تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ایجاد شفافیت در دادوستدها و تبدیل شدن به مرجع اطلاعاتی بازارها، تعادل قیمت کالاها در پی برقراری مکانیسم عرضه و تقاضا، کمرنگ شدن فعالیت واسطه‌ها و کمک به توسعه صنایع از جمله امتیازات بورس کالا برای اقتصاد است.
بورس کالا به مرجع اطلاعاتی بازارها تبدیل شده است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بورس کالای ایران در مدت 11 سال گذشته با پذیرش انواع کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه‌ای به متنوع‌ترین بازار کالایی کشور تبدیل شده است؛ به طوری که هر روز شمار زیادی از محصولات از سوی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در صنایع مختلف در این بورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد.

بر اساس آخرین آمارها نیز در حال حاضر 184 قلم کالا در 54 زیرگروه اصلی در بورس کالای ایران پذیرش شده است که به اعتقاد کارشناسان مبادله این حجم محصول، این بورس را به یکی از مراجع اطلاعاتی بازارها تبدیل کرده است. این موضوع زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که کارشناسان و مسوولان در صنایع مختلف در زمان‌های ارائه وضعیت بازار یک محصول خاص به آمارهای بورس کالای ایران استناد می‌کنند.

در همین زمینه یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: از اصلی‌ترین خروجی‌های راه‌اندازی بورس کالا، ایجاد شفافیت اقتصادی بوده است؛ به طوری که تا پیش از تاسیس این بورس، تقریبا در هیچ یک از بخش‌های بازار از جمله قیمت‌ها، حجم معاملات، خریداران و نحوه توزیع، شفافیتی وجود نداشت اما امروز مشکل اطلاعاتی در این زمینه ها وجود داشت.

علیرضا کاهدی با بیان اینکه امروز بورس کالا به مرجع اطلاعاتی در بازارها تبدیل شده است، افزود: هر چه دایره عرضه محصولات در بورس کالا را بزرگتر کنیم، به شفافیت اقتصادی و همچنین فعالان بازار آن کالاها کمک کرده‌ایم؛ از این رو مطرح شدن بحث عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس کالا به طور حتم می تواند در تعادل قیمت کل زنجیره اثر بخش باشد.

کاهدى خاطرنشان کرد: کمرنگ شدن فعالیت واسطه‌ها نیز به نسبت سال‌های قبل از دیگر مزایای تقویت عرضه محصولات در بورس کالا به شمار می‌رود، به طوریکه شفافیت موجود در معاملات به تهدیدی برای رشد واسطه‌گری‌ها تبدیل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: روند تولید محصولات صنعتی و معدنی و پتروشیمی طی یک دهه گذشته به وضوح نقش بورس کالا در رشد تولیدات را نشان می‌دهد؛ به طوری که واقعی شدن قیمت محصولات و منصفانه بودن معاملات برای طرفین معامله، باعث افزایش انگیزه‌های تولید بوده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgqu9t.ak9zn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما