تاریخ انتشار :شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۸
جالب است ۰
دولت بدون کار کارشناسی دقیق سود بانکی را کم کرد با وجود انکه کارشناسان مدام می گفتند در اقتصاد غیر مولد پایین آوردن سود بانکی به ضرر اقتصاد است. اما رییس بانک مرکزی اصرار کرد و سود بانکی را پایین آورد هر چند این طرح در همان ماه اول شکست خورد.حتی بانک های خصوصی که تن به کاهش سود بانکی نمی دادند از طرف بانک مرکزی تحت فشار قرار گرفتند.
بازی با سود بانکی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مردم نیز از همان روزهای اول سرمایه های خود را از بانکها بیرون کشیدند و این سرمایه ونقدینگی ایجاد شده و سرگردان راهی نداشت جز انکه صاحب خانه ها اجاره خود را بالا بردند و به تبع آن قیمت ها رو به رشد گذاشت و میل سوداگری در مردم به شدت بالا رفت.

از طرفی افزایش تورم و نزدیک شدن آن به نرخ سود بانکی باعث شده سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دیگر آن جذابیت سابق را نداشته باشد و به گفته یک اقتصاددان، اگر این مساله باعث شود که سپرده‌گذاران بانکی سرمایه‌شان را از بانک‌ها خارج کنند می‌تواند باعث ایجاد تلاطم در بازارهای دیگر شود.
نرخ سود واقعی پرداختی توسط بانک‌ها از کسر نرخ سود اسمی از نرخ تورم به دست می‌آید که با توجه به نرخ بالای تورم روز به روز در حال کم شدن است. با این حال بعید به نظر می‌رسد این مساله باعث شود تا خروج آنچنانی سرمایه‌ها را از بانک‌ها داشته باشیم چرا که عمده سپرده‌گذاران در این عرصه افراد محافظه­کاری هستند که نمی‌توانند ریسک حوزه‌های دیگر را بپذیرند.
از سویی فرار سرمایه از کشور آغاز شد. اگر مقاله ها و یادداشت های اقتصاددانان همان ایام را بخوانیم متوجه می شویم که در همان زمان موج انتقاد ها از اقای سیف شروع شد هر چند او به تنهایی چنین تصمیمی را نگرفته بود بلکه تیم اقتصادی دولت هم او را همراهی کرده بود.
از سوی دیگر دولت بجای حمایت از تولید؛ قوانین سفت وسختی را جهت اخذ مالیات از سود تولید کنندگان وضع کرد. که موجب شد بسیاری از تولید کنندگان ورشکست شوند. یا تولید خود را متوقف کنند.
تولید کنندگانی که چپ و راست در دولت قبلی دچار وقفه شده بودند در دولت اقای روحانی کاملا به ایست کامل رسیدند.
حالا این همه سرمایه سرگردان نزد مردم قدرت خرید آنها را بطور نسبی بالا برده بود. و می ترسیدند ارزش پولشان هر روز کمتر شود. مسکن نیز دچار رکود بود. و اعتباری هم به بورس نبود. این سرمایه هنگفت سرگردان مثل آب پشت سد. منتظر روزنه ای بود که بیرون بزند.
بخصوص که دولت نیز نتوانست برنامه ای را برای جذب سرمایه های مردم ارایه دهد. تا اینکه مساله تحریم ها ابتدا بصورت تهدید های ریس جمهور امریکا اغاز شد و همزمانی این اتفاق ها با نزدیک شدن به ایام نوروز که خود به خود تورم ایجاد می کند باعث شد مردم به سمت خرید ارز و طلا رو بیاورند. این همان چیزی بود که کارشناسان اقتصادی دولت پیش بینی نکرده بودند.
در سال 97 نیز خروج از برجام امریکا دلیل روشنی بود که مردم را بیش از پیش به خرید ارز و  طلا جذب کرد.حالا هر چقدر هم بگوییم نرخ دلار و طلا حباب است می بینیم که نرخ ها دیگر به حال قبلی خود باز نمی گردد و در می یابیم که این حباب نیست.
با این همه باز هم دولت سعی نمی کند وضع را از اینی که هست بدتر نکند . عین بازی فوتبالی که چند تا گل خورده اما مربی حداقل نمی خواهد بازیکنی را تغییر دهد. به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت هر چه سریعتر باید عوض شود. چرا که روزهای سخت تری پیش روست و این تیم نمی تواند کارایی لازم را در روزگار سخت داشته باشد.

حسین کریمی

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb0zba.rhbgspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین