باید تلاش کند نقدینگی و آثار تورمی آن را کنترل کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb9wba.rhbg8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما