تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۲
جالب است ۰
هند اجازه خواهد داد تا ایران از پرداخت‌های انجام شده توسط پالایشگاه‌های هندی در حساب سپرده‌گذاران برای پرداخت هزینه‌های دانشجویان ایرانی و مصارف پزشکی استفاده کنند.
طراحی ساز و کار مالی ایران و هند برای ادامه روابط تجاری
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، هند برای تحکیم توافق‌های خود با ایران در مورد خرید نفت، اجازه خواهد داد تا ایران از پرداخت‌های انجام شده توسط پالایشگاه‌های هندی در حساب سپرده‌گذاران برای پرداخت هزینه‌های دانشجویان ایرانی و گردشگران پزشکی استفاده کنند.

دو طرف توافق کردند که نرخ مرجع شاخص‌های مالی هند FBIL به عنوان نرخ پایه ارز برای پرداخت نفت به  ایران به ازای روپیه مورد استفاده قرار گیرد.

طی دوره تحریم های قبلی بین سال‌های 2012 و 2015، دو کشور یک سیستم مبادله‌ای تاسیس کردند مبنی بر اینکه ایران می‌تواند برای واردات داروها، وسایل پزشکی و مواد غذایی از هند، در برابر واردات نفت، روپیه  پرداخت کند.

انتظار می‌رود که این تسهیلات طی تحریم‌های کنونی هم در دسترس قرار گیرد، این مکانیزم تصمیم به ایجاد و گسترش تسهیلاتی برای دانشجویان و ارائه خدمات پزشکی در نظر گرفته است و انتظار می‌رود برای کشوری که با این تحریم‌ها رو به است، بسیار مطلوب باشد.

در حال حاضر، 7 تا 8 هزار دانشجوی ایرانی در هند در رشته‌های دانشگاهی مختلف تحصیل می‌کنند، بیش از 40 هزار ایرانی هر ساله برای اهداف مختلف از جمله درمان و خدمات پزشکی به هند سفر می‌کنند.

پس از اعطای معافیت به هند برای وارد کردن مقدار محدودی از نفت خام ایران به مدت شش ماه، کشورهای  خلیج فارس یک توافقنامه مشترک با هند را در اواسط ماه نوامبر امضا کردند که طبق آن یک سیستم مالی بر اساس روپیه شکل گرفت.

شرکت‌های داخلی پرداخت‌های بر اساس روپیه را در حساب بانک UCO متعلق به شرکت ملی نفت ایران انجام خواهند داد و پول سپرده شده در این حساب توسط ایران برای پرداخت هزینه واردات از هند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به احتمال زیاد این بانک تا پایان ماه جاری جزئیات مربوط به پرداخت‌ها را اعلام خواهد کرد.

با این حال، در دوره های قبلی  هند 45 درصد از پرداخت‌هایش را با روپیه انجام می‌داد و 55٪ پرداخت‌ها با استفاده از یورو صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر انتظار می‌رود هندوستان و ایران بیشتر و یا 100% مبادلات خود را با روپیه انجام دهند. هند برای این امر از یک بانک ترکی برای پرداخت هزینه نفت به ایران استفاده کرده است.

هند دارای کسری تجاری بالغ بر بیش از 8 میلیارد دلار در ایران است که عمدتا به دلیل واردات نفت فراوان است. کالاهای کشاورزی که نیمی از صادرات هند به ایران است، در مجموع حدود 2.6 میلیارد دلار محاسبه می‌شود. در واقع، از این مقدار فقط 900 میلیون دلار بابت برنج باسماتی است که به تنهایی بیش از یک سوم مجموع صادرات هند به ایران را در سال‌های 2017 تا 2019 به خود اختصاص داده است. این پرداختی‌ها عمدتا به یورو انجام شده است.

هند و ایران هم برای تعیین نرخ مرجع FBIL برای مبادله توافق کردند. FBIL به طور مشترک توسط بازار نرخ ثابت ارز، انجمن تجار خارجی و انجمن بانک‌های هند تایید و ترویج می‌شود. به گفته کارشناسان، FBIL یک نرخ مرجع رسمی است که بانک مرکزی هند در وب سایت خود روزانه آن را منتشر کرده است.

هند، 80 درصد از نفت خام وارداتی را برای نیازهای خود مصرف می‌کند، برای سال‌های 2018 و 2019 هند حدود 25 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده بود که بیشتر از مقدار  22.6 میلیون تن وارد شده در سال‌های 2016 تا 2017 بود. اما اکنون احتمال می‌رود حجم واردات کاهش یابد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbz0bf.rhb9zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما