تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲
جالب است ۰
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته هماهنگ با دیگر بازارهای مالی و کالایی کشور شاهد ریزش شدید قیمت‌ها بود.
بیشترین افت هفتگی شاخص سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، در بازار هفته گذشته کاهش بهای نفت، کاهش ارزش دلار در برابر ریال و تداوم نگرانی در مورد صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی به همراه تاثیر افت بهای نفت بر قیمت محصولات پتروشیمی و فلزی و معدنی موجب شد تا شاخص بورس ریزش حدود 7 درصدی را تجربه کند.

این کاهش در بقیه بازارها نظیر ارز و سکه نیز به چشم می‌خورد. در حالی که بازگشت بازار سهام در روز سه شنبه این امیدواری را ایجاد کرده بود که بورس تهران حداقل برای چند روز مثبت بماند اما این آرزو محقق نشده و روز چهارشنبه شاخص کل با افت 3هزار و 427واحدی (معادل 2درصد) به رقم 163هزار و 772واحد رسید. این افت سنگین باعث شد شاخص کل بورس در یک هفته کاری که یک روز آن نیز تعطیل بود به افت شدید 7درصدی برسد. به این ترتیب بازدهی بازار سهام که در اوج امسال به 100درصد نزدیک شده بود اینک تا 70درصد عقب نشسته است. روز چهارشنبه شاخص کل هموزن نیز با افت حدود یک درصدی مواجه شد. در بازار روز چهارشنبه، مدیر پذیرش بورس با اعلام آخرین وضعیت عرضه‌های اولیه جدید از منتفی شدن پذیرش سهام یک شرکت و انتقال سهام دو شرکت از فرابورس و تحقق برنامه حضور 12شرکت جدید در سال جاری خبر داد. اسماعیل درگاهی درباره آخرین وضعیت عرضه‌های اولیه جدید در بورس تهران به فارس گفت: عرضه اولیه 10 درصدی سهام پتروشیمی نوری در صورت ارائه گزارش حسابرسی شده عملکرد 6 ماهه سال جاری و شفاف شدن حساب و کتاب آن با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس طی هفته آینده می‌تواند در دستور کار بورس تهران قرار گیرد مگر اینکه برنامه هلدینگ فارس به‌عنوان سهامدار عمده برای عرضه این سهم تغییر یابد.

وی همچنین از منتفی شدن پذیرش شرکت ایرانسل به دلیل اختلاف بر سر ترکیب سهامداری طرف ایرانی و آفریقای جنوبی و عدم ترغیب آن از سوی سازمان تنظیمات رادیویی خبر داد و گفت: آسیا تک هم باید یکسری اصلاح حساب‌ها را انجام دهد که در حال انجام است. در گروه سیمانی، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از افزایش 7 درصدی صادرات سیمان در هفت ماه نخست سال جاری خبر داد اما گفت که احتمال دارد صادرات این محصول معدنی در ماه‌های آینده کاهش یابد. عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: در هفت ماه نخست امسال سه میلیون و 841 هزار تن کلینکر و سه میلیون و 802 هزار تن سیمان صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب 6/ 13 و 7 درصد افزایش داشته است. وی افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی را عامل کاهش صادرات به مناطق دوردست و اجرای بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی را دلیل کاهش صادرات به کشورهای همسایه دانست و اظهار کرد: معاملات اقتصادی با کشورهای همسایه معمولا با ریال انجام می‌شود و تعهد ارزی باعث محدود شدن صادرات به این کشورها شده است.

در گروه خودرویی مدیرعامل سایپا با اشاره به در دستور کار بودن حذف زیر مجموعه‌هایی که باعث کندی روند تولید شده و فروش دارایی‌های مازاد، از معرفی محصول جدید در اولویت برنامه‌ها جهت تولید انبوه خبر داد. محمدرضا سروش در این خصوص عنوان کرد: معرفی محصول جدید اس پی 100 در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته تا این پروژه متوقف شده، احیا و طی 14 ماه آینده به تولید انبوه برسد. همچنین فروش دارایی‌های مازاد و شرکت‌های خارج از زنجیره ارزش گروه از برنامه‌ها است که با تلاش جمعی در چارچوب محورهای پنجگانه، انتظار داریم دوباره بتوانیم به دوران شکوفایی سایپا برسیم.در این گروه همچنین نرخ‌گذاری خودرو به میزان 5 درصد زیر قیمت بازار تکذیب شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به انتشار برخی اخبار درباره احتمال قیمت‌گذاری جدید خودروها 5درصد زیر قیمت‌های کنونی بازار گفت: این موضوع صحت ندارد.

رضا رحمانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: آنچه در بحث خودرو به دنبال آن هستیم فقط موضوع افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه ساماندهی صنعت خودرو را در برنامه داریم. آن دسته از خودروهایی که قیمت جدید دارند و مشمول قیمت‌گذاری‌اند نیز در دست بررسی هستند و نیز در جلسه کارگروه تنظیم بازار مورد بررسی قرار گرفت که به زودی نهایی می‌شود و به‌طور قطع «افزایش معقولی» تصویب خواهد شد. در گروه تصفیه نفت، «شسپا» درباره خرید سهام پالایشگاه اصفهان شفاف‌سازی کرد. نفت سپاهان هفته گذشته 5/ 0 درصد از سهام پالایشگاه اصفهان را به قیمت 730 تومانی هر سهم و در کل به مبلغ 73 میلیارد تومان به‌صورت نقدی معامله کرده است. درصد مالکیت قبلی این شرکت 2 درصد و بهای تمام شده مالکیت قبلی 9/ 397 میلیارد تومان بود که در حال حاضر به 5/ 2 درصد رسیده است. در گروه سلولزی، کارتن ایران در مورد مزایده فروش درصدی از سهام حریر خوزستان شفاف‌سازی کرد.

در گروه فلزی، شرکت راه‌آهن اعلام کرد: طبق ضوابط همه ریل‌های تولیدی توسط شرکت ذوب‌آهن قبل از هرگونه بهره‌برداری باید از طریق یک موسسه استاندارد مورد آزمایش و تایید قرار بگیرد و در غیر این صورت هیچ‌گونه بهره‌برداری از آنها مجاز نیست.  طبق اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، برخلاف برخی سوءبرداشت‌ها درخصوص عدم همکاری با شرکت ذوب‌آهن اصفهان در زمینه تحویل ریل ملی، همواره نهایت هماهنگی و همراهی و انعطاف را با این شرکت در زمینه تولید ریلی ملی در طول سال‌های اخیر داشته و حسن نیت خود را در عرصه‌های مختلف از جمله چارچوب قرارداد و نحوه پرداخت نشان داده و البته در این مسیر، امنیت جابه‌جایی مسافر و حمل‌ بار از بالاترین اولویت برخوردار است.

شرکت راه‌آهن در ادامه آورده است: با پیگیری راه‌آهن به منظور بررسی وضعیت تولید ریل و آزمایش آن، جلسه‌ای در اردیبهشت‌ماه 1397 با حضور نمایندگان طرفین و موسسه بازرسی‌کننده برگزار و مقرر شد نتایج آزمون‌ها در اختیار شرکت «بیرووریتاس» قرار گرفته و نواقص اسناد و مدارک فنی برای صدور گواهی کیفیت ریل‌ها برطرف شود. در گروه دارویی، کارخانجات داروپخش از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه رونمایی کرد. براساس این پیشنهاد، سرمایه شرکت از مبلغ 500 میلیارد ریال به مبلغ 750 میلیارد ریال (معادل 50 درصد) افزایش خواهد یافت که 125میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و 125 میلیارد ریال از محل سود انباشته تامین می‌شود. هدف از این افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش شرکت اعلام شده است. در این گروه همچنین داروسازی سبحان انکولوژی آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه را اعلام کرد. براین اساس شرکت روز یکشنبه هفته آینده یعنی 18 آذر شاهد برگزاری مجمع فوق العاده خواهد بود.

در گروه انفورماتیک کارت اعتباری کیش نیز از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. بر این اساس سرمایه شرکت از مبلغ 2هزار میلیارد ریال به مبلغ 2,600 میلیارد ریال (30 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه به منظور اجرای طرح توسعه و خرید دستگاه‌های پذیرنده انجام می‌شود. در گروه تولید‌کنندگان سرب و روی اعلام شد که مشکلی در صادرات سرب و روی وجود ندارد. با وجود ادعای صادرکنندگان سرب و روی مبنی بر توقف صادرات این محصولات، اما مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان دارند صادرات این مواد بدون مشکل و به شرط عرضه در بورس ادامه دارد. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مطابق دستورالعمل، تولیدکنندگان سرب و روی به ازای هر یک تن عرضه محصولات در بورس، تا چهار برابر آن اجازه صادرات می‌یابند. مطابق آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفت ماهه امسال، روی با کاهش 24 درصدی و سرب با افت 37‌درصدی صادرات در مقایسه با هفت ماه پارسال مواجه شده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 457میلیارد تومان و در فرابورس به 337میلیارد تومان رسید. با این کارنامه و با احتساب یک روز تعطیلی ابتدای هفته ارزش معاملات در هفته گذشته به 2هزار و 427میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 38درصد افت را نمایش داد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbaabf.rhbzapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما