تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۴
جالب است ۰
افزایش تورم و نزدیک شدن آن به نرخ سود بانکی باعث شده سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دیگر آن جذابیت سابق را نداشته باشد و به گفته یک اقتصاددان، اگر این مساله باعث شود که سپرده‌گذاران بانکی سرمایه‌شان را از بانک‌ها خارج کنند می‌تواند باعث ایجاد تلاطم در بازارهای دیگر شود.
عاقبت نزدیک شدن تورم به سود بانکی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، اعلام تورم 18.4 درصدی توسط بانک مرکزی برای آبان‌ماه امسال نشان‌دهنده نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر تورم به نرخ سود بانکی است. این شرایط می‌تواند باعث شود تا برخی از سپرده‌گذاران ترغیب شوند تا پول خود را از بانک‌ها خارج کنند؛ هرچند یک اقتصاددان در این باره معتقد است سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به دلیل امنیتی که برای سرمایه‌ها فراهم می‌کند کماکان جذابیت خود را دارد.

قدرت‌اله امام‌وردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن رقم رسمی تورم اعلام شده به نرخ سود پرداختی توسط بانک‌ها، به نحوه محاسبه نرخ سود واقعی پرداخت و گفت: نرخ سود واقعی پرداختی توسط بانک‌ها از کسر نرخ سود اسمی از نرخ تورم به دست می‌آید که با توجه به نرخ بالای تورم روز به روز در حال کم شدن است. با این حال بعید به نظر می‌رسد این مساله باعث شود تا خروج آنچنانی سرمایه‌ها را از بانک‌ها داشته باشیم چرا که عمده سپرده‌گذاران در این عرصه افراد محافظه­کاری هستند که نمی‌توانند ریسک حوزه‌های دیگر را بپذیرند.

او با بیان اینکه اگر سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج و توسط سپرده‌گذاران مصرف شود می‌تواند باعث ایجاد تورم و نقدینگی بیشتر شود، اضافه کرد: این فرض هم البته در شرایط فعلی بعید است اما ممکن است اگر نرخ تورم بیشتر از اینها شود و سپرده‌گذاران احساس کنند که سرمایه‌گذاری در بانک‌ها برایشان به صرفه نیست سرمایه خود را در بازارهای سرمایه‌ای دیگر مانند بازار بورس یا مسکن سرمایه‌گذاری کنند.

این اقتصاددان خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر را مخرب توصیف کرد و گفت که این مساله باعث عدم تعادل در حجم سرمایه‌ها و ایجاد تلاطم در بازارهای مقصد این سرمایه‌های سرگردان شود.

به گزارش ایسنا، با اینکه نرخ سود بانکی مصوب شورای پول و اعتبار 15 درصد است اما نرخ سودی که عملا پرداخت می‌شود تا 23 درصد نیز افزایش دارد. هرچند این سود نسبت به نرخ تورم اندک به نظر می‌زسد اما با اتفاقاتی که در بازارهای سرمایه‌ای دیگر مانند بازار ارز و سکه و حتی طلا اتفاق می‌افتد سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کماکان از امنیت بیشتری برخوردار است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdce7f8e.jh87ei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما